معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ؛

مقالات باید کاربردی و در راستای رفع نیاز جامعه باشد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه نتایج تولید دانش باید در دسترس متخصصان و آحاد جامعه قرار گیرد، گفت: مقالات باید کاربردی و در راستای رفع نیاز جامعه باشد.

به گزارش صبای سلامت ، دکتر یونس پناهی، در نشست ارائه گزارش کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور که با حضور دکتر علی اکبری ساری، دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی و دکتر علی علیزاده، مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید مجلات متناسب با نیاز جامعه علمی و در جهت رفع مشکلات بهینه ‌سازی شود، گفت: کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور باید برنامه عملکرد تدوین کند و با تعیین شاخص ‌هایی که مبتنی بر زمان بندی‌ کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، اقدام کند. با وجود چنین برنامه و شاخص‌ هایی امکان بررسی و اندازه‌ گیری عملکرد کمیسیون هم فراهم می‌ شود.
وی با اشاره به اینکه باید وظایف به دانشگاه‌ های علوم پزشکی سراسر کشور سپرده شود، تصریح کرد: به کمیسیون اختیارات و ابزارهای لازم جهت اعمال آنها داده خواهد شد تا طبق ملاحظات موجود عمل کنند و در مقابل انتظار پاسخگویی هم داریم.
وی ضمن تاکید بر نمایه کردن مجلات علوم پزشکی کشور در Scopus ، PubMed ، ISI، Google Scholar، ISC، Proquest، DOAJ، گفت: باید امکان دسترسی محققان کشورمان به مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین ‌المللی فراهم شود. در حال حاضر نه تنها مقالات در دسترس محققان نیست، بلکه فرد نویسنده مقاله هم پس از چاپ آن در نشریات بین ‌المللی باید نسخه نهایی را خریداری کند.
دکتر پناهی با بیان اینکه نتایج تولید دانش باید در دسترس متخصصان و آحاد جامعه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مقالات باید کاربردی و در راستای رفع نیاز جامعه باشد، حتی در مواردی هم که نتایج تحقیقات جنبه عمومی دارد باید به اطلاع عموم جامعه هم رسانده شود. هر دو در جایگاه خود دارای اهمیت است.
گفتنی است، در این نشست درخصوص موضوعاتی همچون توجه به بحث اخلاق در انتشار، شفاف ‌سازی مجلات به لحاظ عمومی و تخصصی، بازنگری مجدد و به روز شدن اساسنامه کمیسیون نشریات علوم پزشکی، برگزاری مستمر جلسات کمیسیون نشریات حتی به صورت وبینار و غیرحضوری، اعطای رتبه علمی- پژوهشی و موافقت اصولی با حفظ استانداردها و رعایت شفافیت به گونه ‌ای که رتبه‌ ها با ارزش و کاربردی باشند و منجر به تغییر رفتار مجلات نیز شود، بحث و تبادل نظر شد.
همچنین، بازنگری در انتخاب اعضای کمیسیون و کمیته ‌های تخصصی، مشخص کردن وزن کمیته‌ های تخصصی جهت اعطای رتبه علمی- پژوهشی، تهیه و ایجاد نقشه راه برای مجلات و ماموریت ‌محور بودن آنها، تاسیس نشریه جدید در دانشگاه‌ ها به صورت نظام‌ مند و هدفمند و حمایت مالی و فنی از نشریات دانشگاهی به خصوص نشریات نمایه شده، از دیگر نکات مطرح شده در این نشست بود.
انتهای پیام/
کد خبر: # 1400092314694