شایدتنفس برایمان آسان شود

صبای سلامت از معیار پرس ،با توجه به این نکته که در پاییز و زمستان ، پدیده وارونگی هوا بیشتر از بهار و تابستان رخ می دهد، حال با آغاز زمستان این مساله مجددبحث روز شده و پشتبند آن معضل آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه درشهرها و علی القاعده بحث زیان حاصل از حرکت خودروهای فرسوده در خیابان ها از سطح کارشناسی به رسانه ها کشیده شده است.
اخیرا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو در این زمینه مفصل سخن گفته و نسبت به بی توجهی به مساله از رده خارج کردن اتومبیل های فرسوده هشدار داده است:
“سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با بیان این که اسقاط خودروهای فرسوده به فراموشی سپرده شده است، گفت: مصرف سوخت و هزینه‌های این خودروها بالاست و اگر جلوی رشد این خودروها گرفته نشود، تعدادشان در ۱۴۰۴ به بیش از ۸میلیون دستگاه و زیان سالانه آن ها به بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید”
نکته مهم در مورد از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نکته ای است که درجامعه ما به ویژه درمیان نهادهای رسمی و دولتی به صورت یک عادت درآمده است یعنی این که موضوعی حادمی شودوشدت التهاب آن موضوع درجامعه توجه تصمیم گیران راجلب می کندوتدابیری به صورت ضربتی درباره رفع یاحل آن معضل اتخاذمی شود و بعد از مدتی که التهاب مساله کاهش یافت موضوع به بوته فراموشی سپرده می شودتازمانی که مجدد،مساله به شکل حادش خودنمایی کند و هشدارکارشناسان و صاحبنظران از درون جلسات کارشناسی به صحنه رسانه پرتاب شود!
معضل آلودگی و صد البته مساله مهم خروج خودروهای فرسوده ازمسیر استفاده نیز از جمله این موارد درجامعه ماست درحالی که مقابله باآلودگی هوا و به تبع آن مساله از رده خارج کردن وسایل نقلیه موتوری فرسوده — که درآلوده سازی هوای شهرها به خاطراستفاده از سوخت های
فسیلی اثرات مخرب بالایی دارند — یک امر مداوم و همیشگی است و نباید با گذشت زمان ،یا جا به جایی دولت ها توجه به آن کاهش یابد یا سیاست ها به نحوی تغییرکندکه دربرنامه های اصلی تاثیر بازدارنده داشته باشد… مع الاسف این موضوع در کشور ما اثر مخرب دارد زیرا برخی از نهادها توجه لازم به موضوع و معضل را از خود نشان نمی دهند و به همین دلیل است که سخنگوی انجمن مرتبط با خودرو تاکید می کند که مساله اسقاط خودرو فراموش شده است:
“وی با اشاره به برخی آمارهای مرکز اسقاط خودرو و هم چنین اداره محیط زیست شهرداری‌ها در این زمینه، گفت: سالیانه ۸۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جانبی تلفات جاده‌ای در اثر آلودگی، ۵۳ هزار میلیارد تومان هزینه سوخت مازاد و ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از اتلاف ترافیکی (فقط در کلان‌شهر تهران) می‌شود که باید ۲۵ شهر دیگر که از معضل ترافیکی و آلودگی هوا رنج می‌برند و هم چنین هزینه‌های ساخت جاده و پارکینگ برای این خودروها را نیز اضافه کرد. وی بیان‌داشت؛ اکنون در حالی بحث اصلی، موضوع قیمت‌گذاری خودرو شده که موضوع فرسودگی خودروها، آلودگی هوا و سایر مخاطرات ناشی از آن به بوته فراموشی سپرده شده است.”
اکنون مشخص شده است که بافروکش تب و تاب اسقاط خودروهای فرسوده ،معضلات زیست محیطی و آلودگی هوای کلان شهرها،علاوه بر آزردن شهروندان ،هزینه های فراوانی بر دوش جامعه قرار داده و زیان های بیشتری نیز در راه هست. ازاین روست که نمایندگان نیز به موضوع ورود کرده و از جمله؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی پیش از این بابیان این که اسقاط خودروهای فرسوده نباید منوط به واردات خودرو شود، گفته بود: “فراکسیون محیط زیست مجلس در حال بازنگری در قانون است تا خودروسازان نیز موظف شوند به‌ازای تولیدات خود، بخشی از خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند. وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره واردات خودرو، گفت: بر اساس این مصوبه واردکنندگان موظفند به‌ازای واردات خودرو نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به تغییر قانون فرسودگی خودرو در کشور اشاره کرد و ادامه‌ داد: براساس تعریف جدید فرسودگی خودروها در کشور، هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ درصد خودروهای کشور در رده خودروهای فرسوده قرار می‌گیرند که این خودروها ۴۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهند.به گفته رفیعی، یکی از بخش‌های بر زمین مانده قانون هوای پاک ،از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.”
گر چه فراموشی یا به قول معروف شل شدن اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده زیان های کلانی به جامعه تحمیل کرده و هزینه های بسیاری بر دوش دولت ها و به واقع مردم کشور نهاده است، اما همین که دوباره موضوع درمراکز تصمیم گیری مورد توجه قرارگرفته و رسانه ها نیز نسبت به آن حساسیت پیدا کرده اند باید امیدوار بود که روندحل معضل روندخوبی باشد و این بار همه بدانند این موضوع یک امر دائمی است و با آمدن و رفتن دولت ها یا مقامات نباید شل و سفت شود. باشد که حداقل این یک موردبه جای آن که دودش به چشم مردم برود منافعش نصیب جامعه گردد. امیدوار باید بود…شاید تنفس برایمان آسان شود!

انتهای پیام/

سید  ابوالقاسم موسوی

کد خبر: # 1400100414930