دستیابی محققان کشور به فناوری تولید نبات کم کالری

محققان در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی موفق به تولید نبات رژیمی کم کالری شدند.

به گزارش صبای سلامت ، دکتر قدیر رجب زاده مدیر  مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه محققان این موسسه موفق به تولید نبات رژیمی کم کالری شدند، افزود: این فناوری حاصل اجرای پروژه مشترک موسسه علوم و صنایع غذایی با بخش خصوصی بود که با هدف دستیابی به فناوری تولید نبات با کالری کاهش یافته انجام شده است.

وی گفت: به دلیل پیچیدگی فرایند کریستالیزاسیون قندهای کم کالری و تفاوت آن با ساکاروز در این پروژه بعد از جایگزینی کامل ساکاروز با قندهای کم کالری و اصلاح فرمولاسیون، فرآیند کریستالیزاسیون با قندهای انتخابی طراحی و بهینه سازی شد.

وی تصریح کرد: در این پروژه برای اولین بار در دنیا کریستال بزرگ رشد یافته به هم پیوسته از قندهایی غیر از ساکاروز و با کالری کاهش یافته به شکل نبات تولید شد.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان کرد: محصول نهایی تولید شده در این پروژه قابل مصرف برای همه‌ افراد جامعه به ویژه افراد حساس به مصرف ساکاروز و قندهای پرکالری است.

دکتر سمیرا یگانه زاد، مدیر گروه فرآوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه نبات علاوه بر ایران در آمریکا و برخی دیگر از کشورها تولید می شود گفت: یکی از محصولات پر مصرف که امروزه به صورت صنعتی تولید می شود و در جهان و به ویژه در کشور ایران به میزان زیادی به عنوان شیرین کننده نوشیدنی ‌هایی نظیر چای استفاده می‌شود نبات است.

وی افزود: نبات کریستال رشد یافته ساکاروز می‌باشد که مکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در فرآیند تولید نبات کریستال های درشت ساکاروز در اثر سردشدن محلول فوق اشباع شکر تولید می گردند.

وی بیان کرد: عوامل مختلفی نظیر دما، درجه فوق اشباعی و تلاطم در زمان فرآیند، بر شکل، اندازه و ظاهر کریستال نهایی موثر است.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: از آنجا که ساکاروز قند اصلی تشکیل دهنده‌ این محصول می‌باشد، مصرف آن برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افراد مبتلا به عارضه چاقی و اضافه وزن مضر می‌باشد. این درحالیست که می‌توان با تولید نبات‌ حاوی قندهای کم کالری این مشکل را برطرف کرد.

کد خبر: # 1499070810240