مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ؛

برخی از شهرستان ها دچار “واکسن هراسی” شده اند

به گفته مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این روزها در اوج وضعیت قرمز کرونا، اهالی برخی از شهرستان های استان استقبال چندانی از واکسیناسیون نکرده و دچار نوعی “واکسن هراسی” شده اند که دلایل آن در آستانه موج ششم کرونا، تامل برانگیز است.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایرنا ، این روزها در حالی روزهای قرمز رو به سیاه موج پنجم کرونا را پشت سر می گذاریم که از یکسو برغم برنامه ریزی های دانشگاه علوم پزشکی، چند روزی مراکز واکسیناسیون شهر اصفهان بدلیل تمام شدن واکسن تعطیل شدند و از سوی دیگر، مردم مجدانه پیگیر بازشدن مجدد مراکز واکسیناسیون و تزریق واکسن دز دوم خود بودند تا اینکه شنبه ۱۳ شهریور درب مراکز واکسیناسیون به روی شهروندان گشوده شد.

این در حالیست که بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تا روز گذشته(شنبه) سه هزار و ۴۷۳ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه بستری بودند که ۴۴۵ نفرشان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار داشتند و شمار بستری های جدید بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته ۴۴۷ نفر و میزان فوتی های قطعی ۳۸ نفر گزارش شده است.

همچنین در کلیه شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه به اضافه شهرستان های کاشان و آران و بیدگل، عملیات واکسیناسیون در حال اجراست و از این حیث می توان گفت جایگاه استان اصفهان در کشور خوب است و طبق پیش بینی ها تا اوایل آبان جاری حداقل ۶۰ درصد از جمعیت پنج میلیون نفری این استان واکسینه خواهند شد.

اما با وجود آمار مرگ و میر بالای روزانه و تخصیص واکسن به همه شهرستان های تابعه استان، در برخی از شهرستان ها استقبال چندانی از واکسیناسیون همگانی نمی شود؛ چنانکه واکسن تخصیص یافته به آنها بی مشتری مانده و به سایر مراکز شهرستان ها ارسال شده است.

برخوار، خمینی شهر و نجف آباد در زمره سه شهرستان استان هستند که برغم نزدیک بودن به شهر اصفهان و داشتن جمعیت قابل توجه، ساکنانش از واکسیناسیون استقبال چندانی نکرده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر با اشاره به اینکه جمع کل واکسیناسیون انجام شده در این شهرستان به ۴۳ هزار و ۸۸۹ نفر رسیده است، گفت: شیوع کرونا در استان از جمله خمینی شهر این روزها به اوج خود رسیده است و این امکان وجود دارد که تا پایان هفته وضعیت بدتری را نیز شاهد باشیم.

مجتبی گلزاری، ظرفیت بیمارستان های خمینی شهر را تکمیل خواند و گفت: انتظار داریم مردم طبق پیامک ارسالی برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

علی غیور رییس شبکه بهداشت نجف‌آباد نیز با بیان اینکه ۱۵ مرکز در این شهرستان کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند؛ گفت: این مراکز با ۶ هزار مترمربع فضا قابلیت استقرار بیش از ۵۰ تیم واکسیناتور برای خواهران و برادران را دارند.

در برخوار هم به گفته حسن کمالی مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، بیش از ۷۰ پرسنل بهداشت و درمان در ۶ پایگاه و مرکز سلامت و بهداشتی واکسن کرونا را تزریق می‌کنند که این امر نشان دهنده بستر آماده برای عملیات زیرساختی واکسیناسیون است.

نقش معتمدان محلی و شخصیت های سیاسی در تبلیغ واکسن 

مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اهالی برخی از شهرستان ها بخاطر عدم استقبال از واکسیناسیون گلایه مند است.

دکتر رضا فدایی در این باره گفت: ما در برخی از جاهایی که با مشکل واکسینه کردن مردم مواجهیم ، کوشیدیم از معتمدان محلی و شخصیت های سیاسی و مذهبی کمک بگیریم.

وی اضافه کرد: ما از این افراد خواستیم تا از طریق شبکه های اجتماعی، ضرورت واکسیناسیون را تبلیغ کنند و ما هم در آنجا به سووالات، سوتفاهمات و نگرانی ها پاسخ دهیم.

فدایی تصریح کرد: البته با تاسف، این اقدام تاکنون اثری نداشته اما تاکنون در مجموع پوشش واکسیناسیون در استان خوب بوده و طبق میانگین کشوری پیش رفته است.

مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مهمترین دلیل واکسن نزدن برخی از شهروندان را وجود برخی موضع گیری ها و  نگرانی های ناشی از عوارض واکسن، عدم ایمنی واکسن و اثربخشی آن و اعتقاد ندانستن به این کار دانست و گفت: آنچه از ما برمی آید سازماندهی  حرکت های تبلیغی توسط معتمدان بوده است و حتی خود این افراد را هم واکسینه کرده ایم تا جو عمومی نسبت به ضرورت انجام واکسن عوض شود.

وی گفت: با این حال اگر کسی پیشنهاد دیگری دارد؛ ارائه دهد تا مقاومت محلی در برخی نقاط شکسته شود هرچند بطورکلی پوشش واکسیناسیون خوبی در استان وجود دارد.

علی مانیان، مرد ۷۵ ساله خمینی شهری که تاکنون واکسن نزده است، گفت: شنیده ام واکسن زدن یا نزدن فرقی به حال افراد ندارد پس چرا باید واکسن بزنم.

مسائل اعتقادی، بی اعتمادی و عدم اثربخشی ۳ عامل امتناع از واکسن زدن

سیدمهدی ابطحی یکی از شهروندان خمینی شهری و کارمند یکی از ادارات در باره  استقبال نکردن همشهریانش از واکسیناسیون گفت: آمار فوتی هایی که در خمینی شهر بدلیل کرونا در باغ فردوس این شهرستان دفن می شوند با آنچه در آمار علوم پزشکی اعلام می شود، متفاوت و بلکه کمتر است در حالی که مردم از مسوولان انتظار صراحت و صداقت دارند.

وی افزود: برخی از عدم استقبال ها بدلیل مسائل اعتقادی است زیرا برخی شهروندان معتقدند وقتی متوسل به امام حسین(ع) شوند، دیگر آلوده نخواهند شد.

این شهروند خمینی شهری در عین حال مهمترین عامل عدم استقبال از واکسن در این شهر را ترس خانواده هایی دانست که واکسن دز نخست و حتی دز دوم را هم دریافت کرده اما بازهم مبتلا شده اند و در واقع اعتمادشان را به اثربخشی واکسن از دست داده اند.

وی تاکید کرد: مسائل اعتقادی را هنوز کسی نتوانسته است تایید یا رد کند اما بی اعتمادی مردم بخصوص افراد مسن موجب نوعی ضدتبلیغ علیه واکسن شده است.

ابطحی، راهکار رفع این مساله را صراحت کلام مسوولان عنوان کرد و افزود: این عدم شفافیت و پاسخگو نبودن مسوولان را مردم نمی پسندند، زیرا  تاکنون کار علمی خاصی روی این موضوع انجام نشده که چرا افرادی که دز دوم واکسن را دریافت کرده اند، بازهم کرونا می گیرند و فوت می کنند.

وی گفت: از نظر مردم، کسی که واکسن دریافت کرده است دیگر طبق نظرات پیشگیرانه از ابتلا نباید کرونا بگیرد و فوت کند در حالی که ما در خمینی شهر موارد متعددی داشته ایم که یک فرد واکسن تزریق کرده و در خانه هم بوده اما بازهم مبتلا شده و فوت کرده است.

این شهروند خمینی شهری بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی باید دلایل بی اعتماد مردم را بصورت پژوهشی بررسی کنند که چه عواملی منجر به عدم استقبال مردم می شود، زیرا اطلاع رسانی راجع به اثربخشی واکسن از خود واکسن مهمتر است.

وی ادعا کرد: برای اینکه کم کاری و ضعف مسوولان شبکه بهداشت مشخص نشود بطور شفاف اطلاع رسانی نمی شود و فقط روزانه یکسری آمار تکراری به مردم اعلام می شود.

ابطحی افزود: مثلا در آمار اعلامی مشخص نیست که چه تعداد از افراد جان باخته واکسن زده یا نزده اند یا در مرحله دز نخست بوده یا دز دوم یا مشخص نیست که افراد بستری کدام مدل واکسن را زده اند که مبتلا شده اند و میزان اثربخشی واکسن ها بطور واقعی چقدر بوده است.

این شهروند خمینی شهری خاطرنشان کرد: مردم این تناقضات، عدم اثربخشی ها و نبود شفافیت ها را که می بینند دیگر کمتر رغبت می کنند تا سراغ واکسن بروند.

فضای مجازی، جو روانی و ناامیدی از واکسن

علی نریمانی، شهروندان برخواری در باره استقبال نکردن مردم این شهرستان از تزریق واکسن گفت: موج اصلی واکسن هراسی در فضای مجازی است و درواقع مردم از طریق این فضا و دیدن کلیپ ها، تصاویر و اخبار منتشر شده تحت تاثیر قرار می گیرند و از زدن واکسن خودداری می کنند.

یک شهروند ساکن درچه اصفهان نیز معتقد است: دلیل استقبال نکردن مردم منطقه نجف آباد و خمینی شهر و دیگر شهرها از واکسن وجود جو روانی حاکم بر جامعه است.

امید عابدی افزود: بسیاری از مردم واکسن زده اند اما دوباره درگیر کرونا شده اند و همین امر باعث ناامیدی و بی تفاوتی نسبت به زدن یا نزدن واکسن شده است.

به هرحال آنچه مسلم است، استقبال نکردن جمعی از  شهروندان از واکسیناسیون دلایل ریشه ای دارد که به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی باید با تحقیقات میدانی، علل آن را جستجو  و مردم را نسبت به اثر بخشی واکسن مطمئن کند.

در استان اصفهان، امور بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

کد خبر: # 1400061413553