دهان بیمار دچار تشنج را باز نکنید

یک فلوشیپ صرع و نوار مغزی گفت: تشنج و صرع با یکدیگر فرق دارند و لزوما هر فردی که تشنج می کند صرع ندارد.

وی ادامه داد: اگر با ام آر ای و آزمایش‌هایی که پزشکان انجام می‌دهند، تشخیص دهیم که احتمال تشنج تا چند سال آینده، بالای ۶۰ درصد است، تشخیص بیماری صرع به بیمار خواهیم داد.
این فلوشیپ صرع و نوار مغزی، به علل بیماری صرع اشاره و بیان کرد: بیماری صرع علت‌های مختلفی دارد که یک از مهم‌ترین آن، علت ساختاری مغز است. به گونه‌ای که اختلالات تکاملی مغز گاهی اوقات ممکن است رخ دهد و فرد را دچار صرع کند.
وی با بیان اینکه از دوران جنینی، نورون‌ها و سلول‌های عصبی تمایز پیدا می‌کنند و می‌خواهند مهاجرت کنند، گفت: ممکن است آن مهاجرت، به خوبی صورت نگیرد و یک بافت غیرطبیعی شکل بگیرد و فرد را دچار تشنج کند.
صفرپور، ضایعاتِ عروقِ مغز و تومورها را جزو اختلالات ساختاری مغز دانست و افزود: ممکن است اختلال ساختاری به صورتی باشد که بیمار دچار یک تروما و ضربه مغزی شده باشد و این آسیب مغزی، بعدها فرد را دچار تشنج کند.
این فلوشیپ صرع و نوار مغزی با بیان اینکه اختلالات متابولیک نیز می‌توانند باعث تشنج شوند، ادامه داد: اختلالات ژنتیکی، عفونت‌های مغزی، مننژیت‌ها نیز باعث تشنج می‌شوند و اختلالات اوتومیوم، علتِ رایج صرع است.
بخش «درمانگاه مهر» برنامه زنده «خونه زندگی» را می توانید شنبه تا پنجشنبه هر هفته ، از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به مدت ۶۰ دقیقه، از رادیو سلامت شنونده باشید.

خبرنگار: رقیه بقائی

کد خبر: # 1402091419316