مدیرعامل انجمن پارکینسون ایران؛

افزایش شیوع پارکینسون حمایت بیمه ها را می طلبد

مدیرعامل انجمن پارکینسون ایران گفت: با توجه به روند پیری جمعیت و وضعیت سالمندی در کشور شیوع بیماری پارکینسون رو به افزایش است.

به گزارش صبای سلامت، محمود رضا فقیهی روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی پارکینسون( ۱۱ آوریل) در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود:  پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر روی حرکت تاثیر می گذارد.  علائم به تدریج شروع می شود و گاهی اوقات تنها با یک لرزش کوچک در یک دست، که فرد به سختی متوجه آن می شود، آغاز می شود.

وی با بیان اینکه پارکینسون صرفا بیماری دوران پیری نیست، اظهار داشت: با توجه به صنعتی شدن جامعه، نحوه ناصحیح سبک زندگی، استرس ها و اضطراب های ناشی از شرایط زندگی و اقتصادی این بیماری در سنین جوانی نیز شیوع می یابد.

فقیهی ادامه داد:  ۹ میلیون نفر سالمند در کشور زندگی می کنند و نرخ پیر شدن جامعه بالا است به همین دلیل میزان بروز و شیوع پارکینسون نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به پارکینسون در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سیاست گذاران وزارت بهداشت و دست اندرکاران سلامت باید برنامه ریزی مناسبی را در جهت ارایه خدمات درمانی و توانبخشی به بیماران مبتلا به پارکینسون و خانواده های آنها داشته باشند و شرایطی را فراهم کنند تا این بیماران خدمات بهتری را دریافت کنند.

به گفته فقیهی، انجمن پارکینسون ایران در جهت حمایت و ارایه خدمات به بیماران مبتلا به پارکینسون به تازگی تشکیل شده  طی فراخوانی از بیماران دعوت می کنند تا با مراجعه به سایت انجمن پارکینسون اطلاعات خود را بصورت رایگان ثبت کنند.

مهری سالاری فلوشیپ اختلالات حرکتی و پارکینسون نیز در این نشست گفت: علت اصلی ابتلا به پارکینسون شناخته شده نیست و ۱۰ درصد به علت موارد ژنتیکی بوده و ۹۰ درصد به دلایل مختلف از جمله ضربه های مکرر به سر، تماس با سموم، افزایش سن و غیره بروز یافته و این بیماری در مردان شایع تر است.

وی اظهار داشت: لرزش دست، کندی حرکت،  سفتی عضلات،  اختلال در قامت و تعادل، انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن، تغییرات تکلم و غیره از علایم این بیماری بوده و فرد را ناتوان می کند.

شناسایی ۲۵۰ هزار بیمار مبتلا به پارکینسون در کشور

وی ادامه داد: تا کنون ۲۵۰ هزار بیمار مبتلا به پارکینسون در کشور شناسایی شده  وهنوز اطلاعات کامل و دقیقی از بیماران پارکینسون در کشور نداریم، زیرا هزینه مطالعات خیلی بالا است و تا کنون نتوانسته ایم مطالعات کاملی از بیماری پارکینسون در کشور داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر انجام کارهای تحقیقاتی به منظور شناسایی بیماران پارکینسون در کشور، تصریح کرد: برخی از این بیماران نگران هستند که اطلاعات آنها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و از همین رو، برای شناسایی دقیق این بیماران با مشکل مواجه هستیم.

به گفته سالاری، در کنار درمان‌های دارویی و جراحی پارکینسون، باید به سبک زندگی و روش‌های پیشگیری از بیماری نیز توجه داشت. زیرا، فعالیت بدنی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.

امیرحسن حبیبی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست ادامه داد: پارکینسون بیماری شایعی است که میزان شیوع آن رو به افزایش بوده و تخمین زده می شود یک میلیون نفر در کشور مبتلا به این بیماری باشند.

وی افزود: داروهای پارکینسون گران است و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی بسیاری از افراد مناسب نیست، لازم است این داروها زیر چتر حمایتی بیماران قرار گیرد، از آنجایی که خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی برای دوره درمان این بیماری ضروری بوده و هزینه های هنگفتی دارد، حمایت از این قشر توسط نظام سلامت  بسیار ضرورت دارد.

فلوشیپ اختلالات حرکتی و پارکینسون، با بیان اینکه برخی از بیماران با داروهای ایرانی و برخی نیز با داروهای خارجی سازگاری دارند، تاکید کرد: پارکینسون درمان ندارد و باید آن را کنترل کرد.

 

انتهای پیام/

ایرنا

کد خبر: # 1401012316409