نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد؛

مبتلایان به کرونای خفیف در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، افرادی که به بیماری خفیف کرونا مبتلا می‌شوند در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت، تجزیه و تحلیل سوابق سلامت بیش از ۱۰۰۰ پزشک آلمانی نشان داد، افرادی که علائم خفیف کووید-۱۹ دارند در مقایسه با بیماران مبتلا به سایر انواع عفونت‌های تنفسی ویروسی، ۲۸ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

محققان این ارتباط را در مطالعات مربوط به کووید طولانی‌مدت بررسی کرده‌اند، تعداد فزاینده‌ای از علائمی که بیماران ماه‌ها پس از عفونت تجربه می‌کنند. رجیستری CoviDiab که دانشمندان برای بررسی ارتباط بین کووید و دیابت راه‌اندازی کرده‌اند نیز در حال بررسی این پدیده است.

محققان می‌گویند: غربالگری دیابت برای مبتلایان به کروناویروس بهبودیافته باید با توجه به این یافته‌های جدید به روش استاندارد تبدیل شود. نتایج تحقیقات قبلی نشان داده بود که ویروس جدید ممکن است به سلول‌های بتا که انسولین تولید می‌کنند، آسیب برساند یا با از بین بردن آنها یا تغییر روش کار، باعث افزایش سطح قند خون ‌شود.

همچنین این پیوند می‌تواند نتیجه واکنش کمتر بافت‌ها به انسولین به دلیل التهاب باشد. این گروه افزود: عدم تحرک بدنی در طول همه‌گیری حتی می‌تواند نقش داشته باشد. نتایج می‌تواند توضیح دهد که چرا موارد جدید هیپرگلیسمی و مقاومت به انسولین در میان قربانیان ویروس بدون سابقه قبلی دیابت در حال ظهور است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این تغییرات فقط یک مورد موقت است یا افرادی که از کرونا بهبود می‌یابند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت مزمن هستند. این سردرگمی با این واقعیت تشدید می‌شود که مطالعات کمی وجود دارد که شیوع دیابت را در افراد پس از یک مورد خفیف کووید بررسی کنند.

طی مطالعه جدید، محققان سوابق ۳۵هزار و ۸۶۵ آلمانی را بررسی کردند که بین مارس ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ آزمایش کووید مثبت داشتند. آنان با گروهی از بیمارانی که با ویروس مبتلا نشده بودند اما در عوض به سایر عفونت‌های تنفسی مبتلا شدند، مقایسه شدند.

همچنین این افراد بر اساس جنسیت، سن، پوشش بیمه درمانی، ماه بیماری و بیماری‌های زمینه‌ای از جمله چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، و خطر حمله قلبی یا سکته مقایسه شدند و از مدل‌هایی برای محاسبه نسبت‌های بروز دیابت نوع ۲ و سایر اشکال دیابت استفاده کردند.

محققان در این مطالعه افرادی که سابقه قبلی ابتلا به ویروس کرونا یا دیابت داشتند و افرادی که در مدت ۳۰ روز از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کردند را حذف کردند. محققان بیماران کووید را ۱۱۹ روز پس از ابتلا و افراد مبتلا به سایر بیماری‌ها ۱۶۱ روز بعد از ابتلا به بیماری پیگیری کردند. درصد افرادی که به دلیل شرایط خود در بیمارستان بستری شدند تقریبا در هر دو گروه یکسان بود.

موارد جدید دیابت در افرادی که تست کووید-۱۹ مثبت داشتند بیشتر از افراد مبتلا به سایر بیماری‌ها بود. به‌طور کلی، ۱۵.۸ بیمار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر پس از ابتلا به کووید در مقایسه با ۱۲.۳ بیمار در گروه کنترل به دیابت مبتلا شدند.

در حالی که دیابت نوع ۲ احتمالا برای اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به کووید خفیف مشکلی ایجاد نمی‌کند، محققان می‌گویند: هر فردی که بهبود می‌یابد باید از علائم و نشانه‌های دیابت آگاه باشد که شامل خستگی، تکرر ادرار و افزایش تشنگی است. به گفته محققان، افراد در صورت تجربه هر یک از این موارد باید فورا به دنبال درمان باشند.

خطر افزایش غیرطبیعی قند خون در افراد مبتلا به کووید-۱۹ به احتمال زیاد بر اساس عوامل خطر مانند آسیب به سلول‌های بتا، پاسخ التهابی بیش از اندازه و تغییرات در افزایش وزن مرتبط با بیماری همه‌گیر و کاهش فعالیت بدنی پیوسته است.

این یافته‌ها در مجله Diabetologia منتشر شده است.

انتهای پیام/

ایسنا

کد خبر: # 1400122916277