کلاچای تنها شهرک ویلاهای چوبی خاورمیانه

به گزارش صبای سلامت ، از این پس دوست‌داران طبیعت می‌توانند از زندگی خاطره انگیز در تنها شهرک ویلاهای چوبی خاورمیانه واقع در کلاچای ایران لذت ببرند.

زندگی در یک خانه یا ویلای چوبی شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ احتمالاً اولین چیزی که به ذهن می‌رسد حس آرامش در سازه‌ای طبیعی و رایحه‌ چوب در صبح زیبای یک روز بارانی در جنگل‌های شمال است. در حال حاضر در ایالات متحده امریکا، بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌های اداری و صنعتی و ۹۰ درصد ساختمان‌های مسکونی و ۹۸ درصد تمامی ساختمان‌های ایالت کالیفرنیا دارای سازه چوبی هستند، ساختمان‌های چوبی، کاربرد وسیعی در کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، کانادا و اروپا دارند.

مقاوم در برابر زلزله

با توجه به سبک بودن چوب، استفاده از سازه‌های چوبی در مناطق زلزله خیز، بهترین گزینه است. از مهم‌ترین مزایای سازه‌های چوبی، مقاومت بالای آنها در برای انواع بلایای طبیعی (زلزله، سیل و آتش سوزی) است. ضریب میرایی بالای چوب آن را مناسب‌ترین نوع مصالح برای طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله می‌کند و نیز کاهش بار مرده ساختمان تا هفت برابر نسبت به سازه‌های فولادی و بتنی بر این مقاومت می‌افزاید. بدین ترتیب به جرات می‌توان سازه‌های چوبی را یکی از بهترین سیستم‌های مقاوم در برابر زلزله دانست.

در ۱۴ جولای ۲۰۰۹ یکی از شدیدترین زمین لرزه‌ها در آزمایشگاه زمین‌لرزه‌ شهر میکی واقع در کشور ژاپن، روی میز لرزان و بر روی ساختمان هفت طبقه قاب سبک چوبی در اندازه واقعی انجام گرفت. شدت این زلزله ۵/۷ ریشتری، به اندازه‌ای است که تنها در هر ۲۵۰۰ سال یک‌بار می‌تواند اتفاق بیفتد. این زمین لرزه نتوانست باعث تخریب ساختمان هفت طبقه چوبی شود.

مقاوم در برابر آتش

اگر چه در باور بسیاری از افراد چوب، جزء مصالح مستعد آتش‌سوزی به شمار می‌رود، اما بد نیست بدانید در این سیستم ساختمانی، تمامی سازه چوبی با مصالح نسوز پوشانده و اشباع می‌شود. در اکثر موارد، تخته‌های گچی به عنوان لایه محافظ در برابر آتش مورد استفاده قرار می‌گیرند به گونه‌ای که در اکثر ساختمان‌های چوبی تمامی سطوح داخلی دیوارها و سقف‌ها با تخته‌های گچی پوشیده می‌شوند.

درست است که چوب قابل اشتعال است ولی ذغال ایجاد شده در سطح چوب به واسطه خاصیت عایق کاری حرارتی خود از سرعت نفوذ آتش به درون چوب می‌کاهد و باعث پایداری بیشتر آن می‌‌‌شود.

مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها

برای حفاظت چوب در برابر قارچ‌ها و نفوذ حشراتی مانند موریانه که از آن تغذیه می‌کنند، ضمن استفاده از چوب‌های ضد موریانه و ضد رطوبت، چوب را با مواد شیمیایی گوناگون مقاوم سازی می‌کنند. نحوه اعمال مواد محافظت‌کننده به دو گونه آغشتگی سطحی و اشباع سطحی تقسیم می‌شود.

چرا باید خرید و زندگی در خانه یا ویلای چوبی را به زندگی در خانه‌ای از سیمان، بتن، آجر و آهن ترجیح داد؟

ساخت آپارتمان با سرعت و بدون رعایت استانداردهای شهری و ساخت و ساز، صرفاً این تجارت را به سمت سود بیشتر بدون لحاظ آینده این روند سوق داده است. بیایید صادق باشیم، چند درصد از مردم از زندگی در آپارتمان های هر چند لوکس رضایت دارند، میزان رضایت را می‌توان با تخمین خروجی‌های جاده‌های شمالی کشور در اواخر هر هفته مشاهده کرد، مردمی که برای نفس کشیدن در هوای مطلوب طبیعت، رنج سفر هفتگی با این حجم از ترافیک را به جان خریده تا دو روزی را در آرامش طبیعت و آب و هوای مطلوب سپری کنند. می‌شود چنین نتیجه گرفت که آرامش در زندگی شهری فعلی کیمیاست.

سازه‌های چوبی و محیط زیست

حفظ محیط ‌زیست یک دغدغه همگانی برای تمام انسان‌هاست. باید چند نکته مهم را یادآوری کرد، درختان دارای انواع مختلفی هستند که هر نوع برای مصارف مختلف قابل استفاده است، برخی از چوب‌ها کاربرد تزیینی دارند، برخی برای صنایع دستی مناسب هستند و برخی برای کاربردهای صنعتی مانند ساخت و ساز ساختمان و ویلا. چوب‌هایی که برای ساخت و ساز ساختمان و ویلا استفاده می‌شوند، در جنگل‌های صنعتی خارج از ایران که به همین منظور پرورش یافته‌اند کاشته و برداشت می‌شوند که پس از برداشت، مجدداً جای آنها نهالی تازه کاشته می‌شود.

در فرآیند تولید بیشتر مصالح ساختمانی، حجم زیادی از کربن وارد اتمسفر می‌شود که این موضوع به آلودگی هوا و گرمایش زمین دامن می‌زند. علاوه بر این، برخی مصالح نیز به علت تجدیدپذیر نبودن و طولانی بودن چرخه عمر بازگشت به طبیعت، عواقب خطرناکی را برای اکوسیستم به بار می‌آورند.

اما چوب علاوه بر اینکه از مصالح «کربن خنثی» به شمار می‌رود، کربن دی اکسید اتمسفر را نیز به خود جذب می‌کند و به همین دلیل به ازای هر مترمکعب چوب مصرفی در سازه، ۰٫۸ تن از رهایش کربن کاسته می‌شود. بنابراین اگر شما در سازه خود از ۲۰ مترمکعب چوب استفاده کنید، با این کار از رهایش ۱۶ تن کربن در اتمسفر جلوگیری کرده‌اید.

بالاخره تنها شهرک ویلاهای چوبی خاورمیانه کجاست؟

برای اولین بار در خاورمیانه، تنها شهرک ویلاهای چوبی که کاملاً با چوب ساخته شده است، به همت گروه بین المللی آمیتیس امرتات در استان گیلان و در شهر کلاچای احداث شد.

مهندس سید رضا سیدعظیمی، مدیرعامل گروه بین‌المللی آمیتیس امرتات، اعتقاد دارد تربیت نیروی انسانی و آموزش و انتقال دانش فنی به جوانان این مرز و بوم برای توسعه هر چه بیشتر این صنعت ضروری است. مدیرعامل اولین شرکت طراح و مجری سازه‌های چوبی در کشور افزود: مشکلات و موانع در ایران برای این حرفه بسیار است و گاهی با این سازه‌ها به لحاظ تخصصی درست برخورد نمی‌شود، در نتیجه لازم است تا سازمان‌هایی همچون نظام مهندسی تعامل بیشتری با تولیدکنندگان سازه‌های چوبی داشته باشند.

این کارشناس ارشد حوزه معماری افزود؛ علی‌رغم پیشینه سازه‌های چوبی در ایران، مردم از کیفیت این سازه‌ها بی‌خبر هستند و دانش چندانی در مورد آن ندارند. در این حد که برخی، ویلا یا ساختمان چوبی را با آلاچیق یا کلبه اشتباه می‌گیرند و یا هنوز هم از موریانه و آتش‌سوزی و زلزله در این نوع سازه‌ها بیم دارند.

سیدعظیمی که دانش آکادمیک خود را از دانشگاه (Austin) آمریکا کسب کرده است، ادامه داد: کشور ما در حوزه ساخت و طراحی علمی سازه‌های چوبی فاصله زیادی با کشورهای صاحب این صنعت دارد؛ امروزه این نوع سازه‌ها در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی، یا به اصطلاح کشورهای پیشرفته، بسیار پرطرفدار هستند و حدود ۹۰% سازه‌های با طبقات کم (معمولا تا ۳-۴ طبقه) با اسکلت چوبی ساخته می‌شوند؛ در کشور‌هایی مثل سنگاپور و ژاپن بعضی آسمان‌خراش‌ها هم با اسکلت چوبی ساخته خواهند شد.

مدیرعامل گروه بین المللی آمیتیس امرتات تاکید کرد که باید بیشتر تلاش ‌کنیم تا دانش این نوع سازه‌های مقاوم را در کشور خود به کار ببریم و بنابراین منافع کشور خود را بر دیگر کشور‌ها ترجیح می‌دهیم و پس از آن که کشور عزیزمان ایران در طراحی و ساخت این نوع سازه‌ها غنی شد، در پی اجرای پروژه در سایر کشورها باشیم هرچند تاکنون پروژه‌هایی در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و عراق اجرا شده است.

مراقب تقلب در سازه‌های چوبی باشید

سیدعظیمی با اشاره به رواج تقلب در صنعت تولید خانه و ویلا‌های چوبی افزود؛ برخی مجموعه‌ها سازه‌‌های چوبی پیش‌ساخته را در کارخانه تولید می‌کنند که قطر این نوع دیوارها ۵ سانتی متر و ۱۰ سانتی متر است. تعدادی هم از دیوارهای دوجداره با فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری استفاده می‌کنند که صرفاً بین این دو دیوار را یا خالی می‌گذارند و یا با خاک اره پر می‌کنند. این در حالی است که گروه بین‌المللی آمیتیس امرتات سازه‌های چوبی خود را از دیوارهایی با قطر ۲۷ سانتی‌متر می‌سازد که در آن‌ها چند لایه عایق رطوبتی، حرارتی و صوتی به کار می‌رود و اجرای این سازه‌ها براساس دستورالعمل‌های DIN و WCD که استانداردهای جهانی هستند باید انجام شود.

 

کد خبر: # 149806127176

دیدگاهتان را بنویسید