یک فوق تخصص قرنیه عنوان کرد؛

روش های جدید برداشتن عینک طبی

یک فوق تخصص قرنیه، در ارتباط با روش‌های برداشتن عینک طبی و اصلاح عیوب انکساری ، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش صبای سلامت، محمدمهدی صدوقی، به برگزاری پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی اشاره کرد و افزود: امسال همایش بهاره به دلیل کاهش پاندمی کرونا به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

دبیر علمی پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که این همایش با همکاری انجمن چشم پزشکی ایران و گروه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران برگزار خواهد شد، گفت: این همایش همانند سال‌های گذشته پیرامون پیشرفت‌ها، نوآوری‌ها و چالش‌های چشم پزشکی، مباحثی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

این متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه ادامه داد: مباحثی که در این همایش بررسی خواهد شد پیرامون، پیشرفت‌ها، نوآوری‌ها و چالش‌ها در همه قسمت‌های چشم پزشکی از جمله در قرنیه، شبکیه، گلوکوم، استرابیسم و اکولوپلاستیک و همچنین بیماری‌های سطح چشم خواهد بود.

مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی علاوه بر اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران از اساتید سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به عنوان سخنران و اعضای پنل دعوت شده که در این همایش چالش‌ها و نوآوری‌هایی که در طی یکسال اخیر در رشته چشم پزشکی به دست آمد است را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و امیدواریم این مباحث جدید بتواند برای همکاران ما در سراسر کشور به خصوص همکاران جوان ما مفید و مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص مراجعه بیماران برای برداشتن عینک طبی، گفت: برداشتن عینک یا جراحی‌های عیوب انکساری معمولاً با روش‌های لیزری انجام می‌شود که به چند نوع تقسیم می‌شود. جراحی لازک (پی آرکی)، لیزیک و روش جدیدتر به نام فمتو لیزیک و فمتو اسمایل است. این چند روش برای اصلاح عیوب انکساری است که خوشبختانه این روش‌ها در ایران انجام می‌شود و دستگاه‌های جدید هم در کشور موجود است.

صدوقی ادامه داد: نکته مهم ثابت شدن نمره چشم است که معمولاً در سنین ۱۸ سال نمره چشم افراد ثابت می‌شود و ثابت شدن نمره چشم به این معنی است که در یک سال بیشتر از ۲۵ صدم نمره چشم اضافه نشود.

مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: البته در تعداد کمی از بیماران ثابت شدن نمره چشم ممکن است در سن ۲۰ سالگی یا بالاتر اتفاق بیافتد که درصد کمی این طور خواهد بود و یکی از شرایط لازم برای عمل جراحی لیزیک و لازک، ثابت شدن نمره چشم است. و هر وقت طی یک سال نمره چشم ثابت ماند بیمار می‌تواند جراحی انجام دهد.

این فوق متخصص قرنیه افزود: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام داد تصویر برداری از قرنیه چشم بیمار است (توپوگرافی) که در این عکس ضخامت و سایر نکات قرنیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت دارا بودن شرایط از جمله ضخامت کافی قریه عمل جراحی قابل انجام است.

وی گفت: به خصوص در عمل جراحی فمتو لیزیک که یک عمل جدید است، ضخامت قرنیه اهمیت دارد. طول عمل جراحی حدود چند دقیقه است و بعد از عمل بیمار مشکل خاصی ندارد و معمولاً یک تا دو ساعت بعد از جراحی می‌تواند امور روزمره خود را انجام دهد. در عمل فمتولیزیک مشکلاتی مثل درد و اشک ریزش و حساسیت به نور که در روش‌های دیگر دیده می‌شود خیلی کم است. به طور کلی دوره نقاهت در این روش خیلی کوتاه است.

دبیر علمی پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی، روش دیگر عمل عیوب انکساری را جراحی لازک یا پی آرکی عنوان کرد و گفت: این عمل نیز برای اصلاح عیوب انکساری استفاده می‌شود و برای بیمارانی که ضخامت قرنیه چشم آنها کم است و قرنیه نازک‌تری دارند است انجام می‌شود. این عمل نیز رایج است وای دوره نقاهت بیشتری دارد و ممکن است بین ۳ تا ۵ روز بیمار اشک ریزش و حساسیت به نور و احساس جسم خارجی داشته باشد که در افراد این مشکلات مختلف است و این چند روز که طی شد دید بیمار خوب خواهد بود.

صدوقی، روش دیگر برای اصلاح عیوب انکساری را فمتو اسمایل عنوان کرد و گفت: این روش هم جدید است و نتایج خوبی دارد. البته محدودیت‌هایی دارد و در بیماران با آستیگماتیسم بالا و افراد دوربین مناسب نیست.

این فوق تخصص قرنیه تاکید کرد: آنچه عنوان شد، روش‌هایی است عیوب انکساری را با لیزر انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر افراد عکس گرفتند و ضخامت قرنیه چشم آنها کافی نبود چه کار باید بکنند،
گفت: جای نگرانی نیست و روش‌های دیگری نیز برای برداشتن عینک وجود دارد، از جمله کارگزاری لنزهای چشمی، که معمولاً برای شماره‌های بالا و افرادی که ضخامت قرنیه آنها کافی نیست قابل انجام است.

صدوقی در پایان یادآور شد: البته لنزهای داخل چشمی انواع مختلفی دارند که قابل سفارش است و نزدیک بینی و دوربینی و آستیگمات را در بیماران می‌توان اصلاح کرد.
یکی از لنزهای رایج لنزی است که در پشت عنبیه قرار داده می‌شود و یک نوع لنز دیگری است که روی عنبیه قرار داده می‌شود که با این لنزها اصلاح عیوب انکساری به خصوص در افراد جوانی که عینک با نمره بالا دارد، قابل انجام خواهد بود.

انتهای پیام/

مهر

کد خبر: # 1401022616724