رئیس سازمان نظام پرستاری؛

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تا یک ماه آینده اجرا می شود

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرایی خواهد شد، از کمبود حداقل ۱۰۰ هزار پرستار در کشور خبر داد.

به گزارش صبای سلامت، محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری با اشاره به روز جهانی پرستار، اظهار داشت:وضع پرستاری در ایران از بسیاری کشورها بهتر است و به لحاظ تکنولوژی و موارد آموزشی و مهارت جزو سه چهار کشور اول دنیاست.

وی ادامه داد: با داشتن چنین شرایطی باز وضعیت مطلوبی نداریم اما در دوران کرونا پرستاران به دلیل نیاز کشور جانفشانی کردند و نزدیک به ۲۰۰ پرستار شهید در این دوران تقدیم شده است و تعدادی جانباز کرونایی داریم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پرستاران ایران سرآمد بسیاری از کشورهای دنیا هستند،گفت:در کل جزو ۱۴ کشور اول در خصوص پرستاری هستیم.

میرزابیگی با اشاره به عملکرد دوره پنجم سازمان نظام پرستاری، تصریح کرد: تلاش شده است براساس نیاز مردم و بدون توجه به نوع بیماران خدمات ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه میثاق ما با همگان بر سر سلامت مردم است،گفت: باید به مباحث پرستاران نیز توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با تاکید بر موظف بودن خود بر حل مشکلات پرستاران، افزود: مردم باید از مرافبت خای پرستاری به نحو مطلوب استفاده کنند.

میرزابیگی با اشاره به ضرورت تقسیم کار بین معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، تأکید کرد :به یکدیگر هماهنگ هستیم و اقدام می‌کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه هر هزار نفر باید ۴ پرستار وجود داشته باشد، افزود:این میزان در برخی کشورها ۸ تا ۱۰ نفر است.

وی با بیان اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت ۶ پرستار دارند اما ما به ۲.۵ نفر اکتفا کردیم و اکنون یک تا ۱.۲ است. پرستار به ازای هر پزشک باید ۳ پرستار باشد.

میرزابیگی با اشاره به کمبود حداقل ۱۰۰ هزار نفری پرستار در کشور،ابراز داشت:۵ هزار نفر پرستار دوران کرونا نگه داشتند اما حالا که نیاز ندارند را تسویه کرده و به خانه فرستادند که این اصلا صحیح نیست.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد امنیت شغلی برای پرستاران، متذکر شد:برخی دانشگاه‌های پزشکی با پرستاران تسویه کرده و آنها را خانه نشین می‌کنند درحالی که باید صبر کنند تا مجوز استخدامی بیاید.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران، ابراز کرد: چهار مرحله آیین نامه اجرایی انجام و ابلاغ شده است و منابع آن و ردیف اعتباری تامین شده است و مرحله باز توزیع در حال تدوین است.

وی با اشاره به انتقاد نیروهای اورژانس از کم بودن درصد، خاطرنشان کرد:این درصد قطعا افزایش پیدا می کند

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه هرزمان آیین نامه  باز توزیع آماده شود معوقات پرستاران از دی ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت می شود.

میرزابیگی با اشاره به خدمات پرستاران در منزل به بیماران، از امضای تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن خدمات در مکانی غیر بیماران به بیماران مزمن و غیر حاد خبر داد‌.

رئیس سازمان نظام پرستاری با انتقاد از اجرای ناعادلانه پرداختها در نظام سلامت،گفت:در حوزه کرونا طرحی در مجلس ناقص مانده  که طرح رسیدگی به شهدا و خانواده های آسیب دیده از کرونا ست که بعد از کامل شدن طرح تعرفه گذاری این موضوع را پیگیری می کنیم.

میرزابیگی با اشاره به بحث های مربوط به دانشجویان پرستاری،بیان داشت: مشورت دادن به وزارت بهداشت برای تعیین تعداد پذیرش  دانشجوی مورد نیاز پرستاری جزو وظایف سازمان نظام پرستاری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو ی پرستاری در دانشگاه آزاد،گفت:این حرکت در دانشگاه آزاد باید مورد بازنگری در تفاهم نامه وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد شود و اگر افزایش دو برابری دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد درست باشد اصلا صحیح نیست و نظر سازمان این است که این افزایش ظرفیت مشکلاتی به وجود می آورد و باید بازنگری صورت گیرد.

میرزابیگی با اشاره به رایزنی با وزارت مسکن برای تامین مسکن پرستاران،تصریح کرد:در حوزه تسهیلات بانکی،گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری از راه اندازی ائتلاف بین سازمانهای پزشکی و نظام پرستاری خبر داد و گفت:دو قانون شبه ایثارگری آسیب دیده از کرونا و تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری در حال پیگیری در مجلس است.

میرزابیگی از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ظرف یک ماه آینده خبر داد.

انتهای پیام/

کد خبر: # 1401022516711