سیاستگذاری، بودجه و تربیت سه ضلع مثلث مستندسازی در رادیو است

مدیر شبکه رادیویی سلامت درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌های رادیویی بر ارتقاء سطح برنامه‌سازی گفت: با توجه به اینکه جشنواره‌ها به صورت رقابتی برگزار می‌شوند و برای رسیدن به اهداف خود، ساختار و چارچوب تعریف شده‌ای دارند.

به گزارش صبای سلامت، دکتر صدیقه اعتمادسعید، در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، اظهار داشت: برافروختن چراغ فرا راه برنامه‌سازان است که مسیر درست را بیابند و انگیزه بیشتری برای ادامه کار خود داشته باشند و تصور نکنند که رها شده‌اند. البته باید سیاستگذاری‌ها برای تعداد جشنواره‌ها انجام شود تا خستگی ذهنی برای برنامه‌سازان پیش نیاید.

وی درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نیز گفت: رسانه‌ها به عنوان منبع مهم اطلاعات و همچنین یکی از عوامل اصلی فرآیند جامعه‌پذیری نقش موثری در شکل‌گیری سرمایه اجتماعی در جامعه دارند و به اشکال متفاوت موجب افزایش یا کاهش شکل‌گیری سرمایه اجتماعی می‌گردند.

دکتر اعتمادسعید افزود: رسانه‌ رادیو همواه ابزاری مناسب برای تاثیرگذاری بر روی افکار فردی و عمومی جامعه است؛ هر چند تفاوت‌هایی در دیدگاه نسبت به میزان اثرگذاری رسانه‌ها وجود دارد. از کارکردهای رسانه رادیو در تقویت سرمایه اجتماعی می‌توان به تولید محتوا و برنامه‌های متنوع برای کاهش ناهنجاری‌ها، ترویج حس نوع‌دوستی، گسترش قانون‌مداری، تقویت نظارت‌ها، توسعه حس همکاری و مشارکت، ایجاد و تقویت امید و نشاط، افزایش آگاهی‌های مردم، تقویت نهاد خانواده، افزایش همگرایی، بهبود تعاملات مردم و دولت اشاره کرد.

پرهزینه بودن، یکی از عوامل عدم استقبال برنامه‌سازان

مدیر شبکه رادیویی سلامت درباره عدم استقبال از ساخت مستند رادیویی گفت: شناخت موانع مستندسازی راهکار مناسب برای تقویت آن است و به نظر می‌رسد پر هزینه بودن ساخت این ساختار، کمبود ادبیات نظری و منابع تحقیقاتی و عدم همراهی نظام پرداخت سازمانی با ساخت مستند از عوامل عدم استقبال برنامه سازان از این ساختار است.

نیازمند ژورنالیسم پژوهشی هستیم

وی ادامه داد: از طرفی برای ساخت برنامه مستند نیازمند گزارشگر یا برنامه‌سازانی هستیم که ژورنالیسم پژوهشی باشند و همواره ذهنیت مستند یا مدرک‌گرا داشته باشند، جایی وجود دارد که باید مدارک را برای اثبات فرضیه خود پیدا کنند و همیشه به این معتقد باشند که گفته‌هایشان باید براساس مدرک باشد لذا در آموزش و جذب نیروی انسانی باید دقت شود.

اعتمادسعید در پاسخ به این سوال که چرا در رسانه رادیو به ساختار مستند کمتر توجه شده است، گفت: باید در برنامه مستند از استراتژی محتوا حرف بزنیم، یعنی بپذیریم که محدودیت منابع وجود دارد و باید انتخاب‌ها و تصمیم گیری‌ها با تکیه بر تفکر استراتژیک انجام شوند. پس نباید این پیش‌فرض را داشته باشیم که هر چقدر تعداد جشنواره یا ساخت برنامه مستند را به عنوان درخواست مسئولان بیشتر کنیم، موفق‌تر بوده‌ایم. باید مشخص شود که چه سبدی از برنامه مستند در رسانه‌ می‌تواند بستری مناسب و کارآمد برای ارتباط با مخاطبانمان را تشکیل دهند.

وی افزود: هرگز قرار نیست در جهت ارتقای برنامه مستند تولیدمحتوا و مدیریت‌محتوا و البته بازاریابی‌محتوا، متوقف شود؛ بلکه قرار است محتوا به عنوان یکی از دارایی‌ها رسانه در نظر گرفته شود و همواره مورد تاکید باشد. اصطلاح Content as an Asset یا محتوا به عنوان یک دارایی‌ که در میان استراتژیست‌های محتوا رایج است و به این نوع نگرش اشاره دارد؛ فلذا باید به آن توجه ویژه شود.

مدیر شبکه رادیویی سلامت، سیاستگذاری، بودجه و تربیت را سه ضلع مثلث سیاست‌گذاری و از اولویت‌های ترویج مستندسازی در رادیو برشمرد.

وی همچنین درباره انتظار از یک مستند رادیویی گفت: یک مستند رادیویی در مرحله‌ طراحی باید از خلاقیت برخوردار باشد و در مرحله بعد، پژوهش به عنوان پایه اولیه برنامه‌سازی قرار گرفته شود. مستندساز نگاه عمیق به سوژه داشته باشد و تنها بر روی یک موضوع تمرکز شود. همچنین لازم است برای تهیه‌ی مستند سناریو خوبی نیز نوشته شود.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

کد خبر: # 1401102817682