رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح شهید سلیمانی ؛

نیروهای طرح شهید سلیمانی با کارت شناسایی به خانه مردم مراجعه می‌کنند

رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: طرح حاج  قاسم سلیمانی با هدف بیماریابی و مراقبت از بیماران و ناقلان کرونا در سراسر کشور با فراهم کردن ۹۸ هزار تخت اقامتی آغاز شده و نیروهای این طرح با کارت شناسایی معتبر به در خانه مردم مراجعه می کنند.

به گزارش صبای سلامت ، پیرحسین کولیوند روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین از محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به ایرنا افزود: هدف از اجرای طرح شهید سلیمانی بیماریابی افراد مبتلاست. در این طرح بیمارانی که امکان مراقبت در منزل ندارند به هتل ها و اقامتگاه ها منتقل می شوند. مردم مستقیم نمی توانند وارد این اماکن شوند و حتماً باید گروههای این طرح، افراد را ارجاع دهند یا از طریق مراکز جامع سلامت و بیمارستانها به مراکز اقامتی تعریف شده مراجعه می کنند.
وی گفت: حدود ۹۸ هزار تخت برای اقامت افراد مبتلا، افراد ناقل و نزدیکان و افراد مرتبط با بیماران در کشور در هتل ها و مهمانسراها آماده شده و ۴۰ هزار تخت دیگر نیز با همکاری سازمان اوقاف، بنیاد مستضعفان و مساجد و مدارس برای اقامت این افراد آماده می شود.
کولیوند افزود: این طرح با توجه به زمان بندی که برای آن مشخص شده در سراسر کشور اجرا می شود و اجرای آن آغاز شده است. اجرای این طرح سقف بودجه ای ندارد و دولت همه هزینه آن را هر چقدر باشد پرداخت می کند و با همکاری بسیج و سایر دستگاهها  و همه هزینه های خدمات طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مردم رایگان است.
رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی گفت: خدمات طرح شهید سلیمانی توسط گروه های ۱۵ نفره ارائه می شود. سرپرست هر یک از این گروه ها یک پزشک متخصص است و چهار نفر متخصص بهداشت محیط و مدیریت بیماری ها نیز در کنار این پزشک است و ۱۰ نفر پرستار و نیروهای مراقبتی نیز در این طرح خدمات بیماریابی و مراقبت، آموزش و ارجاع بیماران و ناقلان را انجام می دهند.
وی افزود: همه نیروهای طرح شهید سلیمانی کارت شناسایی معتبر دارند. فرمت این کارت ها مشخص است و افراد عضو تیم های طرح شهید سلیمانی اغلب از افراد محلات هستند که مردم آنان را می شناسند و امکان سوءاستفاده وجود ندارد. در ارائه خدمات طرح شهید سلیمانی خدمات مومنانه نیز توسط بسیج به مردم و افراد نیازمند ارائه می شود.
کولیوند گفت: اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در سراسر کشور به همت وزارت بهداشت و بسیج و با همکاری سایر دستگاه‌ها شروع شده و هدف از اجرای آن بیماریابی، جداسازی بیماران و ناقلان کرونا و آموزش مردم و مبتلایان است و امیدواریم به برکت نام شهید حاج قاسم سلیمانی اجرای این طرح به کاهش مبتلایان به ویروس کرونا، کاهش بیماری و کاهش تلفات ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا منجر شود.
وی افزود: قرار است در این طرح در محله‌ها و بر مبنای «هر خانه یک پایگاه سلامت» بیماریابی کنیم. در این مرحله برای افرادی که دچار ویروس شده اند و امکان جداسازی از سایر اعضای خانواده در خانه برای آنها وجود ندارد، امکاناتی فراهم کرده ایم. در فاز اول این افراد در هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و مراکز اقامتی که ظرفیت قابل توجهی ایجاد کرده ایم، مستقر می شوند و تلاش می شود کرامت افراد حفظ شود.
کولیوند گفت: با اجرای این طرح افراد بیمار و ناقلی که شناسایی می شوند در مراکز اقلامتی سلامت تحت کنترل و پایش قرار می‌گیرند. به نظر می رسد ظرفیت ۹۸ هزار تخت اقامتی فراهم شده کافی باشد، ۴۰ هزار تخت دیگر نیز با همکاری دستگاه های دیگر و مراکز نقاهتگاهی نیز آماده می شود.
کولیوند گفت: افرادی که در کنار مبتلایان به کرونا بوده اند نیز در صورتی که امکان جداسازی در خانه نداشته باشند در اقامتگاه ها، نقاهتگاه ها و مراکز مراقبت سلامت مراقبت می شوند. گروه دیگر بیمارانی هستند که به ویروس کرونا مبتلا شده و درمان و ترخیص شده اند و باید به منزل برگردند اما همچنان حامل ویروس کرونا هستند اگر امکان جداسازی آن ها در خانه نباشد این افراد نیز در اقامتگاه‌ها ساکن می‌شوند.
رئیس قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی افزود: حدود ۹۸ هزار تخت مراقبتی با همکاری دانشگاه‌ها در اختیار بیماران و ناقلات کرونا قرار گرفته، در آنجا پزشک و پرستار و نیروهای فوریت‌های پزشکی حضور دارند اگر افراد نیاز به درمان داشته باشند توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل می‌شوند تا درمان کامل برای آنها انجام شود و بعد از آنکه تست آن ها منفی شد به خانه بر می‌گردند.
وی گفت: در اجرای این طرح وزارت میراث فرهنگی، وزارت ورزش، قوه قضائیه، اوقاف، بنیاد مستضعفان و هلال احمر همکاری کردند و اماکن زیادی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده اند و به حرمت خون این شهید عزیز امیدواریم موفق باشیم، به همکاری مردم نیاز دارند زیرا هر جا مردم به ما کمک کرده اند موفق بوده ایم.

کولیوند در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر سیل جنوب بر اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: در برخی شهرها به خاطر آبگرفتگی و بارش باران مشکلاتی ایجاد شده و کار ما را سنگین تر کرده است ولی این مشکلات طرح بیماریابی شهید سلیمانی را متوقف نمی کند. در برخی استان های جنوبی فاضلاب شهر بیرون آمده و باید مراقبت می کردیم که افراد دچار بیماری های گوارشی نشوند.

وی تاکید کرد: به سیل زدگان هم کمک می کنیم اما طرح شهید سلیمانی در این مناطق تعطیل نمی شود. در سال 98 هم که سیل گسترده را در کشور داشتیم، سیستم بهداشت و درمان به نحوی سیل را مدیریت کرد که هیچ اپیدمی بیماری گوارشی نداشتیم. اکنون هم در جاهایی که دچار آبگرفتگی شدند، وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و بخش های بهداشت، درمان ارائه می دهد.

 

 

 

منبع : ایرنا

کد خبر: # 1499091710679