با حضور رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ؛

عملیاتی کردن سند ملی سلامت سالمندان بررسی شد

در نشست پایش نخستین مصوبه پانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص عملیاتی کردن سند ملی سلامت سالمندان به بررسی و پایش 70 پروژه در حال اجرا در زمینه برنامه‌های سلامت و بهداشت سالمندان پرداخته شد.

به گزارش صبای سلامت ، نشست پایش مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در خصوص سند ملی سلامت سالمندان با حضور دکتر علی دل‌پیشه رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، رییس و اعضای دبیرخانه شورای ملی سالمندان، رییس اداره سلامت سالمندان و نیز سایر اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی سالمندان از وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی کشور برگزار شد.
 یکی از مهمترین پروژه ها در این حوزه، تاسیس دانشگاه سالمندی (دانشگاه نسل سوم) است که بعد از تبیین مدل بومی، متناسب با شرایط کشور، قالب اجرایی آن در حال آماده‌سازی است و در همین راستا مباحثی برای سالمندان در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی مانند دوره های زبان، کامپیوتر، حسابداری، ادبیات، سلامت و موضوعات مرتبط با آن برگزار خواهد شد.  برای عملیاتی کردن این آموزش‌ها، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهرداری تهران که سابقه طولانی در بحث آموزش و توانمندسازی سالمندان دارند منعقد شده است.
 همچنین عنوان شد که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای درک نحوه جذب سالمندان به کلاس‌های در نظر گرفته شده، انجام شده است. در قدم بعدی برای پیشبرد برنامه، بایستی شرکای آن بر اساس اولویت‌سنجی نیازهای سالمندان توسط دانشگاه‌های مناطق مختلف تعیین شود.
از دیگر فعالیت‌های انجام شده  در راستای اجرای سند ملی سلامت سالمندان، بازنگری کتاب‌های شیوه زندگی سالم توسط کمیته‌های زیر مجموعه کارگروه سلامت سالمندان، از جمله کمیته فعالیت بدنی، کمیته تغذیه، کمیته سلامت روان و کمیته سلامت معنوی بوده که ماحصل آن بسته‌های آموزشی قابل استفاده برای سالمندان و خانواده‌هایشان بر اساس نیازهای اعلام شده آنها می‌باشد.
لازم به توضیح است، برای هر چه کاراتر نمودن آموزش در حیطه سالمندان، نزدیک به ۱۰۰۰ کلیپ کوتاه بر اساس محتواهای موجود، تهیه شده که در اختیار صدا و سیما، شبکه‌های اجتماعی، دانشگاه‌ها، شهرداریها و ..‌ قرار خواهد گرفت.
از آنجا که برگزاری پیمایش سالمندی به علت مشکلات بودجه ای پیش آمده به دنبال همه‌گیری کرونا مقدور نبوده است لذا اطلاعات و داده های مربوط به ۲۰ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته، اطلاعات مربوط به سالمندان از آن‌ها استخراج و گزارش برگ‌های مخصوص هر استان تهیه شده است که بر اساس آن‌ها می‌توان آموزش‌ها و اقدامات لازم جهت بهبود و حفظ سلامت سالمندان را هر چه بهتر مدیریت نمود. پس از ارائه گزارش از روند عملیاتی شدن سند ملی سلامت سالمندان اعضای کارگروه به بحث و تبادل نظر در زمینه‌های مربوطه پرداختند.
گفتنی است، طبق نخستین مصوبه پانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور مصوب سال 1396 مقرر شده بود به منظور عملیاتی کردن سند ملی سالمندان که با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و مشارکت سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و سایر دستگاه های مرتبط تدوین شده است، دبیرخانه ملی سالمندان در سازمان بهزیستی کشور و در سطح معاونین دستگاه های عضو تشکیل شود، در همین راستا دو کارگروه تخصصی در سطح مدیران کل از دستگاه‌های عضو، ذیل دبیرخانه ملی سالمندان و دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی تشکیل شد که به ترتیب متولی هماهنگی «برنامه‌های رفاه اجتماعی سالمندان» و هماهنگی «برنامه‌های سلامت و امنیت غذایی سالمندان» باشند.
کد خبر: # 1400062013628