نخستین نمونه برداری بیوپسی کبد در خراسان شمالی انجام شد

فوق تخصص گوارش بخش آندوسکوپی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار در استان، از کبد نوزاد سه ماهه مبتلا به کلستاز نوزادی به روش سوزنی، نمونه برداری شد.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت ، دکتر هادی خرسند زاک در این ارتباط اظهار داشت: این نوزاد سه ماهه دختر با و وزن ۴ کیلو و ۴۰۰ گرم، کوچکترین بیمار در استان بود که به روش سوزنی بیوپسی کبد نمونه برداری شد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ کودک دیگر نیز در استان به روش بیوپسی نمونه برداری شدند که مورد اول یک دختر حدود ۶ ساله و مورد دوم یک دختر حدود سه ساله بود.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان افزود: در خراسان شمالی برای بزرگسالان دیوپسی انجام می شد ولی امکانات این روش برای کودکان در استان وجود نداشت به همین دلیل بیماران به خارج از استان منتقل می شدند که خوشبختانه با تلاش ها و پیگیری های انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بیمارستان امام علی (ع) برای بیوپسی کودکان، تجهیز و راه اندازی شد.

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد یکی از دقیق ترین روش های بررسی آسیب های موجود در کبد می باشد که کاربرد زیادی در مشخص کردن میزان التهاب کبد و فیبروز دارد.

کد خبر: # 1400050413021