معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ستاد کرونای استان تهران ؛

افزایش یافتن ۴۸ درصدی تعداد فوت شدگان

بر اساس آماری که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ستاد کرونای استان تهران اعلام کرد در هفته دوم بهمن امسال، تعداد فوت شدگان نسبت به هفته اول این ماه، شاهد رشد ۴۸ درصدی است و ۹۰ درصد فوت شده ها را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ،  جلسه مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان تهران روز شنبه در حالی برگزار شد که در آن خبرهای خوبی در خصوص شیوع سویه اُمیکرون کرونا به گوش نمی رسید و حتی آمار، حکایت از اوج گیری مجدد تعداد فوتی های کرونایی طی روزهای گذشته داشت.

با وجود آنکه در آخرین نشست ستاد کرونا خبری از اعلام محدودیت های جدید، از دورکاری کارمندان گرفته تا مجازی شدن کلاس های مدارس نبود اما آمار افزایش چشم گیر تعداد مبتلایان و فوتی ها، در پیش بودن روزهای نگران کننده را خبر می‌داد.

آخرین محدودیت اعمال شده برای جلوگیری از شیوع کرونا، مربوط به چهارشنبه هفته گذشته و مجازی شدن کلاس مدارس ابتدایی و تعطیلی مهدهای کودک و پیش دبستانی ها بود، در حالی که در جلسه امروز – شنبه – نه فقط محدودیت جدیدی به تصویب نرسید بلکه کاهش روزهای مرخصی استعلاجی از ۱۴ به پنج روز تصویب شد.

دکتر نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ابتدای جلسه، آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان تهران را با استناد به آمار و ارقام دانشگاه های علوم پزشکی تشریح کرد و گفت: روز گذشته در این استان تعداد کل مراجعان به مراکز درمانی ۱۱ هزار و ۳۴۳ نفر، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی چهار هزار و ۵۰۷ نفر، ۶۰۸ نفر بستری شده عادی، ۱۴۲ نفر بستری بصورت ویژه، ۱۰ نفر فوتی قطعی و ۴ نفر فوتی محتمل ثبت شد.

وی افزود: طی دهه نخست بهمن امسال در هر روز به طور متوسط ۶ هزار و ۴۰۰ بیمار سرپایی، حدود ۳۰۰ بیمار در بخش عادی و ۱۰۰ بیمار در بخش ویژه مراجعه کرده و بستری شده و ۱۷ مورد فوت نیز رخ داده است.

توکلی یادآورشد: تعداد موارد ابتلا و بستری که در ۴۰ روز قبل از بهمن روند ثابتی را طی می کرد که از ابتدای بهمن روند به شدت صعودی را به خود گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران تعداد کل مراجعان مبتلا به کرونا را در هفته آخر دی ۷۰۰ نفر، هفته نخست بهمن را پنج هزار و ۸۰۰ و هفته دوم این ماه را ۳۳ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام و تاکید کرد: بعد از چهار هفته ثبات نسبی در تعداد مراجعات، متاسفانه در هفته گذشته بار دیگر شاهد افزایش بی سابقه موارد ابتلا هستیم.

وی اظهارداشت: بیشترین میزان بستری کرونا در موج پنجم تا تاریخ ۱۶ مرداد امسال به یک هزار و ۸۱۲ نفر می رسید، پس از این تاریخ تعداد بستری شدگان کرونایی در بخش عادی و ویژه روند کاهش داشت اما از ابتدای بهمن بار دیگر این رقم به شدت در حال افزایش است تا آنجا که متوسط روزانه بستری شده ها طی پنج روز گذشته به ۵۸۰ نفر رسید.

توکلی خاطرنشان کرد: در ابتدای بهمن تعداد متوسط بستری شدگان کرونایی به ۱۷۴ نفر می رسید که این رقم در هشت بهمن به ۳۶۲ نفر و در ۱۴ بهمن به ۵۸۰ نفر رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تعداد فوت بیماران کرونایی در روزهای اخیر نیز گفت: در موج پنجم کرونا بیشترین رقم فوتی‌های ثبت شده مربوط به ۲۰ مرداد با ۲۴۱ نفر بود  که این رقم در اوایط دی، تک رقمی شد اما دوباره روند افزایشی به خود گرفت و از ۵ نفر متوسط روزانه فوتی ها در دی به ۲۵ نفر در بهمن ماه رسیده است.

وی اضافه کرد: تعداد فوت شدگان از ۴ تا ۱۴ بهمن به ترتیب ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۲۰، ۱۵، ۲۷، ۱۸، ۱۸، ۲۵، ۲۴ و ۲۵ ثبت شده است.

توکلی اعلام کرد: در هفته دوم بهمن ۷۷ هزار و ۶۹۵ مورد تست کرونا انجام شده که ۵۴ درصد تست ها منفی و ۴۶ درصد مثبت بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعداد بستری شدگان سنین هفت تا ۱۲ سال مبتلا به کرونا در استان تهران اشاره کرد و گفت: در هفته دوم بهمن ۱۱۱ بیمار در این گروه سنی به علت ابتلا به کرونا بستری شدند که یک نفر هم فوتی در بین آنها به ثبت رسید.

وی افزود: در آذر امسال ۱۶.۳ درصد، در دی ۲۰.۲ درصد و در دو هفته گذشته از بهمن ۱۴.۹ درصد از بستری شدگان کرونایی را افراد زیر ۱۰ سال تشکیل می دادند.

توکلی با بیان اینکه ۵۰ درصد بستری شدگان کرونایی در گروه سنی بالای ۵۰ سال قرار دارند، یادآورشد: از میان بستری شدگان در هفته دوم بهمن ۴.۷ درصد افراد در گروه سنی زیر ۱۰ سال، ۰.۹ درصد در گروه ۱۱ تا ۲۰ سال، ۳.۱ درصد در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال، ۷.۸ درصد در گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۱.۶ درصد در گروه سنی ۴۱ تا ۵۰ سال، ۱۳.۱ درصد در گروه سنی ۵۱ تا ۶۰ سال، ۲۱.۳ درصد در گروه سنی ۶۱ تا ۷۰، ۲۰.۳ درصد در گروه سنی ۷۱ تا ۸۰ سال و ۱۷.۲ درصد در گروه سنی بالای ۸۰ سال قرار داشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه ۹۰ درصد فوت شدگان کرونایی را مربوط به گروه سنی بالای ۵۰ سال اعلام کرد و اظهارداشت: ۱۲.۷ درصد فوت شدگان در هفته دوم در گروه سنی زیر ۱۰ سال، ۲.۹ درصد در گروه سنی ۱۱ تا ۲۰ سال، ۱۱.۴ درصد را ۲۱ تا ۳۰ سال، ۱۵.۶ درصد ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۱.۶ درصد ۴۱ تا ۵۰ سال، ۱۲ درصد ۵۱ تا ۶۰ سال، ۱۳.۱ درصد ۶۱ تا ۷۰ سال و ۲۰.۸ درصد را افراد بالای ۷۱ سال تشکیل می دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه موثرترین راه برای جلوگیری از شیوع بیشتر این سویه، تزریق دُز سوم واکسن است، تصریح کرد: ما باید آمادگی بالای ۱۰ هزار نفر مبتلای روزانه را در پیک این سویه داشته باشیم و پیش بینی می شود اوج این سویه تا ۲ هفته دیگر رخ دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1400111615618