دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل ؛

بانوان باردار واکسیناسیون علیه کرونا را جدی بگیرند

دانشیار گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه بانوان باردار واکسیناسیون علیه کرونا را جدی بگیرند ، گفت: خطر مرگ‌ومیر در مادران باردار مبتلا به کرونا بیشتر از عموم جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ، دکتر شهناز برات با تاکید بر این که مادران باردار ۱۸ سال به بالا پس از سه ماه نخست بارداری می توانند واکسن کرونا تزریق کنند ، افزود : اگر خانم‌های باردار مبتلا به کرونا شوند خطر مرگ و میر در آن‌ها و جنین بیشتر از جمعیت عادی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود بیشتر بودن خطر کرونا برای مادران باردار ، آنان در اولویت تزریق واکسن قرار نگرفتند ، توضیح داد : چون اثرات واکسن بر روی جنین ناشناخته بود، زنان باردار واکسینه نشدند ولی پس از مطالعه زیادی که بر روی چندین هزار نفر انجام و نتایجش آمد ، مشخص شد که واکسیناسیون هیچ خطری برای مادران باردار و جنین آنها ندارد.

این متخصص با اشاره به اینکه در ایران واکسیناسیون ابتدا برای مادران پرخطر بالای ۳۵ سال شروع شد ، گفت : در حال حاضر واکسیناسیون برای مادران باردار ۱۸ سال به بالا پس از سه ماهه اول انجام می شود که می‌توانند با واکسن سینوفارم در دو نوبت واکسینه شوند.

وی افزود : تمامی مادران باردار به خصوص مادران باردار پرخطر که دارای بیماری زمینه‌ای، وزن زیاد، دیابت، فشار خون و چند قلویی هستند ، تزریق واکسن رو انجام دهند.

دکتر برات با بیان اینکه بانوان باردار در صورت ابتلا به کووید۱۹ ، در معرض خطر بیشتری نسبت به جمعیت عادی قرار دارند ، هشدار داد : با توجه به واکسینه شدن اکثریت جامعه و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، در صورت عدم واکسینه شدن خانم‌های باردار ، آنان در معرض خطر بیشتر ابتلا قرار دارند.

وی علت پیشنهاد واکسن سینوفارم برای مادران باردار را هم استفاده نکردن ویروس زنده بای ساخت آن دانست و گفت : در شرایط حاضر دریافت واکسن کرونا برای بانوان باردار اهمیت زیادی دارد و آنان باید واکسن بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را همانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست و شوی دست‌ها همچنان رعایت کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: فرید مهدی پور

کد خبر: # 1400081214077