عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ؛

مسئولان با دید مناسب تری به موضوع شهدای مدافع سلامت نگاه کنند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تاکنون از حدود ۱۰۰ پرستار جان باخته در کرونا فقط به پرونده ۱۳ نفر رسیدگی شده، خواستار تسریع در این موضوع شد تا موجب آزردگی خاطر خانواده آنان نشود.


به گزارش صبای سلامت ، به نقل از سازمان نظام پرستاری، یوسف رحیمی روز چهارشنبه افزود: شیوع ویروس کرونا زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از مشاغل شرایط سختی را تجربه کردند. شغل‌هایی که به واسطه این بیماری یا با تعطیلی کامل مواجه شدند یا به صورت دور کاری فعالیت داشتند. اما بدون شک یکی از مشاغلی که با شیوع کرونا با توانی چندبرابر و فعالیت بیشتر از گذشته در خط مقدم مقابله با کرونا قرار گرفتند پرستاران هستند.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: مدافعان سلامت که با همه کمبودها و مشقت‌های شغلی خود که حتی قبل از شیوع کرونا هم آنها را رنج می‌داد، حالا با بار مسئولیت چندین برابر و فشار کاری زیاد در حال خدمت به بیماران کرونایی هستند و خود نیز با این بیماری در تقابل مستقیم هستند. بسیاری از پرستاران هم به بیماری کرونا مبتلا شدند و حتی تعدادی از آنها در راه خدمت به بیماران جان خود را ازدست دادند.
رحیمی بیان کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند وقتی پرستاری بر اثر بیماری کرونا دچار عارضه شده و جان خود را از دست داده اند، این پرستار روحیه ایثار و جانش را در راه خدمت به بیماران و مبارزه با این بیماری گذاشته است. شایسته نیست برای اثبات شهید خوانده شدن آنها خانواده های این عزیزان آزرده شوند و چندین ماه طول بکشد تا پرونده شهدای مدافع سلامت بررسی شود. نیاز است مسئولان با دید مناسب تری به موضوع شهدای مدافع سلامت نگاه کنند و هر پرستاری که در مراکز درمانی فعالیت می کند و دچار بیماری کرونا می شوند در نهایت بر اثر این بیماری فوت می کنند شایسته است شهید خدمت محسوب شوند .
وی درباره شهدای مدافع سلامت گفت: تا امروز حدود ۱۰۰ پرستار در راه مبارزه با بیماری کرونا شهید شده اند و از میان این حدود ۱۳ نفر پرونده شهید خدمت شدنشان بررسی شده و این تاخیری که در روند بررسی پرونده شهدای مدافع سلامت است سبب آزرده خاطر شدن خانواده این عزیزان شده است.
رحیمی گفت: این در صورتی است که تعدادی از همین شهیدان سرپرست خانواده بودند که در حال حاضر با نبود آنها معیشت خانواده دچار مشکل شده است و نیاز است کمیته بررسی با حضور یکی از اعضای سازمان نظام پرستاری در خصوص پرونده شهدای مدافع سلامت تشکیل شود، تا روند رسیدگی به این موضوع تسریع پیدا کند.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: مهمترین اقدامی که پس از تسریع در پرونده شهید خدمت خواندن پرستاران است، حمایت روحی و روانی از خانواده این عزیزان و ایجاد یک جایگاه اجتماعی و عزت نفس در میان خانواده های  آنها و در سطح جامعه است. این موضوع یک حمایت فرهنگی را می طلبد تا مردم بیشتر از گذشته با ایثار و فداکاری این عزیزان آشنا شوند. 
رحیمی بیان کرد: پرستارانی که در بخش هایی بیماران کووید ۱۹ خدمت می کنند مخصوصا آنهایی که در آی سی یو هستند. بی تردید ابتلای آنها به کرونا بالای ۹۰ درصد است. این افراد زمانی که دچار بیماری کرونا می شوند به مدت ۲ تا ۳ ماه که در محل خدمت حاضر نیستند؛ زمانی که حضور می یابند برخی از آنها دچار عارضه و آسیب های جسمی می شوند و نیاز است برای پرستارانی که بر اثر کرونا دچار عارضه  و آسیب می شوند امتیاز ایثار گری تعریف شود.
وی ادامه داد: پرستاران در این روزها دچار آسیب های روحی و روانی زیادی شده اند، این عزیزان در مدت زمان کوتاهی خبر مبتلا و شهید شدن همکارانشان را می شنوند که در روحیه ی آنها تاثیرمستقیم دارد؛ مخصوصا در چند روز گذشته خبر فوت پرستار باردار مهشید گودرز باعث ناراحتی و آزردگی جامعه پرستاری شد ؛ پرستاری که بدون اینکه فرزند خودش را ببیند در راه مبارزه با این بیماری شهید شد. این نهایت ایثار و فداکاری پرستاران است  که جز ایثار نام دیگری نمی توان برای فداکاری پرستاران گذاشت.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در خصوص مطالبات پرستاران افزود: اولین درخواست از وزارت بهداشت جهت حفاظت پرستاران این است که این وزارتخانه به مطالبات و وعده هایی که در خصوص جامعه پرستاری داده شده است جامعه عمل بپوشاند .
وی ادامه داد: همچنین تا جایی که امکان دارد به پرستارانی که دچار عارضه و باردار هستند مرخصی داده شود یا در بخش های کم خطر مشغول به کار شوند و برای حفظ سلامت پرستاران باردار حتما از مرخصی استفاده کنند و در محیط بیمارستان حاضر نشوند تا شاهد از دست دادن این عزیزان نباشیم.
رحیمی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت در خصوص اضافه کاری پرستاران و پرداخت فوق العاده ویژه  اقدامی انجام داد؛ ولی متاسفانه دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای آن اعمال سلیقه کردند و مطابق برنامه وزارت بهداشت پیش نرفتند، که نیاز است هیئت نظارتی در این خصوص شکل بگیرد .

کد خبر: # 1499112911417