تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به نقش فناوری های نوین در کشاورزی

 گفت و گو با دکتر «محمدحسین عزیزی» دبیر علمی اولین همایش روش های افزایش ماندگاری فرآورده های غذایی

تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به نقش فناوری های نوین در کشاورزی

گفت و گو با دکتر «محمدحسین عزیزی» دبیر علمی اولین همایش روش های افزایش ماندگاری فرآورده های غذایی

تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به نقش فناوری های نوین در کشاورزی

پایگاه خبری ” صبای سلامت ” به منظور بررسی ابعاد و اهداف اولین همایش روش های افزایش فرآورد ه های غذایی اقدام به گفتگو با دکتر محمد حسین عزیزی نموده است که نظر کاربران گرامی را به آن جلب می نماییم .

ضمن معرفی سوابق علمی و پژوهشی خود ؛ لطفا از تعداد نهادهای مشارکت کننده ( مدعوین ) و میزان استقبال از همایش برایمان توضیح دهید.

اینجانب دکتر محمدحسین عزیزی عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس و همچنین در حال حاضر رئیس هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و سردبیر مجله علمی پژوهشی علوم و صنایع غذایی هستم. تاکنون تعداد 146 مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی به چاپ رسانیده و تعداد 112 مقاله نیز در همایش های داخلی و خارجی ارائه کرده ام. همچنین مولف و مترجم 7 جلد کتاب در زمینه های صنایع غذایی بوده ام و راهنمایی و مشاوره 98 پایان نامه و رساله را بر عهده داشته ام.

درخصوص تعداد نهادهای مشارکت کننده باید توضیح دهم که حدود 30 نهاد و مجموعه شرکت کننده در این همایش حضور دارند و میزان استقبال نیز بسیار خوب بوده، طوری که می توان گفت تقریبا همه دانشگاه ها، وزارت خانه ها، سازمان ها و نهادهایی که در ارتباط با امر غذا و تغذیه هستند، در همایش حضور یافته اند.

همایش در چه سطح علمی برگزار می گردد؟ و برنامه های آتی همایش را ذکر نمایید.

همایش در سطح ملی برگزار می گردد ولی چند شرکت کننده و مدعو خارجی نیز در همایش حضور دارند. از جمله برنامه های آتی، برگزاری مرتب همایش در سال های آینده به صورت یکسال در میان و ایجاد دبیرخانه دائمی است تا از این طریق مصوبات و قطعنامه های همایش تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری شود.

ممکن است از اهداف همایش و تاثیر آن بر فرهنگ تولید و مصرف، برایمان بگویید؟

هدف ازبرگزاری همایش ارائه نتایج کارهای پژوهشی اساتید، دانشجویان، کارشناسان، محققان و واحدهای برتر یا برجسته و موفق صنعت غذا و در مجموع تقویت جایگاه تولید و عرضه علم در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی مواد غذایی است و با برگزاری همایش درهرسال، می توان ضمن ایجاد همبستگی میان طیف گسترده زنجیره علم و تولید، گامی فراتر در راستای تولید غذای سالم برداریم و با شناسایی نیازها، علم را به عمل نزدیک تر کنیم. امیدواریم متخصصان، پژوهشگران و تولیدکنندگان با مشارکت فعال در همایش های آینده و با ارائه پیشنهادات سازنده، بستر لازم را برای تحقق این مهم بیش از پیش فراهم آورند .

به نظر شما اقتصاد مقاومتی در صنایع غذایی چه جایگاهی دارد و اصلا آیا اهمیت این موضوع در همایش، مورد توجه قرار گرفته است؟

سالهاست اقتصاد ایران وابسته به درآمدهای نفتی است، لذا ضروری است با جدا سازی بودجه نفت از بودجه کشور، اقتصاد از حالت تک محصولی خارج شده و به طرف تولیدات جهت دار مانند بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن حرکت کند که در این راستا حمایت از تولیدات بخش کشاورزی، امنیت غذایی و مقاوم شدن اقتصاد در مقابل تحریم ها را به دنبال خواهد داشت. برای تحقق اقتصاد مقاومتی آسیب شناسی اقتصاد کشور و موانع و نیازمندی های تحقق آن، نقش فناوری های نو در توسعه صنعت کشاورزی و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی، اهمیت صنایع تبدیلی و غذایی در نهادینه کردن دانش و توسعه پایدار، نقش نظام پولی، تاثیر سیاست های مدیریتی و توجه به بعد فرهنگی را می طلبد که در این همایش به بعضی از این جنبه ها پرداخته خواهد شد.

صنایع غذایی کشور ما در تولید مواد غذایی با ماندگاری بالا بدون مواد افزدونی در چه جایگاهی در جهان قرار دارد؟

با توجه به این که دانش فنی و ماشین آلات تولیدی اغلب صنایع غذایی وارداتی هستند و همچنین در نظرگرفتن این اصل که تقریبا کلیه استانداردهای تدوین شده توسط سازمان استاندارد در ایران ترجمه و برگرفته شده از استانداردهای کالاهای مشابه خارجی هستند که بومیسازی شده اند، بنابر این میتوان چنین نتیجه گرفت که تولیدات صنایع غذایی ما برخوردار از استانداردهای جهانی هستند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که اگر قرار باشد کالایی صادر شود، حتما باید دارای استانداردهای کشور مقصد باشد. زیرا محصولی که شرایط استاندارد داشته باشد، توانسته است حداقلِ ویژگی های لازم برای عرضه به بازار و رسیدن به دست مصرف کننده را کسب کند و ما باید به دنبال این باشیم که محصولات ما بتوانند کیفیتی را بالاتر از شرایط مندرج در استاندارد مربوطه داشته باشند. از آن جا که موادغذایی به طور مستقیم با سلامت مصرف کننده در ارتباط هستند باید در مورد حذف یا کاهش مواد افزودنی و جایگزینی آن ها با مواد طبیعی نیز بیش از هر زمان دیگر سعی کنیم.

شیوه برگزاری همایش به چه صورتی است؟

برگزاری همایش و سمینارهای علمی تلاشی در راستای اغناء روحیه جستجوگری و کاوشگری جامعه علمی و دانشگاهی برای کسب معلومات و اطلاع از یافته های جدید در عرصه علم و دانش است. علاوه بر آن، برگزاری همایش ها به تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران، محققان و علم آموزان کمک نموده و موجب زمینه ای برای فعالیت های جمعی می­گردد. در همایش تازه های علمی، نتایج تحقیقات و پژوهش های انجام شده در موضوع علمی مشخص به صورت ارائه مقاله، سخنرانی و پوستر برگزار می گردد. همایش دارای سخنرانان متعدد بوده و به صورت دوره ای یکسال در میان تکرار می گردد . طول مدت همایش نیز 2 روز در محل مرکز همایش های بین المللی رازی است و در طول برگزاری کارگاه های آموزشی، جلسات بحث و میزگردها و همچنین نمایشگاه کوچکی نیز خواهیم داشت.

کد خبر: # 14951007755

دیدگاهتان را بنویسید