نقش “دانش آموزان” در انتقال کرونا چقدر است؟

هنوز نقش دانش آموزان و مدرسه‌ها در این همه‌گیری جهانی کاملا معلوم نیست. کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند ولی بیماریشان بندرت وخیم می‌شود و معلوم نیست تا چه حد می‌توانند این ویروس را به یکدیگر یا بزرگسالان، بخصوص کارکنان مدرسه منتقل کنند. اما درباره کرونا و کودکان چه می‌دانیم؟

آیا کودکان هم به کرونا مبتلا میشوند؟

اکنون مشخص شده که افراد مسن بیشتر در خطر کرونا هستند.  “تا به حال بین یک تا پنج درصد از مبتلایان ثابت شده کرونا، کودکان بوده‌اند. بیماری در آنها خفیف‌تر و مرگ بسیار نادر است.”

کودکان “پخش‌کننده” هستند یا “اَبَرپخش‌کننده“؟

کودکان ابرپخش‌کننده‌های بیماری‌های دیگر مانند آنفلوآنزا هستند. آنها یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در ابتلا به آنفلوآنزا هستند ولی به نظر می‌رسد وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند، بیماریشان وخیم نمی‌شود. سوال مهم این است که کودکان حتی اگر خودشان بیمار نشوند چقدر می‌توانند ناقل ویروس باشند و آن را پخش کنند.

هنوز معلوم نیست افراد آلوده به ویروس که علائم بیماری ندارند یا آنها که بیماری خفیفی دارند، تا چه حد آن را سرایت می‌دهند. ویروس کرونا هم مانند ویروس آنفلوآنزا منتقل می‌شود، از راه تنفس قطرک‌های حاوی ویروس که با سرفه و عطسه پخش می‌شوند یا دست زدن به اشیا آلوده مانند خودکار و دستگیره در. از این رو رعایت دو متر فاصله با دیگران و شستن دست قبل از لمس صورت یا خوردن غذا، خطر انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد اما رعایت این کارهای پیشگیرانه حتی برای بزرگسالان هم آسان نیست.

“اینکه آیا بچه‌ها پخش‌کننده کرونا هستند یا نه یکی از ناشناخته‌های پرشمار ما درباره این همه‌گیری است. پاسخ به این سوال برای درک نحوه مدیریت بیماری و زمان بازگشایی مدارس مهم است .

چرا  بچهها به مدرسه‌ها برمی‌گردند؟

 به دلیل اینکه:

  • این کودکان نیازهای آموزشی مهمی دارند .
  • در صورت بیماری، بعید است کودکان کم سن و سال حالشان وخیم شود .
  • کودکان بزرگتر، تماس‌های بیشتری خارج از مدرسه دارند که خطر بزرگی در انتقال ویروس محسوب می‌شود .
  • کودگان بزرگتر معمولا بهتر قادر به یادگیری در خانه هستند .

آیا بچهها در مدرسه باید ماسک بزنند؟

زمانی که رعایت فاصله اجتماعی سخت است، پوشاندن صورت می‌تواند احتمال انتقال ویروس را پایین آورد. با این حال دولت استفاده از ماسک را در مدارس بریتانیا توصیه نمی کند. طبق توصیه دولت، استفاده از ماسک بدون کمک گرفتن از دیگران برای کودکان ممکن است سخت باشد، بنابراین بهتر است بر شستن دست و سایر اقدامات بهداشتی تاکید شود.

آیا کودکان مصون هستند؟

یکی از سوال‌های مهم درباره کرونا این است که چرا بچه‌ها معمولا علامت ندارند یا علائم خفیفی دارند. یکی از نظریه‌ها این است که شاید ریه‌ آنها گیرنده کمتری دارد، همان گیرنده‌ای که ویروس کرونا از طریق آن وارد سلول می‌شود. ولی هنوز شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند بیماری در تعداد بسیار کمی از کودکان آلوده به ویروس کرونا وخیم می‌شود و سیستم ایمنی‌شان واکنش التهابی شدیدی نشان می‌دهد.

کد خبر: # 1499062110142