رییس انجمن ایمونولوژی ایران ؛

واکسن کرونای ایرانی تا ۶ ماه دیگر وارد بازار می‌شود

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران گفت: جوانان این مرز و بوم به دانش ساخت واکسن کرونا دست یافته‌اند و محصول احتمالا تا ۶ ماه دیگر وارد بازار می‌شود.

به گزارش صبای سلامت ، محمد وجگانی ، در این مدت برای رفع نیاز داخل باید نسبت به خرید واکسن از منابع مختلف جهان اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: تولید واکسن داخلی زمان بر خواهد بود و به همین دلیل تهیه واکسن از خارج کشور باید با جدیت تمام دنبال شود تا مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: توانمندی ایران در ساخت واکسن بسیار واقع بینانه است. به دور از هرگونه هیاهو و تبلیغات تاکید می کنم توان ساخت واکسن کرونا را داریم.

اوجگانی گفت: روند ساخت این محصول فناورانه بدون هیچ گونه اغراق و مبالغه در حال انجام است، به این معنی که ساخت واکسن یک مبنای علمی دارد و محققان با بهره گیری از دانش و توان علمی خود در تلاش برای دستیابی به این واکسن هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران در آستانه تولید واکسن کرونا است، گفت: حداقل سه مرکز در آستانه شروع کارآزمایی بالینی انسانی هستند که یکی از آنها جلوتر است، آنها  فاز حیوانی و مطالعات آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

 

در بیان واقعیات علمی، افراط و تفریط نکنیم

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران اظهار داشت: در بیان واقعیات علمی مانند ساخت واکسن نباید افراط و تفریط کنیم.

وجگانی همچنین به مردم توصیه کرد که به صورت واقع بینانه و علمی روند تولید واکسن را دنبال کنند و مطمئن باشند جوانان این مرز و بوم به دانش ساخت واکسن کرونا دست یافته اند.

او  ادامه داد: ما تکنولوژی ساخت واکسن هایی مانند ویروس کشته و ریکامبیننت را در داخل کشور داریم و می توانیم آنها را تولید و به بازار عرضه کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایران دانش ساخت واکسن هایی مانند ام. آر. ان.ای را در داخل کشور دارد، خاطرنشان کرد: هرچند از نظر نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم و کار در حد آزمایشگاهی را می توانیم انجام دهیم، اما زیرساخت لازم برای تولید انبوه آن را نداریم.

وجگانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را از مهمترین مراکز تولید واکسن در کشور اعلام کرد و افزود: این موسسه جزو هفت مرکز جهانی تولید واکسن است که در سالیان مختلف توانست برای بیماری های متفاوت انسان و دام، واکسن تولید کند.

وی اظهار داشت: در مجموعه تحقیقاتی سرم و واکسن سازی رازی بیش از ۵۰ محصول از واکسن تا سرم و انواع فراورده های بیولوژیک تولید می شود. واکسن هایی از فلج اطفال تا سه گانه در این مجموعه ساخته می شود که افتخاری برای کشور است.

وی ادامه داد: انستیتو پاستور ایران هم توانمندی های بالایی در این زمینه دارد، در عین حال در سال های اخیر برخی دیگر از بخش های دولتی و حتی بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کرده اند.

 

 

منبع : ایرنا

کد خبر: # 1499100110784