عذرا فراهانی، رییس کارگروه داوری جایزه ایثار و رسانه گفت:

ایثار یکی از خصایص مردم ایران در طول تاریخ است

رییس کارگروه داوری جشنواره ایثار و رسانه، ایثار را یکی از خصایص انکارناپذیر مردم ایران در طول تاریخ برشمرد که این روزها به دلایل مختلف مورد خدشه قرار گرفته است.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از مهر، عذرا فراهانی در انتقاد به وضعیت عمومی نیکوکاری در جامعه گفت: ملتی که هشت سال بدون کارت دعوت به جبهه‌های جنگ می‌رود و با کمترین امکانات در مقابل دشمن ایستادگی می‌کند، چه شده که اکنون برای زودتر عبور کردن از چراغ قرمز با یکدیگر دست به گریبان می‌شود.

فراهانی با بیان اینکه مقوله ایثار تعاریف زیادی را در بر می‌گیرد و مختص به یک جامعه و زمان خاص نیست، اذعان کرد: در تمام جوامع چه سنتی و چه مدرن معمولا نمونه‌هایی از ایثار وجود دارد که مردم به اشکال مختلف با گذشتن از مال و جانشان همدیگر را کمک و یاری می‌کنند. فقط ممکن است این رفتار در گذر زمان کم رنگ یا پررنگ شود، اما تغییر این روند نکته بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه در پاسخ به این سوال که علت کم‌رنگ شدن ایثار و ازخودگذشتگی را ناشی از چه می‌داند، گفت: شاید بتوان کم رنگ شدن مفاهیمی چون ایثار آن هم  ایثار اجتماعی در شرایط کنونی را ناشی از شرایط موجود در کشور دانست که بخش اعظم بی‌تفاوتی جامعه نسبت به فرهنگ ایثار را باید در رفتار مسئولان جست. ایثار یعنی از خود گذشتن، مصلحت غیر را بر منفعت خود مقدم داشتن در حالی که برخی از مسئولان با گرایش‌های سیاسی متفاوت منفعت خود را بر مصلحت دیگران ترجیح می‌دهند. یکی از پیامدهای این گونه منفعت طلبی‌ها کم‌رنگ شدن مفهوم ایثار و ایجاد بی اعتمادی در جامعه است.

وی با اشاره به تغییر ذائقه مردم در بسیاری از امور اجتماعی و کم رنگ شدن مفهوم ایثار گفت: لازم است که مفهوم ایثار اجتماعی مورد واکاوی و آسیب شناسی قرار بگیرد. اگر حس ایثار و از خود گذشتگی در جامعه کم رنگ باشد بی هویتی اجتماعی در جامعه مثل یک مرض مسری پخش می‌شود و معضلات بیشتری را به بار می‌آورد.

این روزنامه نگار حادثه ساختمان پلاسکو را یکی از مهمترین مصادیق کم‌رنگ شدن روح ایثارگری در بین مردم خواند و تصریح کرد: مردمی که  راه امدادرسانی را مختل کردند و با ساختمان در حال ویران شدن عکس سلفی گرفتند، قطعا اخلاق و اصول اولیه انسانی را نیز زیر پا گذاشتند. این‌ها همان ملتی هستند که برای جانفشانی در جبهه‌های جنگ سر و دست می‌شکستند. پس ضروری است این مفهوم مورد واکاوی اجتماعی و آسیب‌شناسی قرار بگیرد. رسانه‌ها در ترویج فرهنگ نیکوکاری و دگرخواهی نقش مهمی دارند که فارغ از گرایش‌های سیاسی باید دلایل افت و خیز این روند را بررسی و مورد تبیین قرار دهند.

وی اضافه کرد: لازم است در خصوص واکاوی مفهوم ایثار و ترویج فرهنگ ازخودگذشتگی همه روزنامه نگاران، سیاست‌مداران، فرهنگیان و حتی اقتصاددانان مشارکت داشته باشند. چراکه در مقوله ایثار با گستره‌ای از حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مواجه هستیم که هر کدام از آن‌ها در جای خود قابل ارزش‌ هستند. به نظرم در کنار این آسیب شناسی نیز ترویج ایثار و حس نودوستی را از آموزش فرزندان‌مان آغاز کنیم. در خلال این کار شاید به خودمان هم تلنگری بخورد.

رییس کار گروه داوری جایزه ایثارو رسانه با اعلام اینکه بیش از ۵ هزار اثر در زمینه ایثار (جهاد و شهات و ایثار اجتماعی) برای داوری به دبیرخانه جایزه ایثار و رسانه ارسال شده است، تصریح کرد: در میان آثار ارسالی حضور ۱۲۸ رسانه (نشریات، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های دارای مجوز) سراسری و استانی به چشم می‌خورد که در این بین ۷۰ عکاس نیز با ارسال در این جایزه شرکت خواهند کرد.

وی در پایان گفت: آثار ارسالی پس از ده روز بررسی و غربالگری توسط داوران به مرحله اولیه داوری رسیده که به زودی نتیجه دلایل راه یافتن آثار به این مرحله داوری در سایت معاونت مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

کد خبر: # 149511061305

دیدگاهتان را بنویسید