محققان ایرلندی؛

پروبیوتیک ها استرس را کاهش می دهند

محققان می گویند افزودن غذاهای تخمیرشده به رژیم غذایی می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

به گزارش صبای سلامت، از مدیکال نیوز، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از غذاهای پروبیوتیک و تخمیری می‌تواند به افراد کمک کند استرس کمتری داشته باشند.

محققان همچنین دریافتند که این نوع رژیم غذایی موسوم به «روان‌بیوتیک» کیفیت خواب فرد را نیز بهبود می‌بخشد.

اکنون محققان دانشگاه کالج کورک در ایرلند می‌گویند که تغییر رژیم غذایی سرشار از پروبیوتیک و غذاهای تخمیری می‌تواند به کاهش سطح استرس در فرد و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

به گفته دکتر «جان اف. کریان»، نویسنده اصلی این مطالعه، «ما بالغ بر ۱۵ سال بر روی رابطه بین استرس و میکروبیوم روده مطالعه کردیم تا پی بردیم حیواناتی که در اوایل زندگی استرس داشتند، دارای میکروبیوم های تغییر یافته‌ای بودند.»

وی توضیح داد: «موش‌هایی که بدون میکروب رشد می‌کنند، پاسخ استرس اغراق‌آمیزی دارند و گونه‌های خاصی از باکتری‌ها می‌توانند استرس را در این مدل‌های موش کاهش دهند».

دستگاه گوارش حاوی شبکه عصبی خود به نام سیستم عصبی روده است که امکان ارتباط مستقیم با مغز یا محور روده-مغزی را فراهم می‌کند. محور روده-مغز برای توانایی ما در مدیریت استرس ضروری است.

برای این مطالعه، شرکت کنندگان غذاهای پروبیوتیک و غذاهای تخمیر شده مصرف کردند. محققان این رژیم را یک رژیم غذایی «روان‌بیوتیک» می‌نامند.

محققان به شرکت‌کنندگان در گروه رژیم غذایی روان‌بیوتیک دستور غذایی زیر را توصیه کردند:

• ۶ تا ۸ وعده در روز میوه و سبزیجات سرشار از فیبرهای پروبیوتیک، از جمله پیاز، تره فرنگی، کلم، سیب، موز و جو دوسر

• ۵-۸ وعده در روز غلات

• ۲ تا ۳ وعده در روز غذاهای تخمیر شده، از جمله کلم ترشی، کفیر، یا کومبوچا

• ۳-۴ وعده در هفته حبوبات

در همین حال، محققان به شرکت کنندگان در گروه کنترل گفتند که طبق هرم غذایی غذا بخورند.

در پایان این مطالعه، محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی روان‌بیوتیک استفاده می‌کنند، استرس کمتری دارند. علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که هرچه فرد بیشتر به رژیم غذایی روان‌بیوتیک پایبند باشد، احساس استرس اش کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

خبرنگار: فرید مهدی پور

کد خبر: # 1401081617364