دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ؛

مصونیت گله‌ای برای مقابله با همه‌گیری کرونا مردود است

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) رویکرد “ایمنی جمعی” (مصونیت گله‌ای) را برای مقابله با همه‌گیری کرونا مردود دانست.

به گزارش صبای سلامت ، ایمنی جمعی زمانی اتفاق می‌افتد که بخش بزرگی از جمعیت پس از ابتلا به بیماری عفونی یا با زدن واکسن، به یک عامل عفونی مصونیت پیدا می‌کند.

بعضی کارشناسان این بحث را مطرح کرده‌اند که در نبود واکسن کرونا، باید اجازه داد ویروس در جمعیت شیوع طبیعی پیدا کند.

اما دبیرکل سازمان جهانی بهداشت چنین رویکردی را “هم از نظر علمی هم از نظر اخلاقی مشکل‌ساز” دانست.

تاکنون ابتلای بیش از ۳۸ میلیون نفر در دنیا به کرونا تایید شده است و بیش از یک میلیون نفر هم جانشان را از دست داده‌اند.

با اینکه ساخت صدها نوع واکسن در جریان است و چند واکسن هم در مراحل پیشرفته کارآزمایی‌ هستند، هیچ یک در سطح بین‌المللی تایید نشده‌اند.

آدهانوم روز گذشته (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری گفت تاثیر درازمدت کرونا بر سیستم ایمنی و همین‌طور قدرت و دوام پاسخ آن، هنوز نامعلوم است.

وی افزود: مصونیت گله‌ای با محافظت مردم از ویروس حاصل می‌شود نه از راه قرار دادن جمعیت در معرض ویروس. در تاریخ بهداشت عمومی، هیچگاه مصونیت گله‌ای بعنوان راهکار مقابله با شیوع یک بیماری عفونی استفاده نشده چه رسد برای یک همه‌گیری جهانی.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد که بررسی شیوع کرونا بر اساس وجود پادتن در خون جمعیت نشان داده است که در بیشتر کشورها فقط ۱۰ درصد مردم در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، او گفت: اینکه بگذاریم کرونا بدون هیچ کنترلی در جمعیت شیوع پیدا کند، در واقع اجازه داده‌ایم که ابتلا و رنج و مرگ غیرضروری بیشتر شود.

کد خبر: # 1499072210339