رییس دانشگاه علوم پزشکی قم؛

آمار پایین واکسیناسیون علت زرد ماندن رنگ کرونایی قم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بااشاره به این‌که آمار پایین واکسیناسیون علت زرد ماندن رنگ کرونایی این استان است،‌گفت: روند واکسیناسیون درقم مقایسه با میانگین کشوری و استان‌های همجوار مطلوب نیست.

به گزارش صبای سلامت، مهدی‌ مصری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: عادی انگاری، پایین بودن ۱۰ تا ۱۵ درصدی تزریق واکسن در این استان نسبت به میانگین کشوری، قرار گرفتن قم در مسیر مواصلاتی و ورود زائران به مناسبت‌های مختلف از جمله نیمه شعبان، تعطیلات عید نوروز، عید فطر و برگزاری چند مراسم ترحیم باعث شده وضعیت کرونایی این استان از ۲۸ اسفندماه پارسال تاکنون زرد بماند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر بیماری‌هایی از جمله اسهال در کودکان و تست‌های پی سی آر منفی نیز جزو آمار کرونا در نظر گرفته شده‌است که با اصلاح این روند، امیدواریم در هفته آینده رنگ کرونایی قم تغییر نماید.

وی با اشاره به این‌که روند واکسیناسیون در این استان مطلوب نیست، ادامه داد: قم در تزریق دُزهای اول و دوم از میانگین کشوری عقب است و بر اساس آمارها در دُز سوم این عقب‌ماندگی بیشتر می‌باشد.

مصری با تاکید بر این‌که باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد، تصریح کرد: با وجود این‌که درقم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، تاکنون یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده که آمار پایینی است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر وضعیت کرونا به جایی رسیده که مرگ‌ومیر تک‌رقمی شده، ولی با توجه به پیش‌بینی شیوع کرونا در فصل تابستان باید دستورالعمل‌های‌ بهداشتی را رعایت کرد.

تزریق ۶ هزار دُز واکسن سرخک در قم

وی با اشاره به واکسیناسیون علیه سرخک نیز بیان کرد: سرخک بیماری مسری است که سرعت انتقالش  در هوا ۱۸ بار بیشتر از کرونا می‌باشد و پنج درصد مرگ‌ومیر دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که تاکنون ۲ مورد مثبت در این استان شناسایی شده است، افزود: تاکنون ۶ هزار دُز واکسن سرخک در استان تزریق شده و توصیه می‌کنیم افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.

مراحل ساخت بیمارستان‌های خاتم و نور سال آینده به اتمام می‌رسد

وی با اشاره به طرح‌های در دست احداث دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: بیمارستان خاتم در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و بیمارستان نور نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز خواهد رسید.

وی ادامه داد: با اتمام این ۲ بیمارستان سرانه تخت‌های بیمارستانی قم از ۱.۷ به ۲.۷ می‌رسد و تعداد تخت‌های بیمارستانی قم از ۲ هزار و ۵۸ تخت به چهار هزار و ۵۰۰ تخت افزایش می‌یابد.

مصری بیان کرد: در زمینه تعداد متخصص چشم در استان با چالش مواجه هستیم و در حال مذاکره با کلینیک چشم‌پزشکی جوادالائمه(ع) هستیم تا بتوانیم نیازها را مرتفع کنیم.

وی افزود: در زمینه سوختگی نیز خیران سلامت در حال کمک هستند تا مرکز سوانح سوختگی در درمانگاه دارالشفا راه‌اندازی شود.

وی بومی گزینی را از جمله سیاست‌ها در راستای ماندگاری متخصصان در استان دانست و گفت: برای کدهای قلبی و مغزی بیمارستان امیرالمومنین(ع) بخش‌های فوق تخصصی را پوشش می‌دهد.

مصری با اشاره به لزوم توسعه گردشگری سلامت نیز گفت: هر بیمارستانی برای این منظور بخش وی آی پی تعریف کرده که راه‌اندازی فرودگاه و کمک جامعه المصطفی با توجه به در ارتباط بودن با ۱۲۰ کشور می‌تواند به جذب بیمار کمک شایانی نماید.

وی همچنین بر لزوم توسعه و تقویت شبکه بهداشت در شهرستان‌های کهک و جعفریه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر به دنبال ایجاد درمانگاه شبانه‌روزی و در آینده احداث بیمارستان در این ۲ شهرستان هستیم.

کمبود سونوگراف خانم در قم مرتفع می‌شود

وی با اشاره به کمبود سونوگراف خانم در استان قم، بیان کرد: قرار است ۲ نفر به‌عنوان متخصص خانم به جمع متخصصان سونوگرافی در استان اضافه شوند و از سوی دیگر وزارت بهداشت قول مساعد برای راه‌اندازی این رشته در قم داده است.

مصری با بیان این‌که ۲۰۰ هزار اتباع ساکن استان قم هستند که بار سلامت بالایی دارند، تصریح کرد: در راستای رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت، اتباع غیرقانونی نیز شناسنامه‌دار می‌شوند تا بتوانیم از با رایزنی با وزارت کشور از سهمیه سازمان‌های بین‌المللی استفاده نماییم.

به گفته وی، این تعداد اتباع ساکن سالیانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای استان قم هزینه دارند.

به گفته وی،‌ نصب چند دستگاه اکسیژن ساز و سی تی اسکن در مراکز درمانی و افتتاح چندین مرکز جامع سلامت از جمله برنامه‌های هفته سلامت در استان قم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم توسعه موسسات درمانی غیردولتی، مراکز سوانح سوختگی، توسعه قطب سرطان، راه‌اندازی استودیو سلامت در دانشکده بهداشت و چند پروژه عمرانی در دانشکده پزشکی را از جمله طرح‌های در دست اقدام برشمرد.

 قم در اورژانس تخصصی چشم، سوختگی و روان‌پزشکی دچار چالش است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: چشم‌پزشکی، سوختگی و روان‌پزشکی در قم دچار چالش هستیم، ولی حداقل مراقبت‌ها را داریم.

محسن رضایی آدریانی افزود: متاسفانه اورژانس تخصصی در این رشته‌ها در استان قم موجود نیست.

وی با بیان این‌که در بعضی بیمارستان‌ها برای تامین بعضی تخصص‌ها با مشکل روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: منکر کم‌کاری در بیمارستان‌های استان نیستم، تمام بیمارستان‌ها پزشک آنکال داریم، ولی طی ۲۴ ساعت پزشک متخصص نمی‌تواند در بیمارستان مستقر باشد.

وی افزود: در شهرستان‌های استان نیز پزشک عمومی و مسوول پرستاری به‌صورت ۲۴ ساعت موظف هستند در خدمت مردم باشند.

رضایی همچنین در زمینه احتمال تعطیلی زایشگاه ایزدی نیز گفت: این زایشگاه بالای ۵۰ سال سابقه دارد و از نظر فنی و مهندسی دچار مشکلات فراوانی است؛ اگر کوچک‌ترین زلزله‌ای اتفاق بیفتد آسیب جبران‌ناپذیر رخ می‌دهد.

وی افزود: می‌توانیم خدمات بیمارستان ایزدی را به بیمارستان فرقانی که جدیدالاحداث است منتقل کنیم.

وی همچنین گفت: ظرفیت‌های لازم برای گردشگری سلامت باید ایجاد شود، امکانات کنونی جوابگو نیست.

آمار پایین مرگ و میر بین افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به لزوم واکسیناسیون گفت: بین ۲ تا چهار درصد بیماران مبتلا به کرونا فوت می‌شوند، ولی مرگ‌ومیر بین کسانی که واکسن زده باشند شاید ۲ نفر در یک هزار نیز نباشد.

احمد حرمتی همچنین افزود: در قم کمبود متخصص قلب نداریم و به تعداد کافی این متخصص موجود است؛ در اورژانس دستیار تخصصی قلب بیمار را ویزیت می‌کند و اگر نیاز باشد پزشک متخصص بر سر بالین بیمار حاضر می‌شود.

از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه هفته سلامت نام‌گذاری شده است؛ شعار امسال این هفته «سلامت ما، سلامت سیاره ما» نام‌گذاری شده است.

کد خبر: # 1401021716623