رئیس سازمان غذا و دارو؛

اکنون با وجود کمبود برخی اقلام دارویی وضعیت مطلوبی داریم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست‌ دولت حمایت از تولید و بهره‌وری صنعت دارو است و سال گذشته شرایط سختی را شاهد بودیم که با وجود کمبود برخی اقلام دارویی اما اکنون در وضعیت مطلوبی هستیم.

به گزارش صبای سلامت، از ایرنا سیدحیدر محمدی عصر چهارشنبه در نشست شورای سیاست گذاری نمایشگاه فرآورده‌های دارویی(فارمکس) با بیان اینکه ۹۹ درصد داروها تولید داخل است، اظهار داشت: امروز همه کشورهای منطقه اذعان دارند ایران جزو کشورهای پیشرو است و در شرایطی که سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه به ایران تحمیل شد

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم در صنعت داروسازی پیشروی داشتیم و هر چه به سمت عمق بخشیدن تولید دارو پیش برویم، ارزش افزوده بیشتری خواهیم داشت.

محمدی ابراز امیدواری کرد با افزایش تولیدات و تامین مواد اولیه تامین به خودکفا برسیم، زیرا با سخت‌های بسیار برای واردات مواد اولیه دارویی، اکنون بی‌نیاز هستیم.

محمدی با اشاره به برخی مشکلات در سال گذشته برای اقلام دارویی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، یادآور شد: برای حل این مشکل واردات انجام شد و اکنون در شرایط مطلوب قرار داریم و تلاش بر افزایش تولیدات است ضمن اینکه صنایع داروسازی در همه دنیا به عنوان یک صنعت راهبردی و امنیتی دیده می شود.

به گفته وی، باید به صنعت دارو نگاه تشویقی داشته باشیم؛ به همین منظور هماهنگی و پیگیری تسهیلات در وزارت صمت مهم است.

محمدی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در صنعت داروسازی به‌روزرسانی ماشین آلات است زیرا دانش کافی در بهره برداری از صنعت وجود دارد؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه فرآورده‌های مواد اولیه دارویی (فارمکس) در شهریور فرصت مناسبی برای تامین و کمک به دستگاه و تجهیزات این صنعت است.

وی افزود: بحث آموزش نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا سندیکای دارویی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و رویداد فارمکس فرصت خوبی ایجاد می‌کند که تجارب آموزش داده شود.

ارز ترجیحی تبدیل به ارز نیمایی می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران گفت: ارز تجهیزات پزشکی ترجیحی است اما از سال آینده ارز ترحیجی به نیمایی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تقویت حوزه صادرات توسعه مجموعه صنعت دارویی را  به همراه دارد، افزود: بسیاری کشورها علاقه‌مند به بازدید از صنایع داروسازی در ایران برای استفاده از تجارب، تکنولوژی و دانش ما هستند؛ بنابراین تورهای مجازی برای آگاهی این کشورها از تکنولوژی حوزه دارویی ایران برگزار خواهد شد.

تولید کیت غربالگری متوقف نشده است

محمدی تصریح کرد: تولید کیت غربالگری در کشور متوقف نشده و خبر به خوبی منعکس نشده است. کیت غربالگری دو مدل سیستم های باز و بسته دارد و سازمان غذا و دارو با ابلاغ بخشنامه‌ای استفاده از سیستم‌های بسته را نیز مجاز کرده است.

فاکتور هشت تامین و وارد بازار شد

مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو در این نشست گفت: برای بیماران هموفیلی ۱۲۰ هزار عدد فاکتور هشت تامین و وارد بازار شده است.

محمد پیکان پور با بیان اینکه کمبود سرم و داروهای بیهوشی نداریم، اظهار داشت: برخی اقلام مانند داروهای اعصاب و روان و واکسن آنفلوآنزا  تامین شده و سازمان غذا و دارو در تلاش است کمبودهای دیگر را برطرف کند.

داروهای تک نسخه‌ای کمتر از هفت روز به دست بیماران می‌رسد

وی با اشاره به داروهای تک نسخه‌ای افزود: برخی بیماران، داروهای تک نسخه‌ای خود را کمتر از هفت روز دریافت می‌کنند همچنین در حوزه قیمت گذاری از ۲ هزار ۱۰۰ داروی ژنریک، هزار و ۸۰۰ قلم آن قیمت گذاری شده و ۱۴۰ قلم نیز درخواست قیمت‌گذاری را گرفته است.

پیکان پور با اشاره به انجام اقدامات خوب در حوزه آموزش‌های بین‌المللی اظهار داشت: نشست‌های مختلفی با کشورها از جمله تاجیکستان برگزار کردیم و ارتقای آموزش در این حوزه برای ما مهم است همچنین در حوزه ماده اولیه و محصول تمام شده تفاهم با تاجیکستان انجام شده و ظرفیت خوبی در سطح بازار بین المللی است.

به گفته مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی برای صادرات دارو به ۲ میلیارد دلار پیش‌بینی شده و این امر قابل تحقق است و پیشرفت‌ها و دستاوردهای خوبی در این حوزه انجام شده است.

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس ۳۱ مرداد تا سوم شهریور در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر: # 1402052518261