نشست فوق العاده ارتقای سند اورژانس پیش بیمارستانی برگزار شد

نشست بررسی پیشنهادات سازمان اورژانس کشور برای سند اورژانس پیش بیمارستانی جهت طرح در نشست شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ، از وبدا دکتر محمد اسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، در این جلسه ضمن قدردانی از حضور اساتید، گفت: بحث خدمات اورژانس یکی از دغدغه های وزیر بهداشت و از اولویت های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است و هدف از تشکیل این نشست بهره مندی از نظر اساتید حوزه جهت پربارتر شدن سند اورژانس کشور با استفاده از جمع بندی و اعمال نظرات اساتید فن، سازمان ها و ارگان های ذی نقش برای ارائه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است.
در ادامه نشست، دکتر مطلق به نقل از وزیر بهداشت، عنوان کرد که رییس جمهور اعلام آمادگی کرده تا در صورت وجود مسائل مربوط به عدالت در سلامت، جلسات ماهانه در این خصوص تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: هر فعالیتی که در داخل وزارت بهداشت انجام می شود، باید پیوست فرهنگی و عدالت داشته باشد و لازمه فعالیت های خارج از وزارت بهداشت پیوست سلامت است.
همچنین دکتر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر اورژانس یکی از مطالبات جدی مردم محسوب می شود، به ارائه تاریخچه اورژانس و آمار خدمات اورژانس کشور در 9 ماه نخست سال 1400 پرداخته و عنوان کرد: دستیابی به موثرترین الگوی ارائه خدمات فوریت های پزشکی و پیشگیری از مرگ و میر، مصدومیت ها و عوارض ناشی از حوادث از جمله اهداف سازمان اورژانس می باشد.
دکتر میعادفر خاطرنشان کرد: طی 9 ماه نخست سال جاری بیش از 19 میلیون تماس با شماره اضطراری 115 برقرار شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 30 درصدی برخوردار بوده است و در طی همین مدت تعداد ماموریت های اورژانس پیش بیمارستانی رشد 15 درصدی داشته است.
به گفته وی، مدت زمان رسیدن عوامل اورژانس به صحنه حادثه هنوز به مقدار مطلوب نرسیده و در همین راستا پیشنهادات و درخواست های سازمان را در جهت توسعه کمی و کیفی خدمات فوریت های پزشکی در کشور مطرح کرد.
در ادامه نشست، دکتر حمیدرضا خانکه، رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، عنوان کرد: دو مأموریت اساسی خدمات فوریت های پزشکی (EMS)، در دنیا شامل تأمین خدمات فوریتی در محل حادثه و انتقال مصدوم با زمان بندی منطقی به اولین مرکز بهداشتی در دسترس، می باشد که متأثراز چندین عامل است و مأموریت این مرکز در ایران، ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در شرایط اورژانس و مدیریت خطر حوادث و سوانح در حوزه سلامت است. بنابراین باید به هر یک در جایگاه خود توجه داشت.
دکتر خانکه افزود: برای پیشبرد پیشنهادات سازمان اورژانس کشور، در وهله اول نیاز به تحلیل وضعیت موجود و تعیین وضع مطلوب در مقایسه با شرایط کشورهای مشابه و دارای درآمد متوسط یا شرایط استاندارد عالی می باشد و پس از مشخص شدن وضع مطلوب و چشم انداز سازمان، مداخلات لازم و اینکه کدام یک از آن ها توسط خود سازمان و کدام یک نیازمند فعالیت در سطح ملی است تعیین می گردد.
وی در پایان عنوان کرد: با توجه به نقاط قوت فراوانی که در سازمان اورژانس کشور وجود دارد ایران می تواند به مرکز آموزش بین المللی در زمینه خدمات فوریت های پزشکی برای کشورهای اسلامی تبدیل گردد.
گفتنی است، در این نشست دکتر محمد اسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، دکتر جعفر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور، دکتر حمیدرضا خانکه، رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر محمد سرور، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور، دکتر غلامرضا معصومی، عضو هیات علمی و رییس اداره پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عباس استاد تقی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از اساتید حوزه اورژانس و مدیریت بحران حضور داشتند.
انتهای پیام/
کد خبر: # 1400110615457