رییس مرکز بهداشت خوزستان ؛

مرگ ناشی از کرونا در خوزستان۱.۷ برابر میانگین کشوری است

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: موارد روزانه بیماری و مرگ بیماران کرونایی در استان خوزستان ۱.۷ برابر میانگین کشوری است که بسیار نگران کننده است.

به گزارش صبای سلامت ، دکتر سیدمحمد علوی روز سه شنبه در نشست قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان به مساله فراوانی بیماری در استان اشاره کرد و با بیان اینکه روزانه حدود ۳۶ تا ۴۰ هزار بیمار کرونایی در کشور شناسایی می شود افزود: از آنجا که حدود ۵.۶ درصد جمعیت کشور در خوزستان سکونت دارند، سهم استان بر اساس میانگین کشوری باید روزانه حدود ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار باشد در حالی که موارد روزانه بیماری در خوزستان حدود چهار هزار نفر است. این موضوع نشان می دهد موارد بیماری و چرخش ویروس کرونا در این استان بالا است.

وی افزود: روزانه حدود ۶۵۰ فوتی کرونایی در کشور گزارش می شود که سهم استان به طور میانگین باید ۳۷ مورد باشد در حالی که موارد فوت روزانه در خوزستان در هفته اخیر بالای ۶۰ نفر بوده که ۱.۷ برابر متوسط مرگ و میر کشوری است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در فضای مجازی شاهد یک نوع بیمارستان ستیزی هستیم گفت: در برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی از مردم خواسته می شود در صورت ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نکنند لذا برخی افراد بیمار بسیار دیر و در آخرین لحظات به بیمارستان مراجعه می کنند.

وی افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد فوت در استان خوزستان یا در اورژانس بوده و یا کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بستری بودند. خیلی ازبیماران کرونایی با تاخیر به بیمارستان مراجعه می کنند و یا زمانی به بیمارستان می روند که باید فورا در آی سی یو بستری شوند.

علوی بیان کرد: هفته به هفته شاهد کاهش رعایت پروتکل ها در استان هستیم. زمانی رعایت پروتکل ها در استان ۷۵ درصد بود اما الان طبق آخرین بررسی میدانی این رقم به ۴۵ درصد رسیده است. به عنوان مثال اگر از جمعیت شهری حدود چهار میلیونی استان، ۵۰ درصد پروتکل ها را رعایت نکنند یعنی ۲ میلیون نفر مرتب در معرض خطر بیماری هستند.

وی افزود: در حال حاضر با ویروس دلتا مواجه هستیم اما اگر ویروس لاندا وارد استان شود به مراتب وضع بدتر خواهد شد پس تنها راه برای رهایی از بیماری، واکسن زدن و رعایت پروتکل ها است.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: گاهی مراکز واکسیناسیون در خوزستان با کمبود واکسن مواجه می شوند چون سهمیه واکسنی که از وزارتخانه به دست ما می رسد کافی نیست.

اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

کد خبر: # 1400060213360