رئیس سابق بانک مرکزی چشم انتظار حمایت شخصیت‌ها ؛

“همتی” به حمایت کارگزاران دل خوش است

نامزدهای انتخاباتی پیوسته از حمایت احزاب و شخصیت‌ها برخوردار بوده اند. با این حال به نظر می‌رسد، «عبدالناصر همتی» کاندیدای نزدیک به جریان اصلاح طلبی در انتخابات پیش رو تا اینجای کار تنها به حمایت کارگزاران دل خوش است؛ این تکنوکرات نزدیک به جریان اصلاح طلبی در صورتی می تواند به پیروزی در رقابتی سخت با اصولگرایان بیاندیشد، که حمایت چهره هایی چون «روحانی، لاریجانی، جهانگیری و حسن خمینی» را پشت سر خود داشته باشد. اما پرسش اینجاست که چرخش کدام یک از این افراد به سمت همتی، می تواند سناریوی پیروزی او را در عرصه رقابت ریاست جمهوری رقم بزند و او را رئیس دولت بعدی کند؟

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از راه امروز ، شانه به شانه محسن مهرعلیزاده، عبدالناصر همتی دیگر نامزد غیر اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است. مهرعلیزاده این روزها در تنهایی سیاسی به سر می‌برد و هیچ هیاهو یا خبر خاصی پیرامون او و اطرافیانش جریان ندارد اما ماجرای همتی اندکی متفاوت است. همتی در روزهایی به سر می‌برد که بخشی از جریان اصلاحات به حمایت از او به عنوان نامزد انتخاباتی خود فکر می‌کند. گوشه‌ای از رزومه همتی که عموما زیر سایه ریاست او بر بانک مرکزی پنهان می‌ماند، عضویت در شورای مرکزی حزب کارگزاران است. در میان احزاب اصلاح‌طلب، شاید کارگزاران معتدل‌ترین حزب باشد. تا جایی که چندی پیش اعضای این حزب اعلام کردند، به هیچ عنوان از مشارکت در انتخابات سر باز نخواهند زد. اکنون که بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب علاقه‌ای به مشارکت فعال در انتخابات ندارند، حمایت کارگزاران می‌تواند تعیین کننده باشد. در همین زمینه روز گذشته محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در گفت‌وگو با برنا اظهار کرد: «حتی اگر نهاد اجماع ساز از آقای همتی حمایت نکند حزب کارگزاران از او حمایت خواهد کرد.» این فعال سیاسی و وکیل دادگستری اعلام کرد که جمع‌بندی جبهه اصلاحات درباره حمایت از همتی تا پایان هفته مشخص خواهد شد.
*دولت علیه همتی
علاوه بر حمایت احزاب، حمایت چهره‌های شاخص سیاسی نیز می‌تواند در میزان آرای نامزدهای انتخاباتی تاثیرگذار باشد. جامعه به یاد دارد که حمایت مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یا «تکرار» رئیس دولت اصلاحات در انتخابات سال 96 چگونه صحنه سیاسی را در ایران تغییر داد. حالا احتمال حمایت چهره‌هایی مانند «آیت‌الله سید حسن خمینی»، «اسحاق جهانگیری»، «علی لاریجانی» و «حسن روحانی» از همتی می‌تواند تعیین کننده باشد. هر 4 فرد نامبرده افرادی هستند که به دلیل جایگاه یا پسند شخصی، مشارکت بیشتری در فرآیند انتخابات کنونی داشته و مورد قبول جریان اصلاحات هستند.
همیشه محبوبیت دولت‌ها در دور دوم ریاست جمهوری کاهش یافته است. از همین رو دعوا با دولت قبلی یکی از بهترین راه‌ها برای کسب رای نامزدها تلقی می‌شود. این رویکرد درباره افرادی که نسبت عمیق‌تری با دولت پیشین داشته اند، مطرح‌تر است. پیش از اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده، اخباری عیر رسمی درباره برخورد تند رئیس جمهور با همتی در جلسه هیات دولت منتشر شد. گفته شد که روحانی از نامزدی همتی در انتخابات گلایه داشته است اما این خبر چندان مورد توجه قرار نگرفت. خبری که دیروز  پیرامون استعفای همتی از ریاست بانک مرکزی منتشر شد، باعث بازخوانی این خبر غیر رسمی در رسانه‌ها و ارائه تحلیل درباره اختلاف رئیس هیات دولت و رئیس بانک مرکزی گردید. گفته می‌شود که این درگیری‌ها ریشه در اختلاف روحانی و همتی در  دارد و درنهایت منجربه برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی شد. ناظران سیاسی بر این باورند که با این شرایط روحانی از همتی حمایت نخواهد کرد.
*سیاست سکوت
از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهور نیز احتمالا مشکلات مشابهی با همتی خواهد داشت و به عنوان دومین شخصیت هیات دولت از بگو مگوهای به وجود آمده با بانک مرکزی خوشنود نیست. با این حال تصمیم‌گیری برای جهانگیری چندان ساده نیست. از یک سو جهانگیری باید با موضوع رئیس دولتی که در آن فعالیت می‌کند و منافع دولت دوازدهم همدل باشد و از سوی دیگر در صورت حمایت حزب کارگزاران از همتی، قاعدتا باید از تصمیم حزب تبعیت کند. جهانگیری پیش از پذیرفتن جایگاه معاون اولی رئیس جمهور، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بود و از سالیان پیش در این حزب فعالیت داشت. در این شرایط شاید بهترین سیاست برای او سکوت باشد تا به هیچیک از دو پشتوانه خود پشت پا نزند.
و اما موضع لاریجانی؟
در عین حال زمانی که از سکوت صحبت می‌شود، چشم‌ها به سمت لاریجانی خواهد چرخید. او که پس از ماه‌ها سکوت درباره احتمال نامزدی‌اش، اجازه داد تا رسانه‌ها با گمانه‌زنی بازار را برای او گرم کنند، پس از نامزدی در انتخابات قفل این سکوت را شکست و با حضور در کلاب هاوس و توئیت زدن، تمام توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد. بسیاری از گمانه‌زنی‌ها بر این مبنا بود که رقابت نهایی انتخابات در مثلث جهانگیری، رئیسی و لاریجانی شکل خواهد گرفت اما شورای نگهبان باور دیگری داشت. مخالفان و موافقان لاریجانی همگی بر این عقیده راسخ هستند که او سیاستمداری باهوش و کهنه‌کار است. همین هوش سبب شد تا او از نامزد پیروز در سال 96 حمایت کند. بر این اساس تنها در صورتی می‌توان در انتظار حمایت لاریجانی از همتی بود که او را نامزد پیروز در رقابت آتی ببیند که بعید به نظر می‌رسد یا قصد همراهی با بخشی از جریان اصلاحات و خداحافظی کامل با جریان اصول‌گرایی را داشته باشد.
*همتی تنها می‌ماند؟
تنها فرد دیگری که در این معادله می‌تواند اثرگذاری بسیاری داشته باشد، سید حسن خمینی است. او در روزهای گذشته اعلام کرده بود: «اگر من به جای کاندیداهای تایید شده بودم انصراف می‌دادم.» اصولا فردی که چنین اظهارنظری را مطرح می‌کند، مرزی را میان خود و نامزدهای انتخاباتی قرار داده است. کسانی که دیدگاهی نزدیک به این شخصیت داشته و نامزد انتخابات هستند، باید از رقابت انتخاباتی کنار بروند و در صورت بقا در این جایگاه علاقه‌ای به پیروی از یادگار یادگار امام نداشته اند. خمینی تنها در صورتی از نامزدی همتی در انتخابات حمایت خواهد کرد که در روزهای آتی خصوصا مناظرات انتخاباتی اتفاقات غیر قابل پیش بینی در عرصه سیاسی رخ بدهد. در غیر این صورت، همتی نه تنها حمایت آیت‌الله سید حسن خمینی که حمایت هیچ چهره مطرح سیاسی دیگری را نیز در اختیار نخواهد داشت.
کد خبر: # 1400031112389