رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو؛

مدیون سازمان انتقال خون هستیم

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: فرهنگ اهدای خون و پلاسما را مدیون سازمان انتقال خون هستیم.

به گزارش صبای سلامت، ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، در آئین افتتاح اولین مرکز اهدای پلاسمای استان قزوین، افزود: در سال‌های پیش مقاومت‌ها در برابر نقش آفرینی بخش خصوصی، سبب کاهش سرعت توسعه صنعت پلاسما و مراکز اهدای پلاسما شد ولی دوره شیوع کرونا نشان داد که صنعت پلاسما، یک نیاز ضروری و حیاتی است.

وی گفت: با توجه به افزایش نیازها به پلاسما در دوره کرونا، فقط دو کشور از کمبود پلاسما رنج نبردند. یکی آمریکا و دیگری ایران بود که دلیل آن، تلاش‌هایی بود که در سال‌های پیش شکل گرفته بود.

ریاحی ادامه داد: هشت میلیون لیتر پلاسما در جهان کمبود داریم و این در حالی است که حدود ۸۰ درصد پلاسمای دنیا را آمریکا تولید و صادر می‌کند و ما می‌توانستیم جزو گزینه‌های بعدی در تأمین پلاسما باشیم.

وی افزود: فرهنگ اهدای خون و پلاسما را مدیون سازمان انتقال خون هستیم که بیش از پنجاه سال است در این زمینه فعالیت کرده است.

ریاحی اظهار داشت: برنامه‌های عملیاتی برای آینده در دست اجرا داریم که قطعاً همه از شنیدن این اتفاقات خوشحال می‌شوند که در فرصت مناسب خواهیم گفت.

ضرورت توسعه مراکز اهدای پلاسما در کشور

در ادامه، حمیدرضا قربانی فعال صنعت پلاسما، با عنوان این مطلب که آرامش بیماران خاص در گرو توسعه مراکز اهدای پلاسما است، گفت: با توجه به نیاز کشور به داروها و فرآورده‌های مشتق از پلاسما، توسعه مراکز اهدای پلاسما ضروری به نظر می‌رسید و بر این اساس و مبتنی بر تجربه شکل گرفته در یک دهه فعالیت در عرصه پلاسما، تصمیم گرفتیم اولین مرکز اهدای پلاسمای استان قزوین را در دستور کار قرار دهیم.

وی گفت: راه اندازی هر مرکز اهدای پلاسما، نیازمند سرمایه گذاری حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان است و این علاوه بر مبلغی است که باید برای تأمین ملک اختصاص داده شود.

قربانی ادامه داد: اهدای پلاسما، یک کار انسان دوستانه و مبتنی بر نیت خیر است تا به این صورت، گامی در مسیر تأمین داروهای مورد نیاز بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی و همچنین بیمارانی که به دلایلی مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند، برداشته شود. پلاسماهای جمع آوری شده، پس از انجام آزمایش‌ها و دریافت تاییدیه های مختلف، به پالایشگاه خون ارسال می‌شود تا فرآیند تولید داروهای مشتق از پلاسما انجام شود.

پایان پیام/

کد خبر: # 1402062718322