معاون درمان وزارت بهداشت در سفر به استان مرکزی ؛

کارخانه‌ ها باید تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی باشند

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در مقابله با کرونا فضای کارخانه‌ ها باید تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی باشد، گفت: ابتلای یک بیمار می‌تواند افزایش بیماری را به صورت فزاینده‌ای افزایش دهد.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در سفر به استان مرکزی که به منظور بررسی وضعیت مراکز درمانی معین کرونای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد، ضمن ارزیابی وضعیت زیرساخت های بهداشتی و درمانی استان و روند ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کرونا در این استان، در نشست استانی کنترل و مقابله با ویروس کرونا، گفت: کاهش شمار جان باختگان و شاخص مرگ و میر هدف اصلی این وزارتخانه در مقابله با ویروس کرونا است، باید تمام ظرفیت‌ های موجود برای این مهم به‌ کار گرفته شود.

وی افزود: برای کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، باید تیم‌ سازی‌ ها و برنامه‌ های پیشگیرانه از خانه و محله آغاز شود و تمام تلاش مسئولان بر این موضوع قرار گیرد که به شمار بیماران و مبتلایان کرونا افزوده نشود.

وی گفت: مرگ‌ و میرهای زیادی در آسایشگاه‌ های سالمندان کشورهای اروپایی اتفاق افتاد که به‌هیچ عنوان گزارش نشد، اما در ایران اسلامی فرهنگ نگهداری سالمندان در منزل به‌ عنوان سرمایه زندگی، باعث شد که در این حوزه تلفات چندانی نداشته باشیم و این فرهنگ نیز باید در کشورمان تقویت شود.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: استان مرکزی جزو بهترین استان‌ های کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا بود و با وجود شرایط نامناسب کرونایی استان‌ های همجوار، اجرای برنامه‌ های کاربردی و مشارکت همگانی باعث شد که استان مرکزی در این فرایند خوش بدرخشد.

ویروس کرونا خاص و مخرب‌ است 

وی اظهار کرد: ویروس کرونا خاص و مخرب‌ است و بافت ‌های مختلف بدن را تخریب می‌کند. با وجود مطالعات بسیار در این خصوص در تمام نقاط جهان، درمان اختصاصی و قطعی برای این ویروس کشف نشده است.

وی با بیان اینکه مهمترین راه درمان ویروس کرونا، مراقبت صحیح از بیمار توسط نیروی انسانی است، عنوان کرد: هر کشوری که در مقابله با شیوع ویروس کرونا موفق عمل کرده و تلفات کمتری داده، تنها به دلیل توانمندی نیروی انسانی بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: شیوع ویروس کرونا در آمریکا با وجود اینکه از بیشترین و بهترین زیرساخت‌های پزشکی برخوردار است، تبدیل به شورش خیابانی شد و هنوز نتوانستند این ویروس و مشکلات ناشی از آن را کنترل کنند.

جان بابایی یاد آور شد: اینکه موج اول ویروس کرونا در کشور ایران مدیریت شد، به ‌دلیل این بود که از شخص مقام معظم رهبری تا دولت و تمامی ارکان نظام وارد میدان شدند و  به‌عنوان پشتیبان وزارت بهداشت در مقابله با این ویروس نقش‌ آفرینی کردند و در صورت تداوم این شرایط می‌توانیم موفقیت‌های بسیاری در این خصوص بدست آوریم.

وی بیان کرد: به‌عنوان عضوی از وزارت بهداشت دست تمامی افرادی که در این جریان کنار وزارت بهداشت بودند را می‌بوسم؛ چراکه این همدلی و همسویی باعث حفظ وزارت بهداشت و نظام اسلامی شد.

خطر انتقال کرونا همچنان باقی است

وی گفت: با وجود موفقیت‌ های بسیار نمی‌توان گفت شرایط کشورمان از لحاظ ویروس کرونا مطلوب است؛ چرا که روزهای آینده قابل پیش‌بینی نیست و بعد از اینکه شیوع کرونا در کشورمان مطرح شد، بسیاری از کشورها مراودات خود را با ما قطع کردند، اما اکنون آمار مبتلایان همان کشورها از کشور ما بالاتر رفته و این به دلیل ناشناخته بودن جزئیات این ویروس است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: به ازای هر یک‌هزار نفر در ایران در مجموع کمتر از یک و هفت دهم تخت بیمارستانی و در بخش دولتی یک و ۲ دهم وجود دارد، اما در برخی از کشورهای اروپایی به ازای هر یک‌ هزار نفر ۶ تا ٧ تخت وجود دارد. با وجود برخورداری از این امکانات بالقوه مشکلات کمبود تخت در بیمارستان‌های این کشورها مشکل ‌ساز شده است.

دکتر جان بابایی اظهار کرد: هنوز خطر شیوع کرونا استان مرکزی را تهدید می‌کند و به‌همین دلیل دستگاه‌های مربوطه باید یک ارزیابی کلی از این استان انجام داده و نقاط ضعف و قوت آن را به خوبی آشکار و برای مقابله گسترده ‌تر با برنامه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: عاملی که باعث کنترل ویروس کرونا در ایران شد، نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد بود، بنابراین تقویت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان مرکزی باید یکی از اولویت‌های اصلی مدیران ارشد این استان قرار گیرد، چراکه تمام دنیا امروز به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه نیروی کارآمد بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند، کمترین خسارت را متحمل می‌ شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: دهیاران، بهورزان، شوراهای روستایی، بسیج، بسیج محلات و اقشار در زمره سرمایه ‌های ارزشمند کشورمان در مقابله هدفمند و موفق با کرونا محسوب می‌ شوند و تقویت این گروه‌ ها و حمایت از آنها می‌ تواند، در کاهش تعداد بیمار کرونایی موثر باشند که باید در دستور کار قرار گیرد.

جان بابایی بیان کرد: مجموعه استان مرکزی باید تلاش خود را در راستای جلوگیری از دامن زدن به چرخه بیماری کرونا به‌ کار گیرد، در غیر این صورت هر چه امکانات پزشکی و تخت بیمارستانی در نظر گرفته باشید، در مدت زمانی کوتاه اشغال می‌ شود.

وی افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی از قطب‌ های صنعتی کشور محسوب می‌ شود، فضای کارخانه‌ ها باید تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی باشد، چراکه ابتلای یک بیمار می‌تواند افرایش بیماری را به صورت فزآینده‌ای افزایش دهد.

ضرورت فرهنگ‌سازی مقابله با کرونا در لایه‌ های مختلف جامعه

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: یکی از مشکلات ویروس کرونا این است که هر چه امکانات به‌کار گرفته شود نمی‌توان میزان مرگ و میر ناشی از آن را به صفر رساند، بنابراین تنها راه کاهش مرگ و میر، جلوگیری از انتشار بیماری است که این مهم باید در تمامی لایه‌های مختلف جامعه فرهنگ‌سازی شود.

دکتر جان بابایی اضافه کرد: ایجاد دانشگاه علوم پزشکی، تقویت شبکه بهداشت، وجود ۱۸ هزار خانه بهداشت، بیش از پنج هزار مرکز بهداشت و درمان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که با تقویت آنها می‌توان میزان افزایش تعداد بیمار را کاهش داد.

وی بیان کرد: بیماریابی، تشخیص زودرس و مراقبت از بیماران کرونایی وظیفه اصلی مراکز بهداشت و درمان است، اما بیمار کرونایی باید در بیمارستان بزرگ همراه با تجهیزات پزشکی و تیم‌های متخصص درمان شود و  دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی باید از نگهداری بیمار کرونایی در شهرهای کوچک استان پرهیز و در اسرع وقت به بیمارستان‌های مجهز مرکز استان منتقل شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: در هر شهرستانی که کمیته علمی و تخصصی و تجهیزات پیشرفته مهیا بود، مرگ و میر پایین تری اتفاق افتاد، بنابراین ظرفیت استان برای مقابله همه جانبه با ویروس کرونا در حوزه ایجاد تخت‌های بیمارستانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

جان بابایی همچنین تاکید کرد: بیماری کرونا یک بیماری پیچیده و مرگ‌آور است و درمان و مقابله با آن نیازمند مهارت و تجربه دارد. بنابراین باید به صورت تیم‌های تخصصی همراه با تجهیزات پیشرفته نسبت به ریشه کن کردن آن اقدام شود.

براساس گزارش وبدا، در این سفر دکتر جان بابایی به همراه محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با هدف بررسی وضعیت زیر ساخت های حوزه درمان از بیمارستان امیرکبیر اراک بازدید کردند.

همچنین بازدید از بیمارستان امیر المومنین، حضور در نشست استانی کنترل و مقابله با ویروس کرونا و نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان شازند، از دیگر برنامه های این سفر یک روزه بود.

کد خبر: # 149905099985