رئیس سازمان غذا و دارو؛

شرایط تجهیزات پزشکی رو به رشد است

رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری خود که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی ۳۵۰ هزار ای ار سی داریم و خوشبختانه در حوزه تجهیزات شرایط رو به رشد است و به سمت رشد تولید هستیم البته در کنار آن واردات را هم داریم.

به گزارش صبای سلامت، حیدر محمدی اظهار کرد: در خصوص دارو آمار نامه سال گذشته دو هفته پیش منتشر شد.

محمدی تصریح کرد: اگر در حوزه دارو تولید نداشته باشیم باید برای بیمار دارو وارد کنیم حتی اگر برای ده نفر باشد. مانند داروی هلیمبرا که مدعی هستند جایگزین فاکتور هشت است قیمت این دارو بسیار بالاست. البته یک شرکت دانش بنیان این دارو را تولید کرده و در مرحله آزمایش های بالینی است.

وی در رابطه با وضعیت ارزی دارو گفت: در انتقال ارز مشکلات بسیاری داریم بانک مرکزی تلاش می کند منابع در دسترس را برای ما تامین کند ما در حوزه تامین مشکل حادی نداریم اما حداقل مشکلات هم برای ما حساسیت دارد برای ما در مرحله اول تولید محصول با کیفیت و در مرحله بعد حمایت از تولید است اگر در جایی تولید کیفیت یا کفایت نداشته باشد نیاز مردم را از مسیرهای دیگر از جمله واردات تامین می کنیم.

محمدی با اشاره به پرداخت منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان بعد از مدتها سازمان برنامه و بودجه پرداخت کرد و این پول به بیمه و مراکز درمانی و در نهایت شرکت‌های تامین کننده پرداخت می شود برخی از شرکت ها با ما همراهی دارند و برخی شرکت‌ها بنا به دلایلی که دارند از همراهی خودداری کردند.

وی تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید در روزهای آینده پرداخت می شود قول داده اند که این پرداخت ها استمرار داشته باشد.کوچکترین وقفه باعث می شود تا به بیمار آسیب وارد شود.از دستگاهها درخواست داریم که این همراهی شان با سازمان غذا و دارو را مستمر کنند در تامین اقلام سلامت محور فقط وزارت بهداشت نفش ندارد بلکه دستگاههای دیگر هم نقش موثر دارند و اگر کوتاهی اتفاق بیفتد این زنجیره مختل می شود و تامین اقلام سلامت محور با مشکل مواجه می شود.

او ادامه داد: رسانه هایی که صادقانه عمل می کنند رسانه هایی هستند که همیشه هستند و چیزی جز خیر نمی خواهند. حوزه سلامت تفاوت ویژه‌ای با سایر حوزه ها دارد و کوچکترین خطا آسیب بزرگی به مردم وارد می کند.

وی درباده صادرات دارو افزود: صادرات در این ۵ ماهه رشد خوبی داشته و در تیرماه ۳۰۰ درصد رشد داشته است.ما صادرات در همه حوزه ها حتی شیرخشک را داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: ما در بحث صادرات به سمت شرکت‌ها می رویم و می‌خواهیم صادرات داشته باشند. صادرات به تولید کمک می کند و باعث افزایش رقابت و بالا رفتن کیفیت می شود.

وی درباره خبری مبنی بر مهاجرت کارخانه های داروسازی به کشورهای همسایه گفت: شرکت‌های تولید کننده ما در کشورهای دیگر سرمایه گذاری می کنند درست اما این به معنی مهاجرت این کارخانه ها نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت بازار دارو تصریح کرد: ما درخصوص دارو همیشه هشدار می دهیم. چون روایت‌های مختلفی از کمبود دارو است این به یک موضوع چالشی تبدیل شده است اگر توجه به این حوزه نشود و این تزریق بودجه هایی که صورت می گیرد استمرار نداشته باشد با چالش جدی مواجه خواهیم شد. در حال حاضر وضعیت دارو خوب است به شرطی اینکه با همکاری دستگاهها این روند تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: تعداد دستگاههای تاثیرگذار در حوزه دارو بسیار زیاد است اما همیشه فقط از ما مطالبه می کنند در حالی که سازمان‌های بیمه گر و سازمان برنامه و بودجه بیمه های تکمیلی و … در این حوزه نقش دارند و اگر کوتاهی در عملکرد این دستگاه‌ها اتفاق بیفتد با مشکل مواجه می‌شویم.

محمدی در پاسخ به سوالی درباره علت توزیع برخی از داروها در داروخانه‌های منتخب گفت: بیش از ۱۴۵۰۰ داروخانه در کشور فعال هستند که همه داروها را ارایه می‌دهند؛ اما در این میان یک سری داروها وجود دارند که تعداد معدودی بیمار دارند و حتی در برخی از این بیماری‌ها، تعداد بیماران از تعداد داروخانه‌ها کمتر است. بنابراین لازم است که این داروها در داروخانه‌های منتخب توزیع شوند. نحوه انتخاب داروخانه‌های منتخب نیز بر اساس امتیاز بندی‌های صورت گرفته، انجام می‌شود.

پایان پیام/

کد خبر: # 1402051818181