دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ ؛

هیچ دارویی برای درمان سرپایی کووید در ایران نداریم

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: بر اساس ویرایش جدید دستورالعمل کرونا هیچ دارویی برای درمان سرپایی کووید در ایران نداریم.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از خبرنگار مهر، عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ما در خرداد ۱۴۰۰ ویرایش دهم دستورالعمل تشخیصی و درمان را تدوین کردیم، با توجه به ۹ ویرایش قبلی سعی کردیم مطابق با استانداردهای بین المللی ویرایش جدیدی را داشته باشیم. این ویرایش با دید عملیاتی بودن به صورت خلاصه (۸ صفحه‌ای) آماده شده است.

وی گفت: برای درمان سرپایی در این ویرایش جدید چیزی توصیه نشده است چون واقعاً بیماری کووید به جز برخی از آنتی بادی‌ها که قیمت گرانی دارد و البته در ایران هم نداریم درمان خاصی برای سرپایی نداریم. آزیترومایسین بدون وجود عفونت خیلی کمک کننده نیستند، اما در مورد چند دارو فعلاً باید صبر کنیم تا در قالب مطالعات بالینی به نتیجه‌ای برسیم.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها که عنوان کرده بودند کمیته علمی کرونا تعطیل شده و جلسات آن با حضور اعضا برگزار نمی‌شود، ضمن رد این موضوع، گفت: به هیچ عنوان این چنین نیست؛ ساختار این کمیته تغییر کرده و در قالب ۱۳ زیر کمیته تخصصی فعالیت‌هایش ادامه دارد. جلسات گذاشته می‌شود و به جزئیات درباره درمان‌ها و مسائل کووید مانند سلامت روان، زنان و بارداری و کودکان و … بحث و تبادل نظر می‌شود و نتایج در قالب یک سری دستاوردهایی به صورت دستورالعمل‌های درمانی و… منتشر شده است.

عابدینی ادامه داد: یک سری سوالات روز و درمان‌ها هم هست که باید به صورت مشخص گفته شود مانند عوارض واکسن‌ها و اطلاعات مورد لزوم واکسن‌ها که به ترتیب منتشر و به مراکز درمانی ارسال می‌شود. در نظر داریم برای کمیته علمی سایت جدا یا پیجی از وبدا را داشته باشیم که راحت تر با متخصصان و مردم ارتباط داشته باشد.

وی افزود: تریبون اصلی کمیته علمی نیز خود وزارت بهداشت است که تصمیمات و دستورالعمل‌ها را اعلام می‌کند. یکی از وظایف ما بالا بردن توان علمی کادر درمانی و خدمات پرستاری و پزشکی است و در این زمینه با همکاران مان و کادر درمان در تماس هستیم.

 

کد خبر: # 1400052613228