متخصص اورولوژی و مجاری ادراری

افزایش مصرف مایعات به مبتلایان سنگ کلیه توصیه می شود

افرادی که دچار سنگ کلیه هستند بهتر است مصرف مایعات را به دو تا سه لیتر در روز برسانند.
به گزارش صبای سلامت،  فرزاد علامه، متخصص اورولوژی و مجاری ادراری با تاکید بر این که بهتر است مبتلایان به سنگ کلیه مصرف روزانه مایعات را به دو تا سه لیتر افزایش دهند، اذعان داشت: آب، بهترین نوشیدنی اس، اما مصرف چای کمرنگ و نوشابه های گازدار فاقد مواد انرژی زا و قند بلامانع ست.
وی با اشاره به این که کصرف نمک و سدیم می تواند در سنگ سازی کلیه موثر باشد، تصریح کرد: به‌ویژه در زمانی که روی آن رسوب کلسیم یا اسید اوریک داشته باشیم و سنگ تشکیل شود. به همین دلیل، این بیماران می بایست مصرف نمک را کاهش دهند.
این متخصص اورولوژی و مجاری ادراری در رادیو سلامت بیان کرد: مطالعات نشان داده است مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند باعث سنگ کلیه شود.
ویدر ادامه تصریح کرد: کسانی که بیماری نقرس دارند، مستعد سنگ‌های اسید اوریک هستند و حتما باید تحت درمان باشند و ادرارشان از حالت اسیدی خارج شود تا رسوب اسیداوریکی در آن رخ ندهد و سنگ تشکیل نشود.
علامه همچنین متذکر شد: باور این که مصرف آب هایی که املاح بسیار دارند می تواند سگ کلیه ایجاد کند، غلط است. معنی این که رسوبات آب زیاد است بیشتر به این برمی‌گردد که آهک آب زیاد باشد که به آنها آهک‌های سخت می‌گویند.
وی در پایان اظهارداشت: یعنی سختی آب معنیش این است که هر چقدر کربنات کلسیم بیشتر باشد، آب سخت‌تر می‌شود و در بعضی از مناطق وجود دارد؛ اما رسوباتی که موقع جوشاندن آب رسوب می‌کند، در کلیه‌ها رسوب نمی‌دهند، چون آب از روده‌ها می‌گذرد و اگر هم رسوبی قرار باشد انجام شود، در روده‌ها تشکیل می‌شود و به کلیه‌های ما آسیب نمی‌رساند.

کد خبر: # 149604123403

دیدگاهتان را بنویسید