ادغام بخش های امدادی و پیش بیمارستانی کشور آری یا ؟!

فدراسیون کوهنوردی، سازمان آتش‌نشانی و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، مسئولیت امداد و نجات کوهستان را تا زمان مشخص شدن متولی قانونی بر عهده دارند اما در صورت طرح این موضوع در مجلس چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟

به گزارش صبای سلامت، دکتر یعقوب شیویاری، عضو کمیسیون بهداشت و در مان مجلس شورای اسلامی بر این باور است که باید جمعیت هلال احمر یا وزارت ورزش و جوانان و یا ادغامی از هر دو سازمان و وزارتخانه، مسئولیت امداد کوهستان را بر عهده گیرند، در غیر این صورت اسفاده کنندگان از کوه ،همواره با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که در برنامه «افق روشن» رادیو سلامت صحبت می کرد، کسانی که به طور حرفه ای و غیرحرفه ای به کوهستان می روند باید تحت پوشش بیمه نیز قرار بگیرند .

نکته مهم سابقه ورود مجلس به موضوع امداد حوادث کوهستان است، آن طوری که سخنگوی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می گوید: بندی در لایحه ششم توسعه لحاظ شده بود تا بر اساس آن یک سازمان امداد و نجات متمرکز درکشور تشکیل شود اما متاسفانه این بند د رکمیسیون تلفیق رد شد .

دکتر نعیم امینی فر افزود: در خیلی از کشورهای دنیا امداد و اورژانس پیش بیمارستانی در هم ادغام و تجمیع شده است حال علی رغم رد این بند، باید فکر اساسی در خصوص ادغام بخش های امدادی و پیش بیمارستانی کشور انجام شود.

کوهنوردی یک رشته ورزشی حرفه‌ای است که ورود به این عرصه حرفه‌ای به آموزش جدی نیاز دارد؛ مساعدیان کشور مکلف شده است که کمیسیونی متشکل از ارگان ها ی مختلف و دست اندر کار تشکیل داده و تکلیف هر نهاد را در امر امداد کوهستان مشخص کند.

به گفته مساعدیان هرچند تاکنون، هلال احمر با استفاده از نیروهای داوطلب،. وظیفه امداد کوهستان را به دوش کشیده است؛ اما نیروی داوطلب قادر به نقش آفرینی در امداد کوهستان نخواهد بود.

اورژانس و آتش نشانی نیز فقط در محدوده شهری قادر به خدمات رسانی به مصدومان اند؛ نه در ارتفاعات کوهستانی.

کد خبر: # 149512252243

دیدگاهتان را بنویسید