در گام سی و چهارم پویش ره سلامت صورت گرفت ؛

۶۹۶ طرح تازه‌ترین رهاورد وزارت بهداشت برای ۱۰ استان

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه‌شنبه) در سی و چهارمین گام پویش «ره سلامت»، ۶۹۶ طرح بهداشتی را به طور همزمان در ۱۰ استان کشور به بهره برداری رساند.

افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی در دولت تدبیر و امید با وجود تحریم ها و شیوع بیماری کووید ۱۹ ادامه دارد و در تازه‌ترین اقدام،  سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در مراسمی در یزد با حضور معاون بهداشتی وزیر، استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، طرح‌های آماده را در ارتباط ویدیوکنفرانسی از محل پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی یزد، افتتاح کرد.

این طرح ها که شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز خدمات جامع سلامت، تسهیلات زایمانی، مرکز آموزش بهورزی، محل زیست پزشک و سایر واحدهای بهداشتی است، در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، اصفهان، آذربایجان غربی، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و یزد به بهره‌برداری رسید.

 یزد 

از مجموع این طرح ها، ۵۹ طرح بهداشتی در شهرهای میبد، اردکان، تفت، ابرکوه، مهریز، خاتم و زارچ در استان یزد بهره‌برداری شد.

دکتر نمکی که دیشب به یزد سفر کرد، همچنین صبح امروز(سه شنبه) مرکز خدمات جامع سلامت روستای محمدآباد یزد را افتتاح کرد؛ ساختمان مرکز خدمات جامع سلامت یادشده با زیربنای ۷۶۱ مترمربع با صرف افزون بر ۴۰ میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید.

وزیر بهداشت در یزد همچنین ۱۵ طرح درمانی را به بهره برداری رساند که به گفته  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،  این طرح ها شامل بخش های سی تی اسکن، اورژانس، دیالیز، مجتمع پزشکان، رادیولوژی، بخش های ای سی یو و ام ار ای  در یزد، زارچ، ابرکوه، اردکان، بافق، بهاباد، تفت و خاتم است.

 هرمزگان

امروز همچنین  ۱۰۵ پروژه بهداشتی به ارزش افزون بر ۹۲۳ میلیارد ریال با دستور ویدئو کنفرانسی وزیر بهداشت  در شهرها وروستاهای هرمزگان بهره‌برداری شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مراسم بهره‌برداری ازاین پروژه ها که با حضور مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وجامع سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: این پروژه ها شامل یک آزمایشگاه ، ۱۳مراکز جامع سلامت شهری و روستایی ، ۹ پایگاه سلامت ، ۱۶خانه بهداشت و ۶۶محل زیست پزشک است.

دکتر حسین فرشیدی افزود:  ساخت وبهره برداری از این پروژه ها در شهرها وروستاهای بندرعباس ، میناب، رودان، پارسیان، بندر جاسک، بستک، بشاگرد وبندر خمیر، در ۱۳هزارو ۷۲۳متر مربع زیربنا صورت گرفت.

خراسان رضوی 

اما سهم خراسان رضوی از افتتاح های امروز وزارت بهداشت، ۲۹ مرکز خدمات جامع سلامت در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که  در قالب سی و چهارمین مراسم پویش “ره سلامت” گشایش یافت.

در این مراسم که به صورت نمادین در مرکز خدمات جامع سلامت “برادران رحیمی” مشهد برپا شد، مراکز خدمات جامع سلامت در شهرهای رشتخوار، ریوش، سرخس، خواف، تایباد، چناران، درگز، فریمان، قوچان و مشهد به بهره‌برداری رسیدند.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حاشیه این مراسم گفت: پروژه‌های خدمات جامع سلامت با زیربنای ۱۶ هزار مترمربع و هزینه‌ بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده‌اند.
دکتر سید کاظم فرهمند افزود: پروژه مرکز خدمات جامع سلامت برادران رحیمی زیرپوشش مرکز بهداشت شماره ۲ شهرستان مشهد در حاشیه شهر و در پهنه التیمور و محله پنجتن ساخته شده است.
وی ادامه داد: این مرکز دارای دو پایگاه غیر ضمیمه بوده که به بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت زیرپوشش خدمات ارائه می‌دهد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمین این پروژه به مساحت ۵۰۴ مترمربع از سوی مجمع خیران مسکن ساز اهدا شده و با زیربنای ۷۴۵ مترمربع در چهار طبقه ساخته شده است.
وی افزود: این پروژه طی یک سال با مشارکت هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی خیران سلامت “برادران رحیمی” و هزینه ۱۴ میلیارد ریال تکمیل و راه‌اندازی شده است.

همدان 

امروز همچنین  ۱۴ طرح بهداشتی در استان همدان از طریق ارتباط زنده تصویری با وزیر بهداشت به بهره برداری رسید.

این طرح ها شامل سه طرح بهداشتی در شهرستان همدان، ۲ طرح در ملایر، چهار طرح در کبودراهنگ، سه طرح در تویسرکان و ۲ طرح در نهاوند است.

همچنین این طرح های بهداشتی با مساحت بیش از پنج هزار و ۳۷۷ متر مربع و اعتباری افزون بر ۳۴ میلیارد تومان تکمیل و به بهره برداری رسید.

طرح های افتتاح شده شامل بلال حبشی و انقلاب شهرستان ملایر، مرکز جامع سلامت روستایی شان آباد و کهنوش تویسرکان، مرکز جامع سلامت روستایی و انبار دارویی نهاوند، مراکز جامع سلامت روستایی و محل های زیست در روستاهای قباق تپه و قهورد سفلی است.

از دیگر طرح های افتتاح شده مرکز خدمات جامع سلامت شهری “سعدی” در شهرک شهید مدنی، پایگاه سلامت “رضوان” و مرکز جامع سلامت شهری شهید “بهشتی” شهرستان همدان است.

مجموع طرح های بهداشتی اجرا شده از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در استان همدان ۲۹۸ طرح بوده که تاکنون ۲۸۰ طرح با اعتباری افزون بر ۱۴۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

اصفهان

بهره برداری از ۳۸ طرح بهداشتی دستاورد دیگری  از پویش امروز ره سلامت برای اصفهانی هاست .

۳۸ طرح بهداشتی در  استان اصفهان  با اعتبار ۲۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و زیربنای ۹ هزار و ۹۸۷ متر مربع در قالب خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز خدمات جامع سلامت و محل زیست پزشک در این مراسم راه اندازی شد.

این طرح ها شامل ۱۹ واحد بهداشتی درمانی، ۹ واحد مرکز خدمات جامع سلامت، ۲ پایگاه سلامت، ۲ خانه بهداشت و ۶ پانسیون پزشکان است.

وزیر بهداشت در آیین بهره برداری از این طرح ها  باقدردانی  از زحمات و خدمات کادر بهداشت و درمان و مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و اقداماتی که برای نظام پیشگیری به ویژه در دوران کرونا در این استان انجام شد، دستور افتتاح این طرح ها را صادر کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این مراسم گفت: افتتاح طرح‌های امروز به نو شدن کالبد نهادهای بهداشتی از جمله خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و افزایش نشاط و تکمیل سریع فرایندها منجر می‌شود.

طاهره چنگیز با تاکید بر لزوم بازنگری در خدمات مراکز سلامت متناسب با تغییرات و پراکندگی جمعیتی افزود: نو شدن کالبد مراکز بهداشتی به بهبود کارکرد آنها کمک بسیاری خواهد کرد.

سید حامد برکاتی مدیرکل سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به طرح‌های افتتاح شده در اصفهان، اظهار داشت: کارنامه ای که در سال‌های اخیر از خدمات به مادران، کودکان و سالمندان در کشور به جا مانده، مایه مباهات است.

 آذربایجان شرقی 

شهرستان های آذربایجان شرقی نیز امروز با ۴۷ طرح در برنامه سی و چهارم پویش ره سلامت سهیم  بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در آیین امروز با بیان این‌که در دولت تدبیر و امید بیش از یک هزار طرح ۵۰۰ میلیون تومانی حوزه بهداشت و درمان در آذربایجان‌شرقی اجرا شده است، گفت: بیش از دو سوم این طرح‌ها مربوط به حوزه‌ بهداشت است.

محمدحسین صومی  اظهار کرد: در این مدت ۱۲۴ هکتار عرصه و زمین از مردم به علوم پزشکی اعطا شد که بیش از  ۷۰۰ هزار متر مربع آن برای توسعه‌ زیرساخت‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اقتتاح پروژه های امروز  افزود: در طول سه ماه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی را افتتاح خواهیم کرد که امیدواریم با افتتاح آنها، نیازها برطرف شود.

صومی خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که شهر سهند نیز، عنوان اولین شهر سالم در کشورهای در حال توسعه را خواهد گرفت؛ این عنوان اکنون تصویب شده و طی روزهای آتی به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

سیستان و بلوچستان 

وزیر بهداشت در ارتباط ویدیوکنفرانسی همچنین  ۱۶طرح بهداشتی را در سیستان و بلوچستان افتتاح کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار مرکز جامع سلامت روستایی، سه پایگاه سلامت‌ به همراه دو خانه بهداشت از مهمترین طرح های افتتاح شده امروز بوده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: همچنین ۲ مجتمع مسکونی پزشکان در دزک و سوران،دو مرکز تسهیلات زایمانی و واحدهای مسکونی روستایی از دیگر طرح های افتتاح شده امروز در سیستان و بلوچستان بوده است.

وی ادامه داد: دولت در سالهای اخیر خدمات ارزشمندی را در حوزه ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی از طریق افتتاح طرح های مختلف انجام داده است.

 کرمانشاه

سهم استان کرمانشاه از برنامه سی و چهارم پویش ره سلامت،  ۹۱ پروژه بهداشتی بود که در ارتباط ویدیو کنفرانسی با وزیر بهداشت، در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید.

در این آیین که منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، دکتر محمودرضا مرادی رییس و دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه حضور داشتند، مرکز خدمات جامع سلامت شهری، پنج مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۳۶ واحد اقامتگاه و ۳۰ پانسیون پزشکان، هشت خانه بهداشت، یک پایگاه بهداشتی و دیوارکشی و محوطه سازی چهار مرکز بهداشتی به بهره برداری رسید.
برای این پروژه های بهداشتی که حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ متر مربع زیربنا دارند، ۶۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

پروژه های بهداشتی دیگر در آذربایجان غربی و کرمان

دو استان دیگر شامل آذربایجان غربی و کرمان نیز امروز از میزبانان برنامه ویدیوکنفرانسی وزیر بهداشت بودند که طی ان دهها پروژه بهداشتی در این استان ها به بهره برداری رسید.

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی  در این آیین در خصوص ۱۲ طرح افتتاحی امروز استان بیان کرد: با افتتاح این پروژه ها پنج هزار و ۴۹۲ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۱۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال به فضاهای بهداشتی استان اضافه شد.

وی اظهار کرد: همچنین در حال حاضر ۳۶ پروژه بهداشتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در استان وجود دارد که با تخصیص اعتبار ۳۶۰ میلیارد ریالی تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اظهار امیدواری کرد که در هفته آینده با حضور وزیر بهداشت پروژه های فاخر حوزه درمان استان افتتاح شود.

کد خبر: # 1400040812682