پرداختی به پزشکان در وزارت بهداشت بالاتر از سازمان پزشکی قانونی است

کارکردن در پزشکی قانونی به دلایل مختلف مورد استقبال قرار نمی‌گیرد حتی با برگزاری آزمون استخدامی هم فقط ۵۰ درصد افراد شرکت‌کننده جذب می‌شوند. در بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه اگرچه این سازمان نسبت به استخدام پزشکان امریه خدمت وظیفه عمومی مجاز شد اما این موضوع هم نمی‌تواند گره جذب نیرو در پزشکی قانونی باز کند.

به گزارش صبای سلامت، سازمان پزشکی قانونی در چهار حوزه تخصصی معاینات، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون فعالیت می‌کند و به طور کلی این سازمان در هیچ یک از این بخش‌ها مراجعه کننده خوشحال و حتی عادی ندارد و مراجعان به طور عمده افراد آسیب‌دیده در حوادث، تصادفات و نزاع ها یا خانواده‌های داغدیده و عزاداری هستند که عزیزی را از دست داده و به سازمان مراجعه کرده‌اند.

کارکردن در پزشکی قانونی سختی‌های مضاعفی دارد و به دلیل سختی کار در بخش‌های مختلف پزشکی قانونی، این سازمان با چالش خروج نیرو نیز مواجه است؛ بنابراین سازمان پزشکی قانونی با توجه به شرایط کاری آن، جایی نیست که برای اشتغال در آن داوطلب مشتاقی داشته باشد و یکی از دیگر چالش‌ها هم بحث فرسودگی شغلی و آسیب‌های روانی کارکنان آن است.

از سوی دیگر، این سازمان به دلیل سرفصل‌های اعتباری تعیین شده، قدرت رقابت با دستگاه‌های موازی خود در بحث پزشکی را ندارد؛ به عنوان مثال نمی‌تواند با وزارت بهداشت رقابت کند زیرا بر اساس حکم، پرداختی به پزشکان در وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی، اختلاف چشمگیری دارد؛ بنابراین کدام پزشک است که محیط وزارتخانه با پرداختی بالا را رها کرده و سازمان پزشکی قانونی را برای اشتغال انتخاب کند؟.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، ۲۱ آبان جاری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سازمان پزشکی قانونی طبق قانون برنامه هفتم توسعه مجاز شد نسبت به استخدام پزشکان امریه خدمت وظیفه عمومی پس از پایان دوره امریه اقدام کند.

در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۱ آبان) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بندهای الحاقی (۱) اصلاحی در ماده (۱۱۵) و بند (پ) ماده (۱۱۷) به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس بند الحاقی (۱) اصلاحی ماده (۱۱۵) که به تصویب نمایندگان رسید، سازمان پزشکی قانونی مجاز است نسبت به استخدام پزشکان امریه خدمت وظیفه عمومی پس از پایان دوره امریه و پزشکان متخصص مشمول خدمت، طرحی، ضریب (k) و معاضدتی بر مبنای رضایت از عملکرد آنان، پس از دریافت مجوزهای قانونی از سازمان و در سقف اعتبارات مصوب و به صورت رقابتی و با رعایت مقررات خدمتی با اولویت جذب در مناطق محروم و دور افتاده اقدام کند.

در نهایت این بند الحاقی با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.

پیشنهادهای سازمان پزشکی قانونی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در برنامه هفتم جدا از برنامه‌هایی که دولت برای پزشکی قانونی در نظر گرفته است، این سازمان سه پیشنهاد دارد؛ یکی از این پیشنهادها درباره پزشکان معاضدتی است تا سازمان پزشکی قانونی بتواند بدون برگزاری آزمون و با همکاری سازمان امور استخدامی نسبت به تبدیل وضعیت و جذب پزشکان امریه، طرحی و معاضدتی و ضریب K در جاهایی که بیش از ۲۲۰ مراجعه کننده ماهیانه دارد، عمل و خارج از تشریفات اداری نسبت به جذب آنها اقدام کند.

رضا حاج منوچهری با اشاره به اینکه کار کردن در پزشکی قانونی جاذبه ای ندارد، افزود: حالا فردی در هر شرایطی به هر دلیلی یا براساس علاقه می‌خواهد با سازمان پزشکی قانونی همکاری کند؛ یا در قالب امریه و سربازی است یا طرحی یا ضریب K که باید شرایط جذب وی فراهم شود.

وی ادامه داد: اکنون ۱۲۲ نفر پزشک ضریب K و طرحی داریم که از این تعداد ۱۸ نفر ضریب K هستند و ۱۰۲ نفر هم طرحی هستند. این همکاران سه تا پنج سال در این قالب با سازمان همکاری می‌کنند، کار آزموده می‌شوند و از یک نهال تبدیل به درخت می‌شوند که آماده میوه دادن است اما به آنها می‌گوییم که دیگر امکان تمدید طرح با آن‌ها وجود ندارد.

حاج منوچهری تاکید کرد: در این زمینه آسیب‌شناسی شد و با توجه به اینکه این افراد پنج سال با پزشکی قانونی همکاری داشتند از دولت درخواست شد تا برای جذب آنها اقدام شود اما دولت این مجوز را صادر نکرد زیرا همه استخدام‌ها باید در قالب برگزاری آزمون انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: سوال این است که چه زمانی آزمون برگزار می شود؟ و چه زمانی این فرد در آزمون شرکت خواهند کرد و پذیرفته خواهند شد؟ موضوع بعدی هم این است که در صورت برگزاری آزمون این افراد در دستگاه‌های موازی جذب نشود؛ اصل موضوع این است که افرادی که چند سال در سازمان پزشکی قانونی کار کرده‌اند، طبق یک مجوز نسبت به تبدیل وضعیت نها اقدام شود.

 

وی ادامه داد: درخواست سازمان پزشکی قانونی این است که پزشکان معاضدتی که رابطه استخدامی با این سازمان ندارند و در مناطق محروم خدمت می‌کنند براساس یک مجوز تبدیل وضعیت شوند.

وی گفت: اما موضوع مهم دیگری هم در این زمینه مطرح است که تعدادی از این پزشکان معاضدتی و ضریب K از شرایط سنی لازم برای شرکت در آزمون ها برخوردار نیستند و سن آنها بیشتر است؛ بنابراین اساسا اگر چندین آزمون هم برگزار شود، این افراد نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند و به همین دلیل است که تقاضای جذب و تغییر وضعیت این افراد را داشتیم به عنوان نمونه می‌توان از طریق برگزاری آزمون داخلی در صورت احراز شرایط، این افراد جذب شوند.

حاج منوچهری با اشاره به مصوبه اخیر مجلس تاکید کرد: تلاش بر این بود که این مشکل حل شود اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که طبق قانون برنامه هفتم توسعه، سازمان پزشکی قانونی مجاز است نسبت به استخدام پزشکان امریه خدمت وظیفه عمومی پس از پایان دوره امریه اقدام کند که البته این موضوع جدید نیست و پزشکی قانونی قبل از این هم مجاز بود که در چارچوب معین شامل برگزاری آزمون و با لحاظ شرایط سنی، نیرو جذب کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: این مصوبه مشکلی از ما حل نمی‌کند و اگر این نحوه جذب قابل انجام بود که میزان جذب در هر آزمون به ۵۰ درصد نمی‌رسید و بسیاری از افرادی که در قالب‌های ذکر شده با پزشکی قانونی همکاری دارند، براساس شرایط سنی آزمون‌های استخدامی امکان جذب ندارند و بر این اساس مشکل جذب نیروی انسانی در سازمان پزشکی قانونی با این مصوبه به قوت خود باقی است و حل نشده است.

خبرنگار؛ فرید مهدی پور
کد خبر: # 1402082418675