عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ؛

هر ۴۰ دقیقه یک زن در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شود

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در هر ۴۰ دقیقه یک زن در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شود؛ به طوری که در حال حاضر، آمار مبتلایان به این بیماری در کشور هشت درصد جمعیت زنان است و از هر هشت زن مبتلا فقط ۲ نفر مبتلای آگاه هستند که از بیماری خود اطلاع دارند.

به گزارش صبای سلامت ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سرطان سینه حدود ۴۰ درصد با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است و فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری موروثی است.

دکتر ثریا سلمانیان افزود: سرطان پستان جزو شایع‌ترین سرطان‌های زنان در جهان به شمار می رود و بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی از هر ۶ تا ۱۰ زن یک نفر ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود. باید میزان توجه ها برای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: موضوعات هورمونی در زنان عمده علت ابتلا به سرطان سینه است. فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد ابتلا به سرطان پستان ممکن است موروثی باشد؛ بنابراین هر فردی ممکن است بدون سابقه خانوادگی در معرض ابتلا به این سرطان باشد.

متخصص حوزه رادیوتراپی انکولوژی ادامه داد: زنان از ۲۰ سالگی باید نسبت به خودآزمایی سینه‌های خود اقدام و  اگر موارد مشکوک و هر نوع توده را در پستان یا زیربغل احساس کردند به پزشک مراجعه کنند. این افراد اگر سابقه موروثی ابتلا به سرطان ندارند ماموگرافی را از سن ۴۰ سال به بالا و اگر سابقه ابتلا به این بیماری را در خانواده خود دارند، از ۳۵ سالگی آغاز کنند.

وی تصریح کرد: تغذیه مناسب، خواب خوب، تحرک و وزن مناسب در پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه حائز اهمیت است. در صورتی که این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود نتیجه مناسب درمانی حاصل خواهد شد و بیماری کامل از بین خواهد رفت، ولی اگر بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود درمان شاید نتیجه موثری به همراه نداشته باشد.

سلمانیان یادآور شد: حدود ۵ درصد افراد مبتلا به سرطان سینه ممکن است مشکل آنها با درد همراه باشد. اصولاً این بیماری با درد همراه نیست مگر اینکه توده خیلی بزرگ شده باشد و بافت های اطراف را درگیر کند؛ ولی به طور کلی هر نوع توده در پستان باید توسط افراد جدی گرفته شود و بیمار برای بررسی به پزشک مراجعه کند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: سرطان سینه در ایران نیز جزو شایع‌ترین سرطان‌های زنان به شمار می‌رود، اما متاسفانه برخی از زنان درمان و تشخیص آن را به تاخیر می‌اندازند یا در گرفتن مشاوره خجالت می کشند. این امر سبب می شود بیماری آنها در مراحل پیشرفته تری تشخیص داده شود؛ این در حالی است که اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود حتی بدون نیاز به شیمی درمانی با یک جراحی ساده قابل درمان خواهد بود.

 

کد خبر: # 1499111111212