رییس بیمارستان آتیه ؛

افراد بالای ۶۰ سال و کودکان حتما باید علیه آنفولانزا واکسینه شوند

رییس بیمارستان آتیه با تاکید بر واکسیناسیون آنفولانزای گروه‌های در معرض خطر این بیماری گفت: افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد بالای ۶۰ سال و کودکان حتما باید علیه آنفولانزا واکسینه شوند.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ، «خلیل علیزاده» رییس بیمارستان آتیه در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با شیوع آنفولانزا در پاییز گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند پیش بینی دقیقی داشته باشد. سال گذشته همه دنیا از شیوع همزمان آنفولانزا و کرونا می‌ترسیدند و خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.در سال ۹۸ با شیوع بسیار وحشتناک آنفولانزا مواجه شدیم، به نحوی که مراجعان اورژانس ما که به صورت متوسط شبی ۴۰۰ نفر بود، در اوج آنفولانزای سال ۹۸ به ۸۰۰ نفر رسید و آمارها واقعا عجیب بود، اما خوشبختانه تعداد بسیار کمی بر اثر این بیماری بدحال، بستری یا فوت می‌شدند و اصلا مانند کرونا عمل نمی‌کرد.

او افزود: فکر می‌کنم علت کاهش مبتلایان به بیماری آنفولانزا در سال گذشته این بود که بسیاری از دورهمی‌ها اتفاق نمی‌افتاد و تعداد زیادی از مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند و ماسک می‌زدند و در نتیجه جلوی شیوع آنفولانزا هم گرفته شد، اگرچه زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها مردم را خسته می‌کند و در همه جای دنیا مردم خسته شده‌اند و تجربه جهانی نشان می‌دهد، برای پرهیز از آسیب‌های روحی به مردم، از طریق واکسیناسیون موثر و معتبر می‌توان به اثرات بسیار مثبتی دست یافت.

علیزاده گفت: مسئولان بهداشتی کشور باید به فکر واکسیناسیون آنفولانزا باشند، چرا که اکنون فصل تزریق واکسن آنفولانزا است، بعد نگویند نشد، ارز نداشتیم، تحریم بودیم، نتوانستیم و می‌خواهیم در داخل تولید کنیم. در واقع مسئولان بهداشتی کشور فکر نکنند که سال گذشته میزان شیوع آنفولانزا کم بوده است، امسال هم به همان صورت است.

او افزود: من اگر مسئول باشم، به هیچ وجه چنین فکری نمی‌کنم و فکر می‌کنم امسال ممکن است وضعیت مانند سال ۹۸ باشد، بنابراین مسئولان بهداشتی کشور باید به فکر واکسینه کردن جمعیت در خطر آنفولانزا باشند. این بیماری کودکان را خیلی مبتلا می‌کند. واکسینه کردن کودکان در بسیاری از مناطق دنیا از طریق بینی است و از طریق تزریق نیست که باعث ترس و وحشت آن‌ها شود، بنابراین همان نوع واکسن‌ را وارد کنند.

علیزاده با تاکید بر اینکه در مورد واکسن آنفولانزا نباید دوباره عذر تقصیر بیاورند، گفت: بیماری آنفولانزا تا حدی با واکسن قابل پیشگیری است و گروه‌های تحت خطر آن هم مشخص هستند؛ یعنی افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد بالای ۶۰ سال و کودکان حتما باید علیه آنفولانزا واکسینه شوند.

چرا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید نشد؟ 

او با اشاره به تولید واکسن کرونا در کشور گفت: با همه سروصدایی که راجع به تولید داخلی واکسن کرونا شد، اما آمار تولید بسیار پایین‌تر از پیش بینی است و واکسن تولید شده تایید سازمان بهداشت جهانی را ندارد، در حالی که قرار بود تا آخر شهریور ماه ۵۰ میلیون واکسن تولید کنند، چرا چهار میلیون شد و ۵۰ میلیون دوز نشد؟ این رقم از ده درصد هم کمتر است.

رییس بیمارستان آتیه گفت: اینکه ما وسط همه‌گیری بیماری کرونا به فکر تولید داخلی بیفتیم، نتیجه‌اش این شد که از بیماری و انتشار آن عقب بیافتیم و بعد شروع به تزریق سرپایی داروهای ضدویروس کنیم که هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست.

او افزود: واکسیناسیون کرونا نشان داده است که اثر بسیار چشمگیری در کاهش تلفات انسانی دارد. اثرش صددرصد نیست، اما بسیار در کاهش آمار کشته‌شدگان نقش دارد. اگر واکسن کرونا را به موقع به مردم تزریق کرده بودیم، آمار فوتی‌های کرونا خیلی کمتر می‌شد.

علیزاده گفت: مساله مردن این انسان‌ها فقط داغدار شدن خانواده‌شان نیست، چرا که مهم‌ترین سرمایه یک کشور نیروهای انسانی آن هستند و ما با از دست دادی تعداد بسیاری از این سرمایه‌ها دچار خساراتی شدیم که میزان آن به‌دلیل بزرگی غیرقابل محاسبه است.

علیزاده افزود: متاسفانه در این پیک تعداد زیادی از افرادی که از دست دادیم، سن‌های مولد و پایین کشور بودند.با یک برنامه ریزی می‌شد که این اتفاق در این سطح نیفتد. الان سرعت واکسیناسیون خیلی خوب شده است، اما در کنار سرعت باید کیفیت هم مدنظر باشد. از طرفی نیز می‌شود واکسن آنفولانزا را وارد کرد و برنامه ریزی و تزریق انجام داد.

او در ادامه افزود: در مورد سویه‌ها هم باید کاملا حواسمان جمع باشد و فکر نکنیم ماجرا تمام شد و حالا به زندگی عادی برگردیم. زمانی که میزان مرگ و میر ما مانند آلمان شد، می‌توانیم زندگی را نسبتا عادی کنیم.

علیزاده گفت: بدترین اتفاقی که در دوران کرونا افتاد، این بود که شعار اصلی طب را برعکس عمل کردیم. همیشه در طب می‌گفتیم پیشگیری بهتر از درمان است و این یک اصل کاملا بدیهی است. فردی این شعار را در هشت سال وزارتشان می‌دادند و واقعا کارنامه بسیار درخشانی در کنترل بیماری‌های عفونی اطفال دارند و شاخص آن نیز مساله فلج اطفال است. ایشان کسی هستند که با برنامه‌ریزی که داشتند، فلج اطفال را در ایران ریشه کن کردند. برخلاف تصور عده‌ای کنترل فلج اطفال و بسیاری از بیماری‌های کودکان در دوران تصدی ایشان بود، اما من نمی‌دانم، چرا آقای دکتر اینگونه تغییر ماهیت می‌دهند و زیر نامه‌ای را امضا می‌کنند که واکسن‌های معتبر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی وارد کشور نشود.

وی گفت: متاسفانه پیش از این به جای اینکه روی واردات واکسن متمرکز شویم، روی واردات دارو تمرکز کرددیم. مسئولان بهداشتی کشور باید تمام تلاش‌شان را روی تامین واکسن بگذارید. اگر این کار انجام شود و واکسیناسیون به حد بالای هفتاد درصد جامعه برسد، می‌توانیم امیدوار شویم که اگر پیک بعدی اتفاق بیفتد، میزان تلفاتش به صورت چشمگیر کمتر شود. منتها شرط آن این است که واکسن معتبر باشد و در شرایط کاملا درست نگه‌داری و تزریق شود.

علیزاده گفت: نباید دست هرکسی واکسن بدهیم تا تزریق کند. هرکسی با دو ساعت آموزش نمی‌تواند، واکسن تزریق کند. اصل این است که فرد واکسن درست و باکیفیت دریافت کند.

او افزود: البته باید تاکید کنم که با ویروسی در حال جهش و تغییر روبرو هستیم و تا الان جهان توانسته است با تولید و تزریق واکسن تا حدی انتشار آن را کم و تعداد مرگ و میر را به نحو چشمگیری کاهش دهد، اما این بدان معنا نیست که این پایان کار بشر با کرونا است. ممکن است ویروس چنان تغییر ماهیتی بدهد که تمام رشته‌ها را پنبه و واکسیناسیون را را بی‌اثر کند. امیدواریم که این اتفاق هرگز نیفتد.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1400071613843