عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران ؛

۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است

عضو هیات مدیره انجمن  اپتومتری ایران ضمن تاکید بر جایگاه اپتومتریست‌ها در برنامه‌های پیشگیری از نابینایی و کم بینایی گفت: ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایرنا ، عباس عظیمی با تبریک روز جهانی بینایی(دومین پنجشنبه ماه اکتبر مصادف با 18 مهر ماه به ‌عنوان روز جهانی بینایی نامگذاری شده است)، در ارتباط با اهمیت بینایی و درست دیدن گفت : سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۷۵ برنامه‌های متعددی برای جلوگیری از نابینایی انجام و طرح ریزی کرده که یکی از مهم‌ترین آنها طرح پیشگیری از نابینایی به نام طرح ۲۰۲۰ بود که در سال تحقق آن هستیم.

وی افزود: دلیل راه اندازی طرح ۲۰۲۰ این بود که در سال ۱۹۷۵ در جهان ۲۸ میلیون نابینا وجود داشت و پیش بینی می‌شد که در سال ۲۰۲۰، تعداد این جمعیت به ۴۵ میلیون نابینا و ۱۳۵ میلیون کم بینا افزایش یابد که متأسفانه آمارها طی این مدت به ۷۶ میلیون نابینا و ۱۸۰ میلیون کم بینا افزایش داشته است.

عظیمی با اشاره به افزایش موارد نابینایی و کم بینایی در دنیا ادامه داد: از همین رو تصمیم گرفته شد برنامه‌هایی تنظیم و همه کشورها را موظف به اجرای آن کرد. خوشبختانه در ایران نیز اقدامات مهمی از طرف سازمان‌های ذی نفع و نیز انجمن‌های اپتومتری و همکاران اپتومتریست انجام شد و غربالگری‌های بسیار دقیق و سازمان یافته‌ای انجام یافت و تا حدودی منجر به کاهش نابینایی و کم بینایی در ایران شد.

عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران گفت: البته ذکر این نکته ضروری است که به رغم مراقبت‌ها و غربالگری‌ها و اصلاح و درمان اختلالات چشمی، تعداد فزاینده ای از مردم کشور با رشد جمعیت و مسن شدن در معرض اختلال بینایی هستند.

وی افزود: بیماری‌های سیستمیک مانند فشارخون، دیابت، تیروئید و غیره و نیز اختلالات چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید، آب سیاه، بیماری‌های عفونی، صدمات چشمی و سوختگی، دژنراسیون ماکولا و مهم‌تر از همه عدم اصلاح عیوب انکساری خطر بسیار جدی است که سلامت جامعه و بینایی را تهدید می‌نماید.

عظیمی گفت: نکته بسیار مهم و حیاتی اینکه سه چهارم نابینایی‌ها و کم بینایی‌ها یعنی حدود ۸۰ درصد آن قابل پیشگیری است که برای دست یافتن به این هدف مهم نیاز به توسعه اقتصادی – اجتماعی و برخورداری از زمینه‌های لازم اجرای طرح‌های بهداشتی است که خوشبختانه به نحو قابل قبول در ایران پایه ریزی شده است.

وی افزود: نابینایی و کم بینایی در همه جوامع پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و انسانی زیادی دارد و هزینه‌های بهره وری از دست رفته و توانبخشی و آموزش و پرورش نابینایان بار اقتصادی به فرد ، خانواده و جامعه تحمیل می‌نماید. لذا باید اهمیت این روز را از همه ابعاد بسنجیم و برای حفظ سلامت جسمانی و جلوگیری از اختلالات آن با جدیت تلاش کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران ادامه داد: در ایران مهم‌ترین علت نابینایی و کم بینایی آب مروارید یا کاتاراکت است که عمل جراحی آب مروارید یکی از به صرفه ترین مداخلات و مراقبت‌های بهداشتی است.

وی افزود: آب مروارید در ایران با افزایش سن شروع می‌شود و قابل پیشگیری نیست اما عمل جراحی و قرار دادن لنز داخل چشم بسیار مؤثر است و منجر به بهبودی بینایی می‌شود. مدیریت خوب و مناسب اپتومتریست ها با بیماران آب مروارید می‌تواند منجر به حفظ و نگهداری بینایی آنها شود. زیرا یک اپتومتریست مجرب و کارآزموده ضمن انجام معاینات دقیق چشم و بینایی به درستی می‌داند که چه موقع باید بیمار دچار آب مروارید را جهت انجام عمل جراحی به چشم پزشک معرفی نماید و چه خدمات بینایی و مشاورهای لازم را بعد از عمل جراحی برای بیمار خود انجام دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن  اپتومتری ایران تاکید کرد: در حال حاضر در جهان بیش از ۱۸ میلیون نفر نابینا وجود دارد که به دلیل تعلل و یا نبودن امکان عمل جراحی، دچار نابینایی شده اند. در ایران هم مهم‌ترین عامل نابینایی و کم بینایی عبارتند از مشکلات اقتصادی، اجتماعی ،عدم دسترسی به مراکز بیمارستانی، عدم اطلاع، کم اهمیت دادن و سایر موارد، لذا به موقع آب مروارید چشم خود را عمل نمی کنند و دچار بیماری آب سیاه و یا نابینایی می شوند.

وی ادامه داد: گر چه هر روز هزاران نفر در ایران به مراکز مربوطه جهت انجام آب مروارید مراجعه می‌کنند ولی متأسفانه هستند مردمانی که در اقصی نقاط کشور زندگی می‌کنند که به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات و تعلل، دچار نقص بینایی می‌شوند. لذا، نقش همکاران و اپتومتریست ها در غربالگری ، معاینات دقیق و تشخیص اختلال، هدایت و مدیریت و نهایتاً اقدام عمل جراحی توسط چشم پزشکان، بسیار مهم و حیاتی است.

عظیمی گفت: بهره گرفتن از کارکنان بهداری روستایی، ارسال اکیپ‌های غربالگری، آموزش، استفاده از پرسنل میان سطح مانند بهورزان و نیز معاینات دقیق و تشخیص به موقع آب مروارید می‌تواند کمک شایانی به هموطنان گرفتار آب مروارید بنماید و با عمل جراحی در زمان مناسب ، کمک شایانی به این افراد و نهایتاً کمک به ارتقا و سطح سلامت جامعه می‌شود.

وی افزود: شعار امسال روز جهانی بینایی «امید در بینایی» نامگذاری شده و همه با هم می‌توانیم در جهت حمایت از پیشگیری از نابینایی و اطمینان از سلامت چشم کار کنیم. به امید روزی که شاهد حداقل نابینایی و کم بینایی در جهان و ایران باشیم.

این استاد دانشگاه به شیوع کرونا و ارتباط آن با بیماری‌های چشم اشاره کرد و گفت: همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ باعث مشکلات عدیده ای در حوزه سلامت شده و متأسفانه روزانه شاهد درگیری تعداد زیادی از هموطنان با این بیماری کشنده هستیم و از همه می‌خواهم که حتی در این شرایط، پیگیر بیماری‌های چشمی خود مانند آب مروارید، آب سیاه، مشکلات شبکیه‌ای، عوارض چشمی دیابت، عوارض چشمی نوزادان نارس و غیره باشند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اپتومتریست و چشم پزشک خود مشورت‌های لازم را انجام دهند.

کد خبر: # 1499072010318