لزوم دستورالعمل های امنیت جنسی کودکان در اماکن عمومی

باید دستورالعمل های قانونی برای امنیت جنسی، برای تمامی دستگاه ها و نهادها اعلام شود تا همه افراد در جامعه، قانون را بدانند و خانواده ها طبق قانون، مطالبه گر باشند.
به گزارش صبای سلامت، دکتر عفت السادات مرقاتی خویی ، دکترای رفتارشناسی در گفت و گو با رادیو سلامت در خصوص تعرض جنسی یا سو استفاده جنسی از فرزندان گفت: ما از لمس ها شروع می کنیم، هرگونه لمسی که بتواند حس یک کودک را خراب کند نسبت به آن لمس، آن لمس کننده چه منظور و انگیزه جنسی داشته باشد چه نداشته باشد، ما لمس نامتعارف با تم جنسی تلقی می کنیم. البته ممکن است که متون و جوامع متفاوت تعاریف را با تفاوت ارائه بدهند اما تعاریف بعضی جوامع سخت گیرانه تر است و ما این تعریف را بیان می کنیم. بعد از لمس نامتعارف از سوء استفاده صحبت می کنیم و این یعنی – فرد لمس کننده – منظور و انگیزه جنسی دارد به حین لمس برای ارضای تمایلات بیمارگونه جنسی خودش؛ و وقتی که کودک ما آگاه می شود و می داند که این لمس به قصد سوء استفاده اتفاق می افتد و می داند که دیگر برای نه گفتن قدرتی ندارد پس نمی تواند مبارزه کند این دیگر آزار جنسی مسلم محسوب می شود که در آزار جنسی ما نگاه می کنیم ببینیم چه عملکردی اتفاق افتاده است و بعد به سمت تعریف تجاوزمی رویم.
وی با بیان اینکه حتی کودکانی که از نظر جنسی تربیت شدند هم در معرض این فرآیند قرار دارند؛ ادامه داد: چون در جامعه افرادی را داریم که برای ارضای تمایلات بیمارگونه خودشان شکارچی کودک هستند، البته گاهی هم کودکان و نوجوانانی که کاملا آگاه هستند اما وقتی در شرایطی قرار می گیرند که نمی توانند مبارزه کنند و قدرت ندارند، متاسفانه مورد سوء استفاده قرار می گیرند و هیچ انسانی حتی والدین حق ندارد، این کودکان را مورد سرزنش قرار دهد؛ چون دانستن در شرایط بحرانی و بیمارگونه، به کودکان کمک نمی کند.
دکتر خویی در ادامه با بیان اینکه دلیل اینکه کودکان زیر ۱۲سال کمتر مورد سوء استفاده قرار می گیرند شاید این است که ما کودک زیر ۱۲سال خود را به تنهایی در هیچ جا رها نمی کنیم، افزود: اگر باشگاه فوتبال را که الان خبرش وجود دارد، در نظر بگیریم من استخرها را مثال می زنم، استخرها جزو چراغ قرمزها برای تربیت جنسی، آموزش های جنسی و مراقبت از کودکان است چون اگر کوچیک ترین اتفاق در استخر رخ دهد، این کودک دیگر محل رجوع ندارد.
وی ادامه داد: در تمام جوامع این اتفاق (سوء استفاده جنسی از کودکان) صفر نیست و ممکن است بیافتد ولی اینکه به شکل جمعی رخ دهد، نشان دهنده این است که ما والدین و قوانین که مسئول این امنیت جنسی جمعی هستیم، کارمان را درست انجام ندادیم وگرنه سوء استفاده ها، آمارشان به این شدت خبرساز نباید باشد. در یک دهه مراجعینی داشتم که از یک آموزشگاه زبان حدود 30 نفر از کودکان زیر ۶ سال را مورد سوء استفاده قرار کرفته بودند؛ و چون کودکان به والدین گزارش نمی دهند والدین هم گزارش نمی دهند.
این دکترای رفتارشناسی در پایان اظهارداشت: دستورالعمل های قانونی برای امنیت جنسی برای کل نهادها اگر اعلام شود بهتر است تا همگی قانون را بدانند و خانواده ها طبق قانون مطالبه گر باشند. اگر قوانین طوری باشدکه نوجوان نقشه راه خود را، بدون اینکه بترسد و نگاه منفی پیدا کند، می دانست که نسبت به مربی چه کاری باید انجام دهد و والدین چه اقداماتی باید انجام می دادند که ندادند.

انتهای پیام

خبرنگار: رقیه بقائی

کد خبر: # 1401111017729