یونس دارابی مدیر عامل هلدینگ آریانا  ؛

در پی تشکیل کنسرسیوم فراشرکتی عظیم تحت مدیریت هلدینگ آریانا هستیم

در پی برگزاری اولین هم اندیشی و نشست شرکت های توانمند تولیدی در دفتر شرکت هلدینگ آریانا؛ بر آن شدیم تا گفتگویی با مدیرعامل شرکت آریانا در این خصوص داشته باشیم .

شخصیت آقای یونس دارابی به عنوان مدیرعامل شرکت آریانا را می توان شخصیتی ایده پرداز و بلند پرواز توصیف کرد . این علت علاقه و کنجکاوی ما برای انجام این مصاحبه است .  پایگاه خبری صبای سلامت ، نظر مخاطبین عزیز و به ویژه علاقه مندان در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری را به این گفتگوی جالب دعوت می کند .

ضمن تشکر از جنابعالی، در ابتدا در خصوص چرایی این گردهمایی صحبت بفرمایید ؟

با سلام و تشکر متقابل ، خدمت شما عرض کنم، یک مدیر موفق در راستای توسعه و نفوذ در بازارهای اقتصادی و سرمایه داخلی و خارجی همواره باید ابتکار عمل داشته باشد.

انفعال در حوزه‌های اقتصادی موجب فرصت سوزی و اتلاف منابع می باشد . لذا به منظور پیشرفت در حوزه‌های ذکر شده تصمیم گرفتیم اقدامات راهبردی را طراحی و معرفی نماییم . هلدینگ آریانا در نظر دارد با فراخوان و شناسایی شرکت هایی با تخصص های گوناگون آنها را در قالب یک پلت‌فرم مشترک سازماندهی و به سوی بازار هدف راهبری نماید . آماده کردن بسترهای ورود به بازار و بسط توسعه‌ آنها از اقدامات پیش روی ما در این خصوص می باشد .

به طور مثال برای تولید یک هواپیمای مسافربری ایرباس A- 320ساخت چند کشور آلمان ، فرانسه ، انگلیس ،   ایتالیا و اسپانیا است .  بیش از صدها شرکت از سراسر جهان نیز در تولید محصول نهایی مشارکت موفق دارند .در این پروژه فقط از ظرفیت و مزیت شرکت های مختلف برای تولید یک محصول و با یک آهنگ واحد با بالاترین استانداردهای کیفی استفاده می شود.

 برنامه شما در این خصوص چیست؟

هلدینگ آریانا برای رسیدن به قله های پیشرفت و توسعه ، ناچار است به یک مجموعه فرا شرکتی تبدیل بشود. به این معنا که توانمندی سایر شرکت ها در کنار یکدیگر موجب ارتقا کیفی و کمی در حوزه‌های مختلف خواهند بود ، از طرفی گسترش ورود به بازارهای جغرافیایی در داخل و خارج از کشور  مزیت این همکاری مشترک خواهد بود.

چگونه می خواهید به این هدف دسترسی پیدا کنید؟

همانطور که عرض کردم با کمک متخصصین ، کارشناسان و مدیران توانمند شرکت های مختلف از طریق تجمیع آنان.

این ایده دارای ساختاری زنجیره‌ای، متشکل از ده ها تولیدکننده، واردکننده، سرمایه‌گذار تحت یک مجموعه شرکت توسعه و سرمایه گذار به نام هلدینگ عظیم آریانا می باشد. این مجموعه توانمند می تواند حوزه های مالی، ساخت و ساز، تولید، صنعت و سرمایه گذاری و واردات و صادرات را در بر گیرد. ما بیش از ۵۰۰ شرکت را برای همکاری و تشکیل این مجموعه عظیم هدف گذاری کرده ایم که تا ۱۰۰۰ شرکت نیز قابل افزایش است. طرح ها در ابتدا مورد مطالعه و بررسی دقیق کارشناسی قرار می‌گیرد و پس از ارزیابی و آماده شدن بستر ورود اقدام به اجرا خواهیم کرد. مثلاً در حوزه واردات برخی مواد غذایی خاص مانند چایی، برنج، عدس و سایر حبوبات از کشورهایی که تا الان به دلیل مشکلات این امکان وجود نداشته برنامه داریم.

 مزیت این گونه همکاری با سایر شرکت ها و تقسیم بازار چیست ؟

از نظر من این تقسیم بازار نیست بلکه بسط بازار است. ما از طریق همکاری های مشترک با کاهش هزینه ها و اشتراک گذاری منابع موجب تضمین سود می شویم. مثلاً در حوزه ساخت و ساز در نظر داریم از طریق همکاری مشترک با چند انبوه ساز، زمینه های ورود به بازارهای داخلی و خارجی را مهیا کنیم .در بازارهای داخلی از طریق ساخت پروژه های لوکس در مناطق خاص مرفه نشین تا ساخت آپارتمان در مناطق کم برخوردار و ضعیف می توانیم ورود کنیم. البته ویژگی هر دو پروژه توجه به کیفیت ساخت و کاهش هزینه های تولید متناسب با جامعه هدف است .

به جز حوزه ساخت و ساز در چه بخش‌های دیگری ورود خواهید کرد؟

به دنبال ایده پردازی برای ورود به طرح های زودبازده با استفاده و جذب سرمایه منابع خارجی از طرق مختلف هستیم که اجازه بدهید الان بازگو نشود. اما به طور کلی بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی و هموطنان خارج از کشور علاقه‌مند به حضور در بخش های مختلف بازار ایران هستند و آمادگی خودشان را در این زمینه اعلام کرده‌اند برای مثال شرکت آریانا بازار مواد غذایی مناسبی را در خارج از کشور شناسایی کرده است که با انجام صادرات و واردات می‌تواند موجب امنیت غذایی کشور نیز بشود . عدس کانادا و برنج اروگوئه ای و یا آمریکایی از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب است که منافاتی هم با منافع ملی کشورمان ندارد و ضرری به مردم عزیز نیز ندارد. حذف واسطه و دلال از بازار مواد غذایی موجب کاهش هزینه ها می باشد .

در نشست امروز چند شرکت حضور داشتند؟

در جلسه امروز بیش از ۱۰ شرکت توانمند از قبیل شرکت شاهین صنعت آرمین ، شرکت پارس فن ، شرکت آترین تولید کننده رادیاتورهای قرنیزی ، شرکت الکترونیکی آریانا و … را شناسایی و دعوت به همکاری نموده ایم ، البته امکان دعوت از برخی دوستان فراهم نبود در اولین فرصت همایش بزرگ هلدینگ آریانا را در دستور کار خود داریم .

 ویژگی شرکت هایی که در کنار شما می‌توانند قرار بگیرند چیست؟

این شرکت‌ها ابتدا باید رزومه و توانمندی های خود را به ما ارائه نمایند. پس از بررسی سوابق و تشکیل بانک اطلاعات از آنان برای ادامه همکاری دعوت به عمل خواهد آمد. این حضور می تواند هم حقیقی و هم حقوقی باشد. شاید شخصی هیچ سرمایه و یا کارخانه‌ای نداشته باشد اما صاحب یک ایده جذاب باشد. از نظر ما این سرمایه محسوب می شود .

ما نیاز به مدیران خلاق و جسور داریم . حتی حاضریم بر روی اختراعات و ابداعات نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

 فکر می کنید چقدر زمان می برد تا به این نقطه برسید؟

حدود یکسال کار مطالعاتی و بررسی کارشناسی بر روی اهداف اولیه را داریم. اما فکر می‌کنم ظرف ۵ سال بتوانیم این مجموعه عظیم را سازماندهی و فعال نماییم . بدنبال مجموعه عظیم هلدینگ آریانا با بیش از صدها هزار پرسنل در زمینه‌های گوناگون هستیم. که در آینده نیز نمایشگاه عرضه محصولات شرکت های تابعه برای ارائه به مخاطبین را داریم.

بزرگترین چالش پیش روی شما چیست ؟

بزرگترین چالش فرارو،  فقط ضعف در هماهنگی و اجرا می بینم .البته مشکلات جذب سرمایه‌گذاری و بسیاری از موانع دیگر قابل بیان است لیکن برای  همه آنان راه حل وجود دارد متاسفانه فرهنگ کار گروهی و هماهنگی در جامعه ما بسیار ضعیف است .با ایجاد نظم در ساختار می‌توانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

اینکه به فکر تشکیل این مجموعه عظیم افتادید چیست ؟

با یک بررسی می توان پی برد در داخل کشور شرکت های توانمند بسیاری در همه زمینه‌ها وجود دارد اما هر کدام مشکلات مختلفی دارند که با هم مشترک نیستند مثلاً یکی ایده خوب دارد ولی سرمایه ندارد و یا یکی امکانات ندارد. ما با تشکیل بانک اطلاعات و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف آنان ایجاد هماهنگی اقدام به پوشش یکدیگر می‌کنیم.

با کوشش و تلاش می توان از همه ظرفیت ها به طور شایسته ای استفاده برد یعنی با حذف نواقص جزئی به یک مجموعه بدون نقص خواهیم رسید.

یعنی هلدینگ آریانا نقش رهبری و هماهنگ کننده را دارد؟

بله دقیقا مانند نقش یک راهبر را بازی می‌کنیم . هر کدام از این اجزا امکانات خاص خود را دارد هدایت و راهبری به عهده ما است .

شرکت شما چه مزیتی برای اجرای این طرح دارد؟

بزرگترین توانمندی ما برنامه‌ریزی ایده‌پردازی و جسارت اجرا است ما مطمئن هستیم حتماً به اهدافمان می رسیم .

از اینکه برخی شرکت‌ها از این طریق بتوانند با شما رقیب بشوند دچار هراس نمی‌شوید ؟

خیر اتفاقاً رشد شرکت‌ها موجب رشد ما می شود. هیچ شرکتی به تنهایی امکان رشد به این گستردگی را ندارد اما اگر همه به هم کمک کنیم همه با هم بالا می رویم . ما آرزومند رشد همه هستیم و هراسی نداریم .

چه سازوکاری برای حصول به اهداف طراحی کرده اید ؟

برای حصول به نتیجه مطلوب یک صندوق سرمایه گذاری مشترک طراحی و پیش‌بینی کرده‌ایم که پشتوانه تمام پروژه‌های ما می باشد تمام شرکت‌های زیرمجموعه از این صندوق مورد حمایت قرار می‌گیرند و با آسودگی به اجرای پروژه‌های خود می‌پردازند . من آینده را بسیار روشن می بینم سعی خودمان را می‌کنیم خواستن توانستن است . راهبرد کار ما به گونه ای طراحی شده است که حتی یک شخص با آورده ای اندک می تواند سهمی در موفقیت سایر اعضا داشته باشد. در خاتمه چه صحبتی با سایر شرکت‌ها برای همکاری دارید در اینجا از تمام افراد حقیقی و حقوقی و شرکت ها جهت همکاری مشترک دعوت می کنم هر مجموعه تولیدی که به نوعی مشکل دارند تشریف بیاورند در کنار هم با بررسی موانع و مشکلات و حل آنها بتوانیم جامعه را به سوی سعادت به پیش ببریم و این همکاری موجب حرکت در مسیر گشایش‌های اقتصادی خواهد بود افرادی که علاقه مند مشارکت هستند می‌توانند با ارائه تقاضا و یا حضور در دفتر هلدینگ آریانا موجب سرافرازی ما باشند. آدرس سایت آریانا www.arianabulding.com می باشد .

تشکر از وقتی که در اختیار گذاشتید .

مصاحبه کننده : سید کاوه خاتمی

کد خبر: # 1400101815167