محققان دانشگاه هاروارد ؛

مسواک و نخ دندان از سرطان پیشگیری می کند

محققان عنوان می‌کنند برای پیشگیری از سرطان، مسواک زده و مرتباً از نخ دندان استفاده نمائید.

به گزارش صبای سلامت ، داده‌های دو مطالعه بلندمدت نشان می‌دهد سابقه بیماری لثه با افزایش ریسک سرطان معده تا ۵۲ درصد و سرطان گلو تا ۴۳ درصد مرتبط است.

همچنین طبق گزارش محققان، افرادی که دو دندان یا تعداد بیشتری از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند در معرض ریسک بالا سرطان قرار دارند (۳۳ درصد سرطان معده و ۴۲ درصد سرطان گلو).

«مینگ یانگ سانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «شرکت کنندگان دارای سابقه بیماری‌های لثه و تعداد بیشتر دندان‌های از دست رفته در معرض ریسک بالاتر ابتلاء به دو نوع سرطان دستگاه گوارش قرار دارند.»

در این دو مطالعه، داده‌های مربوط به بیش از ۹۸ هزار زن و ۴۹ هزار مرد مورد بررسی قرار گرفت. در طول مدت ۲۲ تا ۲۸ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۱۹۹ مورد ابتلاء به سرطان گلو و ۲۳۸ مورد سرطان معده ثبت شد.

در مجموع مشخص شد افراد دارای سابقه بیماری لثه، ۵۹ درصد با ریسک بیشتر سرطان گلو مواجه بودند.

همچنین افراد مبتلا به بیماری لثه که هیچیک از دندان‌هایشان را از دست نداده بودند با افزایش ۵۰ درصدی خطر ابتلاء به سرطان معده روبرو بودند در حالی که این خطر در افرادی که یک دندان یا تعداد بیشتری از دندان‌هایشان را از دست داده بودند ۶۸ درصد بود.

به گفته سانگ، «التهاب ناشی از بیماری لثه، یک فاکتور افزایش دهنده خطر سرطان است.»

همچنین وی عنوان می‌کند: «این امکان هم وجود دارد که بهداشت بد دهان موجب افزایش رشد باکتری‌ها در دهان و لثه‌ها شود که در ابتلاء به سرطان نقش دارند.»

به گفته محققان، هرچقدر طول مدت ابتلاء به بیماری لثه در افراد بیشتر باشد احتمال ابتلاء به سرطان در آنها افزایش خواهد یافت.

کد خبر: # 149905019960