«راه امروز» از دلایل افزایش قیمت موبایل در یکسال گذشته گزارش می دهد ؛

معرفی گرانترین برندهای گوشی در بازار

اگر این روزها هم به فروشگاه‌های موبایل مراجعه کرده باشید، مشاهده می‌کنید که بعضا فروشندگان قیمت‌ها را به‌صورت لحظه‌ای و متناسب با نرخ دلار استعلام کرده و به خریدار اعلام می‌کنند؛ اما بررسی های «راه امروز» نشان می دهد، قیمت گوشی در یک سال گذشته با افزایش دو تا سه برابری مواجه شده است.

به گزارش صبای سلامت ، به نقل از راه امروز ، در حالی که تا سال گذشته، مخاطبان گوشی‌های هوشمند با بودجه‌ای یک میلیون تومانی هم می‌توانستند یک گوشی میان‌رده قابل قبول خریداری کنند، با افزایش دو برابری نرخ ارز در این یکسال، حداقل قیمت مورد نیاز برای گوشی هوشمند به سه  میلیون تومان رسیده است. هرچند با ایجاد ثبات نسبی در بازار این روزهای ارز، بازار موبایل هم آرامش نسبی را تجربه می‌‌کند، با وجود این، قیمت گوشی در یک سال گذشته با افزایش دو تا سه برابری مواجه شده است.

چراموبایل گران شد؟

گوشی موبایل این روزها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای شخصی هر فرد تبدیل شده است. در فاصله یا تا دو دهه گذشته، گوشی یک کالای لوکس محسوب می‌شد، اما در سال‌های پیش از ابزارهای مهم ارتباطی است. از سوی دیگر اگر تا چند سال پیش، گوشی‌های ساده و غیرهوشمند، رسالت برقراری تماس را انجام می‌دادند، امروزه کمتر کسی به این گوشی‌ها که اصطلاحا فیچرفون نامیده می‌شوند، قانع است. اتصال به اینترنت موجب شده گوشی‌های هوشمند برای بسیاری از افراد به ضرورتی بدل شود و بعضا برخی حتی از گوشی استفاده می‌کنند که یکی ساده و دیگری هوشمند است. استفاده از گوشی موبایل برای دانش‌آموزان و دانشجویان هم با شیوع کرونا و فرآیند آموزش آنلاین، به یکی از ضروریات تبدیل شده است. البته همین ضرورت‌ها و افزایش تقاضا برای گوشی، در برهه‌ای بازار گوشی را دچار اختلال کرده بود، زیرا از یک سو واردکنندگان از عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی خبر می‌دادند و از سوی دیگر، مشکلات ثبت سفارش را از دلایل وارد نشدن کالای مورد نیاز اعلام می‌کردند. هرچند به‌تازگی انجمن واردکنندگان خبر داده که مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز گوشی از سوی بانک مرکزی تا حد زیادی رفع شده و در شرایط فعلی، وضعیت در بازار موبایل بدون اختلال در جریان است.

اثر نرخ ارز بر بازار موبایل 

با وجود این، نمی‌توان انکار کرد که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت گوشی، نرخ ارز است. در سال‌های گذشته، ارز و در صدر آنها دلار، دچار نوسانات زیادی بودند. پس از اینکه در سال ۱۳۹۷، نرخ دلار به یک باره از ۳۰۰۰ تومان شروع به جهش کرد و ماجرای ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی هم مطرح شد، تا امروز که دلار در بازه ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان قیمت دارد، این ارز سقف ۳۰ هزار تومانی را هم شاهد بود. هرچند در هفته‌های گذشته، با تغییرات جهانی و آشکار شدن انتخابات امریکا به سود جود بایدن، وضعیت بازارها در ایران هم به تعادل نسبی رسیده است. از سویی از آنجایی که گوشی‌های موبایل، کالایی وارداتی هستند، طبیعی است که با افزایش نرخ دلار از ۳۰۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان در سه سال، گوشی‌ها هم با جهش قیمتی مواجه شدند.

البته در این میان خبر از گوشی داخلی هم به گوش می‌رسد و حتی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چندین بار از تولید گوشی‌هایی که نسبت به برندهای پرمصرف در جهان،‌ مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، در داخل کشور خبر داده است، هرچند برخی معتقدند این گوشی‌های بیشتر از اینکه نمونه داخلی باشند، نمونه‌های اسمبل‌شده قطعات خارجی هستند که به گفته ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، تولید گوشی از همین مراحل اولیه اسمبل کردن قطعات آغاز می‌شود. با وجود این، نرخ دلار از تاثیرگذارترین عوامل بر قیمت گوشی خارجی به عنوان یک کالای وارداتی است و به همین دلیل نوسانات نرخ ارز به‌خصوص افزایش نرخ دلار و دو برابر شدن آن در طول یک سال گذشته، قیمت گوشی را هم تا حدود دو برابر و بیشتر افزایش داده است.

به‌طوری که اگر در سال گذشته حتی با میانگین قیمتی یک تا دو میلیون تومان هم امکان خرید گوشی  هوشمند وجود داشت،‌ اکنون با کمتر از سه و چهار میلیون تومان نمی‌توان گوشی هوشمند خرید و همین موضوع وضعیت را برای قشر متوسط جامعه بسیار دشوار کرده است. در ادامه این گزارش، به مقایسه قیمتی برندهای مختلف گوشی از دی ماه گذشته، شهریورماه سال جاری و قیمت فعلی این گوشی‌ها پرداختیم.

البته همان‌طور که اگر این روزها هم به فروشگاه‌های موبایل مراجعه کرده باشید، مشاهده می‌کنید که بعضا فروشندگان قیمت‌ها را به‌صورت لحظه‌ای و متناسب با نرخ دلار استعلام کرده و به خریدار اعلام می‌کنند. هرچند با ثبات نسبی که در بازار ایجاد شده، این اتفاق کمتر رخ می‌دهد، اما قیمت‌هایی که در این جداول آمده، با ضریب خطایی پایینی مواجه است. در واقع قیمت‌های جدول با توجه به نوسانات قیمتی از سوی کانال‌های فروشنده، در تاریخ‌های ذکرشده به‌صورت حدودی آمده شده است.

گوشی‌های آیفون

گوشی‌های آیفون در کشور به نوعی به دلیل گران‌تر بودن در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی،  لوکس محسوب می‌شوند. قیمت این برند در جدول زیر آمده است. این قیمت‌ها حاکی از آن است که گوشی‌های آیفون که سال گذشته در بازار موجود بودند، اکنون با قیمتی تقریبا دو برابر به مصرف‌کننده عرضه می‌شوند.

قیمت

دی ماه ۱۳۹۸

قیمت

شهریورماه ۱۳۹۹

قیمت

آذرماه ۱۳۹۹

نام گوشی
۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان iPhone 12 Pro Max 256 GB
۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان iPhone 12  Pro 256 GB
۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان iPhone 12  128 GB
۲۱ میلیون تومان ۴۲ تا ۴۷ میلیون تومان ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان iPhone 11 Pro Max

256 GB

۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۴۰ میلیون تومان ۴۲ تا ۴۵ میلیون تومان iPhone 11 pro 256 GB
۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۲۵ تا ۲۷ میلیون تومان ۲۷ تا ۳۳ میلیون تومان iPhone 11 128 GB
۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان ۱۷ میلیون تومان iPhone SE 2020

128 GB

۹ میلیون تومان ۱۱ میلیون تومان ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان iPhone 8 64 GB

                                             

 

                                                    گوشی‌های سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ که تا چند سال پیش، بیشترین استفاده را در میان کاربران موبایلی داشتند، همچنان هم بخش عمده‌ای از گوشی‌های مورد استفاده کابران در ایران هستند. البته گوشی‌های سامسونگ هم در قیمت، دست کمی از آیفون ندارند و پرچمدارهای سامسونگ‌ بعضا تا ۴۰ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده‌اند. مقایسه قیمتی گوشی‌های سامسونگ هم حاکی از آن است که مدل‌هایی که سال گذشته با بودجه کمتر از سه میلیون تومان هم خریداری می‌شدند،‌ اکنون به بیش از چهار میلیون تومان افزایش یافتند و بعضی از مدل‌های این برند، افزایش قیمت دو تا سه برابری را شاهد بودند.

قیمت

دی ماه ۱۳۹۸

قیمت

شهریور ماه ۱۳۹۹

قیمت

آذر ماه ۱۳۹۹

نام گوشی
۳۱ میلیون تومان ۳۹ میلیون تومان Note 20 ULTRA
۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۳۴ میلیون تومان S20 ULTRA 5G
۱۱ میلیون تومان ۱۹ تا ۲۰ میلیون تومان ۲۲ تا ۲۳ میلیون تومان Note 10
۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان  A70 128 GB
۴ میلیون تومان ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان A51 128 GB
۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان A30 S 128 GB
۲ میلیون تومان ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ۵ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان A20 S
۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان A10 S

گوشی‌های هوآوی

 

گوشی‌های برند چینی هم مدتی است که بازار را در دست گرفتند و به دلیل ارزان‌تر بودن در مقایسه با گوشی سامسونگ و در عین حال رفع نیاز مخاطبان، توانستند بازار خوبی ایجاد کنند. هوآوی از برندهای چینی محبوب است که در ایران هم مخاطبان زیادی دارد. با وجود این، در حالی که تا سال گذشته، امکان خرید گوشی‌های هوشمند هوآوی با بودجه‌ای حتی کمتر از یک میلیون تومان هم وجود داشت‌،‌ اکنون حداقل بودجه لازم برای خرید برندهای هوآوری که سال گذشته به بازار معرفی شدند، بیش از دو میلیون تومان است.

قیمت

دی ماه ۱۳۹۸

قیمت

شهریور ماه ۱۳۹۹

قیمت

آذر ماه ۱۳۹۹

نام گوشی
۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان MATE30 PRO
۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان NOVA ST
۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان Y9 PRIME

(2019)

۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان Y7 PRIME

(2019)

۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان Y6 PRIME

(2019)

۸۵۵ هزار تومان ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان Y5 LITE

گوشی‌‌های شیائومی

گوشی‌های شیائومی هم در سال‌های اخیر توانستند با محصولات باکیفیت و ارزان در مقایسه با نمونه‌های اندرویدی دیگر، بازار خوبی را در جهان ایجاد کنند و البته در ایران هم مخاطبان خود را دارند. قیمت‌های این برند هم اگرچه تا یک سال گذشته برای قشر متوسط جامعه، تا حد مناسبی قابل پرداخت بود و گوشی‌های یک میلیون تومانی هم در میان آنها دیده می‌شد، اکنون و با افزایش نرخ ارز و متعاقبا افزایش قیمت گوشی، به بیشتر از سه میلیون تومان رسیده‌اند.


نام گوشی
قیمت

آذر ماه ۱۳۹۹

قیمت

شهریور ماه ۱۳۹۹

قیمت

دی ماه ۱۳۹۸

POCO F2

128 GB

۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان
NOTE10 LITE ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان
NOTE9 PRO

128 GB

۸ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
NOTE8 64 GB ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
Redmi 8 64 GB ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
Redmi 8A 32 GB ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۳ میلیون تومان ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

 

 

 

 

منبع : راه امروز

کد خبر: # 1499092710771