روانشناس کودک ؛

والدین باید کلاس اولی ها را از قبل با محیط مدرسه آشنا کنند

خبرنگار: مناسادات سیدلطفعلی

مهسا شیرمحمدی گفت :  با باز شدن مدارس اضطراب جدایی از والدین به خصوص برای دانش آموزان سال اولی بیشتر است و والدین باید از قبل زمینه را برای فرزندان ایجاد کنند و نباید یکباره فرزندشان را به مدرسه ببرند ،  چراکه باید قبل از شروع مدرسه فرزندشان را به محیط مدرسه برده تا فرزندشان با آن محیط تازه آشنا شوند.

به گزارش صبای سلامت ، این روانشناس کودک در ادامه اظهار داشت: مادر می‌تواند از محیط مدرسه عکس و فیلمی تهیه کند و در روزهای قبل که هنوز مدرسه باز نشده است در مورد آن با فرزند خود صحبت کند و تصویرسازی کند، همچنین والد به فرزندش این توضیح را بدهد، زمانی‌که او در مدرسه است در خانه چه کارهایى را انجام مى‌دهد و منتظر برگشت فرزند از مدرسه است.

شیرمحمدى افزود: کادر مدارس هم باید همکاری‌های لازم را در این زمینه انجام دهند، مثلا برخی از دانش‌آموزان در طول زمانی که در مدرسه هستند باید با مادرشان ارتباط بگیرند و اولیای مدرسه باید این اجازه را به دانش آموز بدهند تا دانش آموز با والدین خود صحبت کرده تا دلتنگی و اضطرابش بر طرف شود، البته این کار نباید از حد متداول خارج شود.

وی با اشاره به شرایط خاص امسال و وجود کرونا که اضطراب‌ها را چندین برابر کرده است گفت: شرایط حال حاضر خواه ناخواه بسیار استرس زا است،  ولی ما می‌توانیم با اطلاع رسانی های درست و به اندازه از این نگرانی‌ها بکاهیم و فرزندمان را با ارائه اطلاعات زیاد بمباران اطلاعاتى نکنیم، مثلا به فرزند این اطمینان داده شود که تو با رعایت نکات بهداشتی مانند شستن مکرر دستان و رعایت فاصله و زدن ماسک آن قدر توانمند هستی که بتوانى بر این ویروس غلبه کنیم.

شیرمحمدى افزود: این استرس و اضطراب طبیعی است و سختگیری و نگرانی‌های بیش از حد هم لزومى ندارد. بهتر است در زمانی که فرزندان در مدرسه هستند تمرکزمان را روی بازی و سرگرمی هم بگذاریم و زیاد تمرکز بر روی فقط دروس نباشد. مثلاً بازی‌هایی مانند ساختن یا نقاشى شکل ویروس کرونا و رنگ کردن آن و سپس شستن آن سازه ، این بازى نمادین شاید ساده باشد اما به صورت نمادین هم به فرزندمان مى گوییم که اگر دستانت را بشویى این ویروس به دستان تو نمى‌چسبد.

 

انتهای پیام/

کد خبر: # 1401051610125