سخنگوی شورای شهر تهران ؛

به عملکرد شورای پنجم در حمایت از فعالیت‌های دینی انتقاد دارم

سخنگوی شورای شهر از حمایت خود نسبت به فعالیت‌های دینی خبر داد و افزود: ما نسبت به توسعه و حمایت از اتفاق‌های تمدنی‌ساز در شهر تهران موظف هستیم و برای آن باید فکری کنیم، به عملکرد شورای گذشته در حمایت از فعالیت‌های دینی انتقاد دارم.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ، علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش در گفت و گو با خبرنگار سرویس شورای شهر افق تهران در خصوص نگاه شورای شهر به نقش هیات‌ها در توسعه‌ی فضاهای فرهنگی و اجتماعی به عنوان بازوی مدیریت شهری اظهار داشت: ظرفیت‌های موجود فرهنگی از جمله هیات‌ها از تجربه‌های دینی و اجتماعی است که از گذشته برای ما به میراث رسیده است و امروزه تمامی فعالیت‌های حوزه شهری باید پیوست اجتماعی داشته باشد تا نقش روح در کالبد شهری به خوبی نمایانگر باشد.

وی ظرفیت‌های موجود هیات‌ها را یک تجربه منسجم دانست و افزود: محبت اهل بیت از یک طرف و از طرف دیگر اجماع برای به سرانجام رساندن یک هدف اعتقادی باعث توسعه و مشارکت عمومی می‌شود ولی این نکته را هم نباید فراموش کرد که این ظرفیت‌ها باید بتوانند نسبت به زمانه خودشان نیز تغییرات و پوست اندازی های لازم را داشته باشد و اتفاقاتی در آن رخ دهد.

نادعلی در ادامه به نقش هیات‌ها در ایام نهضت اسلامی پیش از پیروزی انقلاب اذعان کرد و یادآور شد: اصل حرکت های مختلف در خصوص انقلاب اسلامی در همان هیات‌ها رقم خورد که از جمله این اتفاقات می توان به تحرکات ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ و سال‌های ۵۶ و ۵۷ اشاره کرد که مردم بسبب همین هیات‌ها به وجود آوردند.

این عضو شورای شهر تهران هیات و مساجد را دو نقطه و تکیه گاه اصلی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این‌ها ظرفیت‌هایی هستند که ملت در آن حضور حداکثری داشته و نقش بسیار تعیین کننده‌ای برای بثمر رسیدن آن ایفا کردند.

وی در خصوص سهم مشارکت‌های اجتماعی هیات‌ها در ایام دو ساله‌ی همه گیر شدن بیماری کرونا افزود: هیات‌ها به شکل گسترده با ایجاد پیوست‌هایی در مجموعه‌های مختلف همچون خیریه‌ها، صندوق‌ها، گروه‌های جهادی به ایفای نقش خود در ایام کرونا پرداختند که البته این تجربه فقط مربوط به کرونا نبود و شبیه آن را در ایام زلزله، سیل و آسیب ها و حوادث دیگر نیز مشاهده کردیم.

سخنگوی شورای شهر ششم بیان کرد: اگر کسی به تنهایی بخواهد این کارها را انجام دهد قطعاً شدنی نیست و ممکن است کارش هیچ باری را از روی زمین بر ندارد ولی زمانی که جمعی بسیج می‌شوند تا اقدام موثری را انجام دهند خداوند کمک می‌کند چرا که دست خداوند در کارهای جمعی با جماعت است.

این عضو شورای ششم ادامه داد: موضوع هیات‌ها یک حرکت مردمی و خود جوش است و خیلی قابل متر و فرمولی کردن نیست؛ شاید اصلاً اصالتش این است که هیات‌ها دولتی نشوند ولی در عین حال برای برخی از کارهایشان به عنوان یک سمن و یک موسسه فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند.

نادعلی شهرستانکی‌ افزود: در واقع می‌توان بگوییم روح مشارکت ابتدا در این هیات‌ها وجود داشته و بعد به سمن‌ها و فعالیت های دیگر رسیده است؛ زیرا پیشینه ی تاریخی هیات‌ها بیشتر است و زمان تشکیل آن را می‌توان از گذشته حول محور محبت اهل بیت دانست که این هیات‌ها شکل گرفتند وگرنه ما چیزی به عنوان سمن نداشتیم.

وی افزود: امر برپا داشتن و اقامه‌ی حق لزوماً از هیات‌ها شکل گرفت زیرا امام حسین (ع) که چند صد ساله پیش یاران امتش را با هدف ایستادن به پای حرف حق جمع کرد و نیت ایشان اجماع عمومی و حرکت برای اقامه حق بوده است و این میراثی است که به هیئت های امروزی ما رسیده است.

به گفته این عضو شورای شهر حق طلبی لزوماً مبارزه با ظلم نیست و شامل خدمت به محرومین و حل مسائل شهر نیز می شود که بیشتر به ادبیات شهری مربوط است.

نادعلی در پاسخ به سوال خبرنگار ما با این مضمون که “در این دوره مدیریت شهری حمایت‌ از هیات‌ها نسبت به دوره گذشته بیشتر می‌شود یا خیر پاسخ داد: بنده به میزان و نوع حمایت از فعالیت‌های دینی در شهر و در دوره‌ قبلی شورا منتقد هستم؛ ولی اگر بخواهم در مورد بعضی مولفه‌ها نظر بدهم باید جز به جز صحبت کنم. به طور مثال، در خصوص هیات‌های فعال در اربعین باید پرسیده شود چرا حمایت‌های شورای پنجم مثل دوره‌های گذشته نبوده و ما نسبت به اتفاق های تمدنی‌ساز در شهر تهران موظف هستیم و باید برای آن فکر می‌کردیم.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در پایان اشاره کرد: ماجرا نباید سلیقه‌ای باشد و به طوری‌که وقتی شورای اصول‌گرا سرکار باشد از موضوعاتی حمایت کند که اصلا وجود نداشته و بلعکس در جناح مخالف آن نیز همین موضوع مطرح است همه‌ی ما معتقدیم به چهارچوب‌های اصلی نظام و نگاه‌های اساسی که در مکتب امام خمینی (ره) و انقلاب آمده است در اسناد بالا دستی و اعتقادی ما وجود دارد که هدف اصلی ما نیز زنده نگهداشتن این ارزش‌ها است امیدوارم شورای ششم بتواند در این حوزه گام موثری بردارد.

انتهای پیام /

کد خبر: # 1400082514207