شنوایی کودکان در انحصار گران‌فروشان

سقف قیمت قطعات یدکی حلزون شنوایی در سایت سازمان غذا و دارو مشخص شده است، اما یک شرکت انحصاری محصولات خود را با قیمتی بالاتر از مبلغ سایت ارائه می‌کند، که تامین آن‌ها برای همه اقشار مقدور نیست.

به گزارش پایگاه خبری صبای سلامت، با توسعه دانش تجهیزات پزشکی از سال ۱۳۷۰ تاکنون بیش از ۱۳ هزار کاشت حلزون در کشور انجام شده است، به نحوی که سالیانه ۳ تا ۴ هزار کودک ناشنوا در کشور متولد می‌شوند که تنها ۵۰ درصد این کودکان می‌توانند با استفاده از سیستم‌های کاشت حلزون از نعمت شنوایی بهره‌مند شوند، این در حالی است که این کودکان در صورت عدم‌ تامین هزینه‌های دستگاه، با توجه به هزینه ارزی بالای این سیستم‌ها و قطعات مصرفی آن‌ها ممکن است سن طلایی برای جراحی را از دست بدهند.

شرکت‌های دانش بنیان درصدد بومی‌سازی و تولید انبوه قطعات حلزون شنوایی بوده‌اند، اما اکنون سه شرکت ایرانی نماینده انحصاری هر کدام از کشورهای استرالیا، آمریکا و اتریش برای تامین سه نوع حلزون شنوایی هستند‌.

سازمان غذا و دارو برای رعایت حقوق شهروندان، سقف قیمت تعدادی از قطعات حلزون‌های شنوایی را در سایت خود منتشر کرده است، به نحوی که شرکت‌های مذکور باید محصولات را حداکثر با قیمت مصوب در سایت به متقاضیان ارائه دهند.

با این حال بر اساس گزارشات ارسالی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، یکی از شرکت‌ها محصولات خود را نسبت به قیمت مصوب سایت سازمان غذا و دارو با هزینه بالاتری به متقاضیان می‌فروشد، که در همین راستا برای صحت‌سنجی این موضوع به سراغ گزارشگر مربوطه می‌رویم.

انتهای پیام/

فارس

کد خبر: # 1400122716247