متخصص تغذیه

بایدها و نبایدهای تغذیه ای بیماران مبتلا به هپاتیت

یک متخصص تغذیه گفت: بیماران مبتلا به هپاتیت حتما باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند

دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار صبای سلامت، با بیان این مطلب افزود: هپاتیت یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که در چند نوع مختلف در کبد به وجود می‌آید این بیماری به عنوان بیماری التهابی و عفونی کبد شناخته می‌شود که کبد را دچار مشکل می‌کند، بنابراین ما همواره به بیماران مبتلا به هپایتت، توصیه می‌کنیم، ازمصرف مواد غذایی که برای کبد مضر هستند به طور جدی پرهیز کنند؛ چرا که در فرایند مصرف مواد غذایی مضر، موادی تولید می‌شود که برای دفع و خروج آن از بدن ، کار کبد زیاد می‌شود و بار کبد افزایش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به هپاتیت، باید از حمایت‌های ویژه ای برخوردار شوند می‌گوید: یکی از این حمایت‌ها، حمایت‌های تغذیه ای است که نزدیکان این بیماران باید به آن توجه داشته باشند و خود بیماران مبتلا به هپاتیت هم آن‌ها را در برنامه غذایی خود گنجانده و به طور جدی به آن عمل کنند. بیماران مبتلا به هپاتیت، از هرگونه مواد غذایی که برای کبد بار اضافی ایجاد و کبد را دچار مشکل می‌کند، به طور جدی، پرهیز کنند.
دکتر رضایی با بیان اینکه بیماران مبتلا به هپاتیت، از غذاهای فرآوری شده و کارخانه ای که غنی از نمک، افزودنی و طعم دهنده است، پرهیز کنند و غذاهای خانگی با شرایط مناسب، ساده و آسان برای هضمف میل کنند، اظهارداشت: بنابراین، سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی و … ممنوع. بیماران مبتلا به هپاتیت، غذاهای پروتئین‌دار با کیفیت بالا اعم از حیوانی و گیاهی مصرف کنند. انواع غذاهای دریایی و انواع گوشت قرمز و سفید، بدون نمک و طعم‌دهنده، توصیه می‌شود. انواع حبوبات، به شرط آنکه از شب قبل بخوبی خیسانده شده باشند، توصیه می‌شود. بیماران مبتلا به هپاتیت، آجیل‌های ساده و بی‌نمک، مانند گردو، بادام و فندق تازه و بی‌نمک میل کنند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه غلات محدود اما حذف نشوند. غلات بدون سبوس، برنج سفید، آرد سفید و نان سفید محدود شود، خاطرنشان کرد: نان سنگک بهتر است. مصرف قندهای ساده به شدت محدود شود. مصرف انواع مربا و شربت، انواع شیرینی، نوشابه، انواع آبمیوه ممنوع. میوه‌های تازه و فیبردار بیشتر مصرف شود. بیماران مبتلا به هپاتیت، 5 تا 6 وعده غذای سبک در روز مصرف کنند. تازه‌خوری و لبنیات کم‌چرب توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: رقیه بقائی

کد خبر: # 1401052217127