اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت وگو با «راه امروز» ؛

افزایش نقد شوندگی با بازارگردانی

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده می گوید: بازارگردانی برای افزایش نقدشوندگی سهام صورت می گیرد و به طور کلی نقدشوندگی سهام را ضمانت می کندو در مواردی که بازار روند ریزشی به خود گرفته، با خریدهایی که بازارگردان انجام می دهد صف های فروش از حالت قفل خارج می شوند.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از راه امروز ، بازارگردانی فرایندی است که برای تعادل بخشی به بازار و تضمین نقد شوندگی آن به کار می‌رود، یعنی سهامداران و صاحبان اوراق به محض تصمیم گیری برای فروش سهام خود بتوانند نسبت به معامله اوراق خود اقدام کنند.  شورایعالی بورس طی مصوبه‌ای در ۲۰ شهریور امسال همه ناشران را به داشتن بازارگردان ملزم کرد، این موضوع موجب نقدشوندگی در بورس شد اما در این میان برخی معتقدند بازارگردان‌ها در فرآیندهای بازار سرمایه اخلال ایجاد کردند و برخی دیگر بازارگردان‌ها را به تلاش برای نوسان‌گیری از سرمایه‌گذاران خرد متهم می‌کنند.
در همین رابطه، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به «راه امروز» گفت: اگر به وضعیت حال حاضر بازار سرمایه نگاه کنیم متوجه روند منطقی بازار خواهیم شد و بعد از گذر از وضعیت حال حاضر بازار سهام موجود در بازار به ارزندگی رسیده و درنهایت سهامداران حقیقی در نقش خریدار ظاهر می شود.
احمد اشتیاقی، در ادامه اظهار کرد: زمانی که بازار به تعادل برسد، پول های پارک شده در کارگزاری ها نیز به دوباره وارد بازار می شوند و این همان اتفاقی است که روز چهارشنبه  هفته گذشته در بازار سرمایه رخ داد.
نباید انتظار داشت که شاخص به صورت شارپی صعود کند
این کارشناس بازار سرمایه همچنین درخصوص استراتژی خرید حقوقی ها در بازار گفت: خرید و فروش سهام توسط حقوقی ها دارای یک نوع استراتژی خاص است و این گروه با توجه به وضعیت بازار، طرح های توسعه و یا منابع خود اقدام به معامله در بازار می کنند.
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تاکید کرد: حال نباید انتظار داشت که شاخص به صورت شارپی صعود کند و باید صبر کرد سهام به ارزش ذاتی خود برسند تا حقیقی ها و حقوقی ها نیز در شکل خریدار در بازار ظاهر شوند.
اشتیاقی در ادامه درباره نوسانات نرخ دلار نیز  اظهار کرد:  نرخ دلار برای بازارسرمایه کمی مبهم است و براساس صحبت هایی که در محافل اقتصادی صورت می گیرد انتظار بانک مرکزی نرخ دلار پایین‌تر از نرخ نیمایی است و به همین دلیل بازار سرمایه در همین اعداد معامله می کند.
این مدیر بورسی ادامه می دهد: افزایش اخیر بازار بنابر تاثیر گرفتن از قیمت کامودیتی ها رخ داد و این موضوع می تواند در سودآوری شرکت ها موثر باشد اما؛ کشف قیمت دلار برای بازارسرمایه بسیار مهم است و این نرخ تا 15 بهمن ماه و استقرار «جوبایدن» رئیس منتخب آمریکا در کاخ سفید نهایی می شود، همچنین بازار در این شرایط روند روبه جلوی خود را با کمی احتیاط طی می کند تا پس از آن بتواند به صورت قطعی خرید انجام دهد.
وی اضافه کرد: بازارگردانی برای افزایش نقدشوندگی سهام صورت می گیرد و به طور کلی نقدشوندگی سهام را ضمانت می دهد و  در مواردی که بازار روند ریزشی به خود گرفته است با خریدهایی که بازارگردان انجام می دهد صف های فروش از حالت قفل خارج می شوند.
اشتیاقی تاکید کرد: بازارگردان ها باعث می شود که نرخ پایانی خرید سهام تسهیل شود چراکه؛ در دامنه نوسان 5 درصدی و بازارپایه 2 الی 3 درصدی با خریدهایی که بازارگردان انجام می دهد باعث می شود که قیمت ها تعدیلی به سمت و سوی پایین تمایل داشته باشند و بعد چند روز اصلاح شدید سهامدارانی که نیاز به نقدکردن سهام دارند سهام خود را نقد می کنند.
منبع : راه امروز
کد خبر: # 1499100110794