دکتر آرمان زرگران، معاون بین الملل دفتر طب ایرانی؛

فرصت انحصاری توریست درمانی کشور در حوزه طب سنتی

خبرنگار: حمیدرضا مهدی پور

دکتر زرگران معاون بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت طی سخنانی با اشاره به فرصت های مهم در عرصه طب سنتی؛ گردشگری سلامت را یک رقابت بسیار جدی و مهم در عرصه بین‌الملل، برای استفاده از این ظرفیت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار صبای سلامت، دکتر آرمان زرگران، معاون بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه طب سنتی ایرانی به عنوان میراث ارزشمند کشورمان؛ ظرفیت های فراوانی در حوزه گردشگری و روابط بین‌الملل دارد.

به گفته ایشان طب سنتی یکی از بخش های برجسته ای است که در سطوح مختلف کشور‌های دنیا مانند اسناد سازمان جهانی بهداشت به آن توجه می‌شود. این شاخه از طب در یونسکو نیز صاحب کرسی می باشد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت برای طب‌های سنتی و مکمل استراتژی دارد که سند آن در حال حاضر برای سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۲۳ است. لذا طب‌های سنتی مدل پذیرفته شده بین‌المللی به شمار می‌آید و پتانسل‌های فراوانی در حوزه درمان دارد که می‌تواند مورد توجه کشور‌ها از منظر‌های مختلف درمانی، اقتصادی و پیشگیری باشد.

دکتر زرگران در ادامه افزود: یکی از شاخص های مهم طب سنتی، توجه به گردشگری سلامت است. برای مثال کشور هند به عنوان یک الگوی موفق در سال گذشته میلادی موفق به جذب سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری در این حوزه گردید. لذا هند به عنوان یک کشور پیشرو اولین مرکز سازمان جهانی بهداشت  طب‌های سنتی را در کشور خودشان با حضور مقامات بسیاری از کشور‌ها طی مراسم باشکوهی کلنگ‌زنی‌ نمودند.

مشاور بین الملل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به اینکه ایران از جمله معدود کشور‌های صاحب طب سنتی در دنیا است تصریح کرد: این بدان معناست که ما طب سنتی بومی خودمان را داریم که نامش طب ایرانی است و یک پتانسیل بسیار مهم برای ما در عرصه بین‌الملل و در حوزه‌های مختلف آموزش، اقتصاد، ارزآوری، دیپلماسی علمی و گردشگری سلامت به شمار می‌رود.

ایشان همچنین افزود: در این زمینه تعاملات بسیار خوبی در سطح بین‌الملل داریم چرا که کشور ما مرجع طب سنتی می باشد و سازمان جهانی بهداشت مراودات بسیار خوبی با ما دارد زیرا طب ایرانی، طب بومی کشور ما است.

به گفته وی ارزش افزوده در حوزه طب سنتی به دلیل نهادینه بودن و سابقه دیرینه ی دانش آن در کشورقابل توجه می باشد.

این مقام مسئول در پایان اذعان داشت: جذابیتی که طب ایرانی به عنوان یکی از پیشروترین مدل‌های طب سنتی در دنیا ایجاد می‌کند؛ یک فرصت استثنایی را فراهم می‌کند، اما نیازمند آن است که زیر ساخت‌های آن را ایجاد کنیم و سرمایه‌گذاری در این قسمت می‌تواند برکات زیادی را برای کشورمان داشته باشد.

کد خبر: # 1402020417899