مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ؛

بیماری‌های تیروییدی درمان می شوند

خبرنگار: حمیدرضا مهدی پور

مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اختلال در عملکرد تیرویید به عنوان بزرگترین غده درون ریز موجب اختلال در کارکرد بدن می‌شود اما همه بیماری‌های تیروییدی قابل درمان‌اند.

به گزارش صبای سلامت ، دکتر محمدرضا سربازی  به مناسبت روز جهانی تیروئید گفت: اختلالات تیروییدی در تمام سنین، در هر دو جنس و همه جهان شایع است، میزان شیوع آن در زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان است اما باید دانست که همه بیماری های تیروییدی قابل درمان هستند.

تیرویید بزرگترین غده درون ریز بدن انسان است که عملکرد آن بر سایر  غدد بدن موثر است.

فدراسیون جهانی تیروئید با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم درخصوص بیماری های تیروئید٬ عوارض و راه های پیشگیری و درمان آن ۲۵ ماه می را به عنوان روز جهانی تیروئید  و ۳۱-۲۵ ماه می مصادف با ۱۰-۴ خردادماه را به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری کرده است.

سربازی افزود: هورمون های تیروییدی برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری هستند و  هر گونه اختلال در عملکرد غده تیروئید و یا اختلال در ترشح هورمون های تیروئیدی در کارکرد بدن اختلال ایجاد خواهد کرد.

وی از مهم ترین بیماری های تیرویید به کم کاری و پرکاری، گره ها، التهاب (تیروییدیت) و سرطان تیروئید اشاره کرد و افزود: تنها ۵ درصد از گره های تیروییدی بدخیم هستند.

به گفته وی عوامل زیادی در بروز اختلالات تیروئیدی نقش دارند به عنوان مثال کمبود ید در غذای مصرفی روزانه، ابتلا به دیابت و مصرف مستمر بعضی از داروها مثل آمیودارون (داروی قلبی) و لیتیوم (داروی ضد افسردگی) احتمال بروز اختلالات تیروییدی را افزایش می دهد.

همچنین بیماری های التهابی باکتریایی و ویروسی و بیماری های خودایمنی، سابقه فامیلی ابتلا به بیماری های تیروئید و مصرف دخانیات در بروز این دسته از بیماری ها تاثیر دارند.

 

اهمیت غربالگری کم کاری تیروئید در نوزادان

بر اساس گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، آزاده صفائی کارشناس بیماری های متابولیک و مسئول برنامه غربالگری نوزادان معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز  با اشاره به شیوع بیماری کم کاری تیرویید نوزادان در کشور خاطرنشان کرد:تنها روش برای تشخیص زودرس این بیماری انجام غربالگری نوزادان در روز های ۵-۳ تولد است که با استفاده از تنها چند قطره از خون کف پای نوزاد انجام می شود.

وی تاکید کرد: تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این بیماری می تواند از عوارض جبران ناپذیر بیماری کم کاری تیروئید نوزادان نظیر کاهش شنوایی، کوتاه قدی، افت تحصیلی و عقب ماندگی ذهنی جلوگیری کند.

صفایی به والدین توصیه کرد حتماً در روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد با مراجعه به نزدیکترین مرکز غربالگری از سلامت نوزاد دلبند خود اطمینان حاصل کنند.

به گفته وی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون غربالگری نوزادان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و بدون هیچ مشکلی در تمامی مراکز غربالگری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است.

این کارشناس بیماری های متابولیک و مسئول برنامه غربالگری نوزادان معاونت امور بهداشتی دانشگاه در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: با توجه به این که مراکز ارایه خدمات غربالگری نوزادان از مراکز منتخب بیماری کرونا کاملا مجزا هستند،   والدین با اطمینان خاطر و  بدون هیچ نگرانی برای انجام غربالگری نوزاد خود مراجعه کنند.

کد خبر: # 1400030412343